Hopp til hovedinnhold

Tilstandsrapport for høyere utdanning 2025

6. Gjennomføring og frafall

Dette kapittelet viser statistikk over gjennomføring og frafall over tid for ulike gradsnivåer og fagfelt. I tillegg vises detaljer for noen av de største bachelorutdanningene og integrerte femårige masterutdanningene.

Økt gjennomføring for master – nedgang for bachelor

For andre år på rad er det nedgang i antallet studenter som gjennomfører bachelorgrad på normert tid i 2024 (Figur 6.1). Nedgangen kommer etter en lang periode med økt gjennomføring. Andelen som har gjennomført på normert tid i 2024 er 53 prosent, mot 57 prosent i 2022. Kullene som ble uteksaminert i 2024 og 2023 hadde begge oppstart under covid-19-pandemien, og disse kullene er de største opptakskullene som noen gang er registrert på bachelornivå.

Gjennomføringen på 5-årige mastergrader var på 55 prosent i 2024, noe som er det høyeste som er registrert. For de 5-årige masterutdanningene er det først i 2025 at det første kullet som hadde oppstart under pandemien, har normert gjennomføring. På grunn av endringer i lengden på grunnskoleærerutdanningene og følgene dette får for statistikken, bør man ellers studere utviklingen for de enkelte 5-årige utdanningene for seg (Figur 6.6).

For 2-årige mastergrader var gjennomføringen på normert tid i 2024 den høyeste som har blitt registrert. Blant de store institusjonene er det særlig ved OsloMet, NTNU, og UiO at andelen som gjennomfører en 2-årig mastergrad på normert tid har steget det siste året (se vedleggstabell V2.22).

Figur 6.1 Gjennomføring på normert tid for heltidsstudenter 2015–24 etter gradsnivå. Andel
Merknad: Figuren viser gjennomføring på normert tid på sektornivå, dvs. uavhengig av om studenten bytter institusjon. For treårig bachelor er verdien beregnet ut fra studentene som møtte til studiestart 3 år før, for toårig master 2 år før osv. På grunn av omleggingen av grunnskolelærerutdanningen fra 4- til 5-årig i 2017 er den 4-årige grunnskolelærerutdanningen her slått sammen med de femårige masterutdanningene. Siste kull på 4-årig grunnskolelærerutdanning hadde normert fullføringsår 2020. Data for Handelshøyskolen BI er ikke tatt med i figuren.
Kilde: HK-dir/DBH

For bachelorutdanninger er det nokså stabile forskjeller i gjennomføringen mellom de ulike fagfeltene (Figur 6.2). Helse- sosial og idrettsfag og lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk har klart høyest gjennomføring, men utmerker seg også med en nedgang det siste året. Dette er fagfelt som er dominert av profesjonsutdanninger med høy gjennomføringsgrad. De fleste av disse profesjonsutdanningene har hatt en nedgang i gjennomføring på normert tid det siste året, inkludert de største. Innen helse- og sosialfag utgjør sykepleiestudentene om lag 45 prosent av startkullene på bachelornivå, og på lærerutdanninger er over 60 prosent av startkullene på bachelornivå barnehagelærerstudenter.

Figur 6.2 Gjennomføring på normert tid, 3-årig bachelorgrad etter fagfelt. Andel
Merknad: Figuren viser gjennomføring på sektornivå, det vil si uavhengig av om studenten bytter institusjon eller fagfelt. Svært få gjennomfører en bachelorgrad på normert tid på et annet fagfelt enn det de begynte på.
Kilde: HK-dir/DBH

For årskullet som hadde normert gjennomføringsår i 2022, fullførte 15 prosent av studentene ett eller to år etter normert tid. Forskjellene mellom fagfelt er forholdsvis små på dette punktet (Figur 6.3). Den samlede andelen som har fullført en bachelorgrad når det har gått to år mer enn normert tid, er høyest blant dem som begynte på helse- og sosialfag (83 prosent) og lavest på humanistiske og estetiske fag (56 prosent).

Figur 6.3 Gjennomføring etter normert tid + 2 år for kull med normert gjennomføringsår 2022. 3-årige bachelorgrader etter fagfelt. Andel
Merknad: Figuren viser gjennomføring på sektornivå, det vil si uavhengig av om studenten bytter institusjon eller fagfelt. Svært få gjennomfører en bachelorgrad på normert tid på et annet fagfelt enn det de begynte på, men forekomsten av dette er noe større blant dem som gjennomfører på ett eller to år mer enn normert tid. Omfanget er ikke undersøkt.
Kilde: HK-dir/DBH

Studenter som etter en gitt tidsperiode ikke er registrert med en fullført grad, og heller ikke er registrert som student, regnes som frafalt. Av dem som begynner på humanistiske og estetiske fag, er mellom 25 og 28 prosent ikke registrert som bachelorstudent på noe fagfelt, og har heller ikke fullført en grad når normert tid er utløpt (Figur 6.4). Klart lavest frafall er det fra helse- og sosialfag, med 11 prosent i 2024. De øvrige fagfeltene hadde alle en frafallsandel på mellom 18 og 19 prosent i 2015, og ligger i 2024 på mellom 16 og 19 prosent. Som for helse- og sosialfag hadde disse sin laveste frafallsandel i 2022. Det var samme året som gjennomføringsgraden på normert tid var høyest. Det siste året har frafallet på bachelornivå økt mest på lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk, fra 15 til 17 prosent. Denne økningen kommer hovedsakelig på grunn av en økning i frafall fra 17 til 19 prosent på den store barnehagelærerutdanningen. Det har også vært en økning fra 11 til 15 prosent på yrkesfaglærerutdanningen, men dette er en mindre utdanning der variasjonene fra år til år ofte er store.

Figur 6.4 Frafall etter normert tid. 3-årig bachelorgrad etter fagfelt, 2015–24. Andel
Merknad: Figuren viser frafall på sektornivå, det vil si at de som her regnes som frafalt ikke er registrert på noe bachelorprogram overhodet. Studenter som fortsatt studerer på et bachelorprogram tre år etter at de først begynte regnes her ikke som frafalt, selv om de har byttet institusjon, studium eller fagfelt.
Kilde: HK-dir/DBH

Sterk økning i gjennomføring på Informasjons- og datateknologi

Det er interessant å se nærmere på utviklingen i gjennomføring innen noen av de største bachelorutdanningene på ulike fagområder. Innen informasjons- og datateknologi har gjennomføringen økt kraftig de siste 10 årene, fra et nivå som i utgangspunktet var lavt (Figur 6.5). Dette har skjedd samtidig med at antallet opptatte studenter har økt kraftig, se også eget notat om opptatte studenter. En vesentlig endring som har skjedd i løpet av denne perioden, er at studenter på informasjons- og datateknologi har hatt stadig høyerekarakterer fra videregående opplæring. Samtidig er andelen som gjennomfører på normert tid høyest blant dem med høyest karakterer. Men det har også skjedd en markant endring i alle karaktergrupper i retning av at flere gjennomfører på normert tid. På ingeniørutdanningene har gjennomføringen gått ned i samme periode.

Sykepleieutdanningen og barnehagelærerutdanningen følger i hovedsak et likt mønster. Særlig sykepleieutdanningen følger den samme utviklingen som alle bachelorutdanninger samlet. Man må her være oppmerksom på at rundt 10 prosent av startkullene på bachelorutdanningene begynner på sykepleie, og at denne utdanningen derfor har stor påvirkning på totaltallene. Siden toppen i 2022 har andelen som gjennomfører sykepleieutdanningen på normert tid gått ned fra 70 til 62 prosent. På barnehagelærerutdanningen er nedgangen fra 64 til 57 prosent. For begge disse utdanningene ligger andelen i 2024 lavere enn i 2019, som var det siste året før covid-19-pandemien. For alle bachelorutdanninger samlet er andelen 53 prosent i 2024, altså noe høyere enn i 2019.

Figur 6.5 Gjennomføring på normert tid på fire store bachelorutdanninger. Andel
Kilde: HK-dir/DBH

Hovedtendensen for de 4- og 5-årige utdanningene de siste årene er en økning i gjennomføringen (Figur 6.6). For bachelorstudentene så vi at andelen som gjennomførte på normert tid var høyest for de kullene som hadde normert gjennomføring underveis i pandemien, mens den har gått ned for de påfølgende kullene som begynte å studere underveis i pandemien. For de 5-årige utdanningene har det første kullet som begynte å studere under pandemien normert fullføring først i 2025. I 2024 er gjennomføringen på teknologi og lektorutdanning den høyeste så lenge det finnes sammenlignbare data i DBH, det vil si siden kullet som hadde oppstart i 2008.

Figur 6.6 Gjennomføring på normert tid. 5-årige mastergrader og 4-årige lærerutdanninger etter studium. Andel
Merknad: Figuren viser de fem største femårige utdanningene. Grunnskolelærerutdanningen vises også for perioden da den var fireårig, altså t.o.m. normert fullføringsår 2020. På grunn av denne omleggingen var det ingen kull grunnskolelærerstudenter som hadde normert fullføringstid i 2021.
Kilde: HK-dir/DBH

En konsekvens av omleggingen av grunnskolelærerutdanningene er at ingen studenter fra disse utdanningene hadde normert uteksamineringsår i 2021. Siden disse utdanningene har høyere gjennomføringsgrad enn øvrige 5-årige utdanninger, fører fraværet av uteksaminerte i 2021 til en det som ser ut som en nedgang i 2021 i Figur 6.1.

Noen studenter kan ha gjennomført på et annet fagfelt enn det de begynte på. Se merknad til Figur 6.2.

Bachelorutdanninger kan grupperes på ulike måter, og det er ikke nødvendigvis meningsfullt å snakke om «de største bachelorutdanningene» uten at man presiserer hvilket generaliseringsnivå man tar utgangspunkt i. Unntatt fra dette er de rammeplanstyrte profesjonsutdanningene, som skal ha et visst innhold uansett hvor de undervises. Sykepleieutdanningen og barnehagelærerutdanningen er de to største rammeplanstyrte profesjonsutdanningene målt i antall studenter. Ingeniørutdanninger og utdanninger innen informasjons- og datateknologi er to store utdanningsretninger som begge hører inn under naturvitenskapelige fag, men som har hatt svært ulik utvikling. For ulike grener innen f.eks. humanistiske fag og samfunnsvitenskapelige fag er forskjellene i nivå og utvikling mye mindre, og Figur 6.2 er således mer representativ for de ulike grenene innen disse fagfeltene.