Hopp til hovedinnhold

Tilstandsrapport for høyere utdanning 2025

19. Studiepoeng per faglig årsverk

Her presenteres statistikk om omfanget av studiepoeng som oppnås fordelt på faglige årsverk ved institusjonene. Vi viser endring over tid for sektoren samlet, tall for siste år på institusjonsnivå og endringer per institusjon siste ti år.

Med unntak for pandemiårene viser studiepoeng per faglig årsverk en svakt synkende tendens for perioden 2015–2023 (Figur 19.1). I 2024, derimot, var dette forholdstallet omtrent det samme som i 2019. Det må ses i sammenheng med at antall faglige årsverk i sektoren sank (se kapittel 0) samtidig som antall studenter og dermed også antall studiepoeng var høyere enn året før (se kapittel 4).

Figur 19.1 Studiepoeng per faglig årsverk 2015–24. Antall
Kilde: HK-dir/DBH

Det er store forskjeller mellom institusjonene i antallet studiepoeng per faglig årsverk. Blant statlige institusjoner med et bredt studietilbud varierer antallet fra mellom 600 og 650 ved HiM, INN, UiA og HiØ, til under halvparten, om lag 270 ved UiO (Figur 19.2). Institusjoner med mye profesjonsutdanninger har gjennomgående høyere antall studiepoeng per faglig årsverk enn institusjoner med vekt på disiplinutdanninger, mange mindre studietilbud og mer forskning. Skillelinjene mellom institusjonene er i hovedsak de samme som vi finner igjen for en lang rekke andre indikatorer.

Figur 19.2 Studiepoeng per faglig årsverk, per institusjon 2024. Statlige institusjoner. Antall
Kilde: HK-dir/DBH

Figur 19.3 viser imidlertid hvordan forskjellene mellom institusjonene har blitt mindre de siste ti årene. UiS, USN, HVO, INN og NU har alle redusert antall studiepoeng per faglig årsverk med mer enn 20 prosent i perioden. Særlig skarp er reduksjonen ved NU med mer enn 30 prosent (Figur 19.3). Utviklingen ved NU må ses i sammenheng med nedgangen i antall studenter i perioden (Figur 4.6). Samtidig økte antall faglige årsverk ved institusjonen fra omkring 750 i 2016 til 932 i 2024.

Figur 19.3 Endring i antall studiepoeng per faglig årsverk per institusjon 2015-2024. Statlige institusjoner. Prosent
Kilde: HK-dir/DBH

Figur 19.4 reflekterer hvor uensartet den private delen av høyskolesektoren er. Den spenner fra HGUT med 30 registrerte studenter i 2024 til HK og BI som hadde henholdsvis 15 000 og 21 000 studenter og store og brede fagtilbud.

Figur 19.4 Studiepoeng per faglig årsverk, per institusjon 2024. Private institusjoner. Antall
Kilde: HK-dir/DBH