Figur 2.1 Søkere 2015–2024, statlige og private institusjoner
Figur 2.2 Kvalifiserte førstevalgssøkere til grunnutdanninger gjennom Samordna opptak per fagfelt, 2015-2024
Figur 2.3 Prosentvis endring i antall kvalifiserte førstevalgssøkere 2019-2024
Figur 2.4 Kvalifiserte førstevalgssøkere per studieplass 2024. Antall
Figur 3.1 Opptatte studenter på gradsutdanninger 2015-2024. Antall
Figur 3.2 Opptatte studenter på gradsutdanninger i 2024 etter institusjon. Antall
Figur 3.3 Møtte studenter på grunnutdanninger 2024 per institusjon gruppert etter karakterpoeng. Antall
Figur 3.4 Opptatte studenter på grunnutdanninger per fagfelt, 2015-2024. Antall
Figur 3.5 Opptatte studenter på masterutdanninger per fagfelt, 2015-2024. Antall
Figur 3.6 Opptatte studenter på grunnutdanninger i 2024 etter fagfelt og institusjonens eierskap
Figur 4.1 Antall registrerte studenter etter gradsnivå. 2015-2024
Figur 4.2 Studenter 2015-2024 etter type studium. Antall og heltidsekvivalenter
Figur 4.3 Antall gradsstudenter per fagfelt 2015–24
Figur 4.4 Studenter på korte, ikke-gradsgivende programmer per fagfelt 2015-2024. Antall
Figur 4.5 Studenter etter institusjon og gradsnivå 2024. Antall
Figur 4.6 Endring i antall studenter etter institusjon og gradsnivå 2015-2024.
Figur 4.7 Studenter etter institusjon og sammenslåtte fagfelt 2024. Andel
Figur 5.1 Studenter på fleksible studieprogram 2015–24. Antall
Figur 5.2 Registrerte studenter etter organisering av studieprogrammet 2015-2024. Andel
Figur 5.3 Studenter tatt opp på fleksible studieprogram per gradsnivå 2015 og 2024. Andel
Figur 5.4 Studenter på fleksible studieprogram per institusjon, gradsgivende og ikke-gradsgivende programmer. Andel
Figur 5.5 Fordeling av studenter på gradsgivende og ikke-gradsgivende, ordinære og fleksible utdanninger. Andel
Figur 5.6 Studenter på fleksible studieprogram etter studieprogrammets omfang i studiepoeng 2024. Andel
Figur 5.7 Studenter på toårige mastergradsprogrammer 2024. Andel studenter på fleksible studieprogram, per fagfelt
Figur 5.8 Registrerte studenter 2019 og 2024 på nettbaserte studieprogram. Andel av studenter på fagfeltet
Figur 5.9 Opptatte studenter på nettbaserte studieprogram, grunnutdanninger. Andel av opptatte studenter på fagfeltet 2019 og 2024
Figur 5.10 Opptatte studenter på nettbaserte studieprogram, grunnutdanninger 2024, fordelt på institusjon. Antall
Figur 6.1 Gjennomføring på normert tid for heltidsstudenter 2015–24 etter gradsnivå. Andel
Figur 6.2 Gjennomføring på normert tid, 3-årig bachelorgrad etter fagfelt. Andel
Figur 6.3 Gjennomføring etter normert tid + 2 år for kull med normert gjennomføringsår 2022. 3-årige bachelorgrader etter fagfelt. Andel
Figur 6.4 Frafall etter normert tid. 3-årig bachelorgrad etter fagfelt, 2015–24. Andel
Figur 6.5 Gjennomføring på normert tid på fire store bachelorutdanninger. Andel
Figur 6.6 Gjennomføring på normert tid. 5-årige mastergrader og 4-årige lærerutdanninger etter studium. Andel
Figur 7.1 Fullførte på grunnutdanninger etter fagfelt 2015-2024. Antall
Figur 7.2 Fullførte på 1,5- og 2-årige mastergrader. 2015-2024. Antall
Figur 7.3 Uteksaminerte med fullført utdanning etter institusjon og gradsnivå 2024. Antall.
Figur 8.1 Utvekslingsstudenter til og fra Norge 2015–24. Antall
Figur 8.2 Andel uteksaminerte med gjennomført utveksling 2019–24, totalt og per utdanningstype
Figur 8.3 Uteksaminerte studenter med utveksling, per institusjon 2024. Andel
Figur 8.4 Andel helgradsstudenter på utveksling fra Norge per fagområde, 2024
Figur 8.5 Utreisende utvekslingsstudenter per land 2024. Antall
Figur 8.6 Utreisende utvekslingsstudenter 2015–24, land med flest studenter. Antall
Figur 8.7 Utveksling fra Norge per avtaletype 2015-2024. Antall studenter
Figur 8.8 Innreisende utvekslingsstudenter 2015–24, land med flest studenter. Antall
Figur 8.9 Sektorandel innreisende, utreisende og registrerte gradsstudenter pr institusjon, gruppert. 2024
Figur 9.1 Antall internasjonale fellesgrader per institusjon 2024
Figur 9.2 Deltakelse i Erasmus+ Samarbeidsprosjekt 2021-24. Antall prosjekt
Figur 9.3 Deltakelse i Erasmus+ sentraliserte tiltak 2021-24, per oktober 2024. Antall prosjekt
Figur 10.1 Fordeling av Internasjonale studenter i Norge etter region 2024. Andel
Figur 10.2 Internasjonale studenter i Norge, sju største opprinnelsesland 2015-2024. Antall
Figur 10.3 Internasjonale studenter i Norge per landgruppe, 2015-2024. Antall
Figur 10.4 Internasjonale studenter i Norge per fagområde 2015-2024. Antall
Figur 10.5 Betalingsstudenter per land, 2024
Figur 10.6 Gradsstudenter i utlandet siste ti år. Antall.
Figur 10.7 Gradsstudenter i utlandet, mest populære land siste ti år. Antall
Figur 10.8 Norske gradsstudenter i utlandet, fordelt på land
Figur 10.9 Fordeling av gradsstudenter i utlandet på fagområder studieåret 2023/24. Andel
Figur 12.1 Planlagt undervisningsspråk i emner per fagområde 2015, 2019 og 2024. Antall studenter
Figur 13.1 Avlagte doktorgrader 2015–24, fordelt på kjønn. Antall
Figur 13.2 Nye doktorgradsavtaler 2015-2023. Antall
Figur 13.3 Avlagte doktorgrader 2024 per institusjon. Antall
Figur 13.4 Avlagte doktorgrader per fagområde 2015-24. Antall
Figur 13.5 Avlagte doktorgrader per fagområde og statsborgerskap 2024. Antall
Figur 13.6 Doktorgrader avlagt av utenlandske statsborgere per institusjon 2022-24. Andel
Figur 14.1 Publiseringspoeng per faglig årsverk 2015–24. Antall
Figur 14.2 Publiseringspoeng per faglig årsverk per institusjon 2024. Antall
Figur 14.3 Endring i publiseringspoeng per faglig årsverk per institusjon 2015–24. Prosent
Figur 14.4 Åpen publisering i UH-sektoren 2015-2024. Andel av alle publikasjoner
Figur 15.1 Driftsutgifter til FoU i universitets- og høgskolesektoren etter fagområde og år. Millioner kr.
Figur 15.2 FoU-årsverk per fagområde 2023, per institusjon. Antall
Figur 15.3 Forskningsinnsats i MNT-fag i 2023. Andel av samlet FoU
Figur 16.1 Driftsutgifter til FoU i universitets- og høgskolesektoren. Andel finansiering fra Forskningsrådet og EU
Figur 16.2 Inntekter fra Forskningsrådet og regionale forskningsfond per faglig årsverk 2024. 1000 kr
Figur 16.3 Andel av samlede driftsmidler til FoU finansiert av Forskningsrådet, per institusjon. 2023. Prosent
Figur 16.4 Forskningsmidler fra EU 2015–24. 1000 kr. Justert til 2024-kroner etter konsumprisindeks
Figur 16.5 Inntekter fra EU per faglig årsverk, 2024. 1000 kr.
Figur 16.6 Andel av samlede driftsutgifter til FoU finansiert av EU 2023 per institusjon. Prosent
Figur 17.1 Finansielle ressurser universiteter og høyskoler 2015–24. 1000 kr (justert til 2024-kroner)
Figur 17.2 Andre bidrags- og oppdragsinntekter per faglig årsverk 2024, statlige institusjoner. 1000 kr
Figur 17.3 Andre BOA-inntekter 2015–24 fordelt på kilde. Statlige institusjoner (nominelle beløp)
Figur 18.1 Årsverk totalt i alle stillinger per institusjon 2015–24. Antall
Figur 18.2 Faglig ansatte fordelt på stillinger 2015–24. Antall årsverk
Figur 18.3 Antall årsverk i stipendiatstilling 2015-24
Figur 18.4 Årsverk i faglige stillinger fordelt på kompetansenivå 2024. Andel av faglige årsverk
Figur 18.5 Årsverk i faglige stillinger som andel av totalt antall årsverk per institusjon 2016 og 2024. Institusjoner med minst 100 årsverk totalt
Figur 19.1 Studiepoeng per faglig årsverk 2015–24. Antall
Figur 19.2 Studiepoeng per faglig årsverk, per institusjon 2024. Statlige institusjoner. Antall
Figur 19.3 Endring i antall studiepoeng per faglig årsverk per institusjon 2015-2024. Statlige institusjoner. Prosent
Figur 19.4 Studiepoeng per faglig årsverk, per institusjon 2024. Private institusjoner. Antall
Figur 20.1 Kvinneandel per stillingsgruppe 2016–2024. Prosentandel av årsverk
Figur 20.2 Kvinner og menn i ulike faglige stillinger 2024. Andel av årsverk
Figur 20.3 Nye professorer 2015-2024 fordelt på kjønn. Andel
Figur 20.4 Kjønnsfordeling i dosent- og professorstillinger 2024. Andel
Figur 20.5 Kvinneandel blant nye professorer per fagområde. Prosent
Figur 21.1 Andel midlertidige årsverk i undervisnings- og forskerstillinger, administrative stillinger og støttestillinger til undervisning og forskning, per institusjon 2024. Statlige institusjoner. Prosent
Figur 21.2 Midlertidige årsverk i ulike stillingsgrupper, statlige institusjoner 2016–24. Andel
Figur 21.3 Andel midlertidige årsverk i undervisnings- og forskerstillinger 2024 per stillingstype. Prosent
Figur 21.4 Andel midlertidige årsverk etter stillingskategori og finansieringskilde, statlige institusjoner, 2016–24