Hopp til hovedinnhold
Rapportens forside
Last ned (PDF, 1.82 MB)

Tilstandsrapport for høyere utdanning 2024

Referanser

Ballo, J. G., Bergene, A. C., & Wiers-Jenssen, J. (2024). Kandidatundersøkelsen 2023. Første resultater: Overgang fra utdanning til arbeid (Arbeidsnotat, Issue. NIFU. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/3127478/NIFUarbeidsnotat2024-6.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Bjertnæs, G. H. M., Boug, P., von Brach, T., Bye, B., Cappelen, Å., Fæhn, T., Graber, M., Gundersen, S. T., Hammersland, R., Holmøy, E., Hungnes, H., Jasinski, M., Kaushal, K. R., Kolsrud, D., Quaghebeur, E., Skretting, J., Trettvoll, H., & Vigtel, T. C. (2023). Utfordringer for lønnsdannelsen og norsk økonomi. Tredning for Frontfagsmodellutvalget. https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/konjunkturer/artikler/utfordringer-for-lonnsdannelsen-og-norsk-okonomi/_/attachment/inline/8f6c764d-e7f8-4253-9551-88cc187468ce:03fe13c797378730d261d421f952b844f7c33729/RAPP2023-47.pdf

Bråten, H., & Haakens, M. (2023). Grunnskolelæreres resultater på nasjonal deleksamen i matematikk: betydningen av forkunnskaper. https://www.nokut.no/globalassets/nokut/notater/2023/grunnskolelareres-resultater-pa-nasjonal-deleksamen-i-matematikk_betydningen-av-forkunnskaper_2023.pdf

Elman, E. (2023). Arbeid ved siden av studiene – Hvor mye, når, hvem og hvorfor? (Lånekassen-notat nr X/2023 Under arbeid.). Lånekassen.

Eurostat. (2024). EU Labour Force Survey - new methodology from 2021 onwards (Eurostat Statistics explained, Issue. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=EU_Labour_Force_Survey_-_new_methodology_from_2021_onwards

Eurostudent VII. (2019). Time budget of students by type of activity. https://database.eurostudent.eu/drm/?eust_nr=7&e=time_budget_all&fg=e_age&country_list=NO&Curr=NCU

Grendal, O. N. (2022). Slik henger utdanning sammen med foreldrenes utdanningsnivå. Statistisk sentralbyrå,. Retrieved 25.01.2023 from https://www.ssb.no/utdanning/utdanningsniva/artikler/slik-henger-utdanning-sammen-med-foreldrenes-utdanningsniva

Gunnes, T., Ekren, R., & Arnesen, H. S. (2023). LÆRERMOD 2020-2040. Tilbud og etterspørsel for fem grupper av lærerutdanninger. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/artikler/laerermod-2020-2040/_/attachment/inline/88e4a930-a958-4dcf-8e60-a6b5a346a131:bb13eb2cac67aecc1a4b5b001a849a835a56a2b9/RAPP2023-13.pdf

HK-dir. (2022a). Avtalelengder og tidsbruk i ph.d.-utdanninga (2022:04). https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/avtalelengder-og-tidsbruk-i-ph-d-utdanninga

HK-dir. (2022c). Tilstandsrapport for høyere utdanning 2022. https://hkdir.no/rapportar/tilstandsrapport-for-hoeyere-utdanning-2022

HK-dir. (2022d). Tilstandsrapport for høyere utdanning, vedlegg 2022. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. https://vedlegg.hkdir.no/TRHU/2022

HK-dir. (2023a). Fleksible profesjonsutdanninger. En undersøkelse av studietilbud og studenter (2023:8). HK-dir. https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/fleksible-profesjonsutdanninger-en-undersokelse-av-studietilbud-og-studenter

HK-dir. (2023b). Framtidige kompetansebehov. Kunnskapsgrunnlag for kompetansepolitikken 2023 (2023:03). https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/framtidige-kompetansebehov-kunnskapsgrunnlag-for-kompetansepolitikken-2023

HK-dir. (2023c). Søking om opptak til høyere utdanning ved universiteter og høgskoler. https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/faktanotat-uhg-sokertall-2023.pdf

HK-dir. (2023d). Tilstandsrapport for høyere utdanning 2023 (Rapport nr. 2/2023). Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. https://hkdir.no/rapportar/tilstandsrapport-for-hoeyere-utdanning-2023

HK-dir. (2024b). Digital omstilling i UH-sektoren. Status, muligheter og utfordringer 2023 (1). https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/digital-omstilling-i-uh-sektoren-status-muligheter-og-utfordringer-2023

HK-dir. (2024c). REGISTER OVER VITENSKAPELIGE PUBLISERINGSKANALER. HK-dir. Retrieved 28.04.24 from https://kanalregister.hkdir.no/publiseringskanaler/Om

HK-dir. (2024d). Søking til høyere utdanning ved universiteter og høgskoler. https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/faktanotat-uhg-2024-april.pdf

Hovdhaugen, E., Prøitz, T. S., & Seland, I. (2018). Eksamens- og standpunktkarakterer – to sider av samme sak? Acta Didactica Norge 12(4). https://doi.org/https://doi.org/10.5617/adno.6276

Hovdhaugen, E., & Wiers-Jenssen, J. (2017). Norske gradsstudenter i utlandet : Hvorfor reiser de ut, og hvor søker de informasjon? (1). (NIFU arbeidsnotat, Issue. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/2432088

Høgskolen i Østfold. (2023). Årsrapport 2022. H. i. Østfold. https://kudos.dfo.no/documents/33329/files/29689.pdf

Høgskulen på Vestlandet. (2023). Årsrapport 2022. H. p. Vestlandet. https://www.hvl.no/globalassets/hvl-internett/dokument/rapport/hvl_arsrapport_2022.pdf

Kompetansebehovsutvalget. (2023). Fremtidige kompetansebehov: Utfordringer for en grønn omstilling i arbeidslivet (Temarapport, Issue 1/2023). https://kompetansebehovsutvalget.no/wp-content/uploads/2023/09/KBU-temarapport-2023.pdf

Korseberg, L. K., Stubhaug, M. E., Ballo, J. G., & Drange, C. V. F., Lone Wanderås. (2023). Høyere utdanning for alle? En kartlegging av representasjon, deltakelse og tilgjengelighet i norsk høyere utdanning (23). (NIFU rapport, Issue. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/3117072

Kunnskapsdepartementet. (2021). Strategi for digital omstilling i universitets- og høyskolesektoren. Retrieved from https://www.regjeringen.no/contentassets/c151afba427f446b8aa44aa1a673e6d6/no/pdfs/kd-strategi-digital-omstilling.pdf

Kunnskapsdepartementet. (2023). Frå ord til handling. Handlingsplan for norsk fagspråk i akademia. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/handlingsplan-for-norsk-fagsprak-i-akademia/id2984345/?ch=1

Kunnskapsdepartementet. (2024a). Flere lærere i barnehage og skole. Strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024–2030. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/8128968a5e434438bf01f9ca0eced5cf/no/pdfs/f-4489-b_strategi-for-laererrekruttering.pdf

Kunnskapsdepartementet. (2024b). Orientering om statsbudsjettet 2024 for universitet og høgskular. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/31af8e2c3a224ac2829e48cc91d89083/v3.-orientering-om-statsbudsjettet-2024-for-universitet-og-hogskular.pdf

Lagesen, V. A. (2021). How Heads of Departments Find It Meaningful to Engage with Gender Balance Policies. Science and Public Policy 48(4), 582-591. https://doi.org/10.1093/scipol/scab024

Lervåg, M.-L., Engvik, M., & Dalen, H. B. (2022). Studentenes levekår 2021: En levekårsundersøkelse blant studenter i høye utdanning (Rapport 2022/34). Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/artikler/studenters-levekar-2021.en-levekarsundersokelse-blant-studenter-i-hoyere-utdanning

Meld. St. 5 (2019-2020). Levende lokalsamfunn for fremtiden — Distriktsmeldingen. Kommunal- og moderniseringsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-5-20192020/id2674349/

Meld. St. 5 (2022-2023). Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2023–2032. Retrieved from https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-5-20222023/id2931400/

Meld. St. 14 (2019–2020). Kompetansereformen – Lære hele livet. Retrieved from https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-14-20192020/id2698284/

Meld. St. 14 (2022-2023). Utsyn over kompetansebehovet i Norge. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-14-20222023/id2967608/

Meld. St. 14. (2008-2009). Internasjonalisering av utdanning. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-14-2008-2009-/id545749/

Meld. St. 16. (2016-2017). Kultur for kvalitet i høyere utdanning. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-16-20162017/id2536007/

Meld. St. 18 (2014-2015). Konsentrasjon for kvalitet — Strukturreform i universitets- og høyskolesektoren. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-2014-2015/id2402377/

Meld. St. 19 (2023–2024). Profesjonsnære utdanningar over heile landet.

Meld. St. 20 (2023 –2024). Opptak til høgare utdanning. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-20-20232024/id3032432/

Mørken, K., & Dæhlen, M. (2019). Er frafallet i høyere utdanning et så stort problem som noen vil ha det til? Khrono. https://www.khrono.no/daehlen-frafall-meninger/er-frafallet-i-hoyere-utdanning-et-sa-stort-problem-som-noen-vil-ha-det-til/406268

NOKUT. (2016). Rom for mer læring? (NOKUTs notater, Issue. https://www.nokut.no/globalassets/studiebarometeret/2016/rom_for_mer_laring_2016.pdf

Nord universitet. (2023). Årsrapport 2022. N. universitet. https://www.nord.no/sites/default/files/2023-05/Arsrapport-2022-Nord-universitet.pdf

NOU 2024: 8. Likestillingens neste steg — Mannsutvalgets rapport. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2024-8/id3035815/

PROBA samfunnsanalyse. (2023). Analyse av ekstern finansiering og midlertidighet i universitets- og høyskolesektoren (Rapport 2023-07). P. samfunnsanalyse. https://proba.no/rapport/analyse-av-ekstern-finansiering-og-midlertidighet-i-universitetsog-hoyskolesektoren/

Ramberg, I., & Wendt, K. K. (2023). Forskerhverdag under koronapandemien: Resultater fra en panelundersøkelse av norske forskere 2022 (2023:9). (Arbeidsnotat, Issue. https://www.nifu.no/publikasjoner/forskerhverdag-under-koronapandemien-resultater-fra-en-panelundersokelse-av-norske-forskere-2022/

Regjeringen. (2015). Kompetanse for kvalitet. Strategi for videreutdanning for lærere og skoleledere frem mot 2025. Regjeringen. Retrieved 28.05.2024 from https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/kompetanse-for-kvalitet/id2439181/

Regjeringen. (2022). Høring Studieavgift for studenter fra land utenfor EØS-området eller Sveits mm. – endringer i universitets- og høyskoleloven. Regjeringen. Retrieved 28.05.2024 from https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-studieavgift-for-studenter-fra-land-utenfor-eos-omradet-eller-sveits-mm.-endringer-i-universitets-og-hoyskoleloven/id2933263/

Riksrevisjonen. (2023). Universiteta og høgskulane sitt arbeid med å vidareutvikle kvaliteten i studieprogramma.

Sikt. (2024, 04.01.2024). Sikts forlagsavtaler. Retrieved 24.04.2024 from https://www.openscience.no/tilgang/konsortielisenser

Sikt, UHR, HK-dir, Forskningsrådet, fellesarena, F., & helseforetakene, D. r. (2023). Strategi for vitenskapelig publisering etter 2024. https://www.openscience.no/media/3775/download?inline?inline

Solberg, E., Hovdhaugen, E., Gulbrandsen, M., Scordato, L., Svartefoss, S. M., & Eide, T. (2021). Et akademisk annerledesår: Konsekvenser og håndtering av koronapandemien ved norske universiteter og høgskoler (NIFU-rapport 2021:9). NIFU. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/2737339

Statistisk sentralbyrå. (2022). Bosetting etter endt utdanning. En kartlegging av bosettingsmønster etter endt barnehagelærer-, lærer-, sykepleier-, sosialarbeider-, psykologi- og medisinutdanning (2022:9). https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/artikler/bosetting-etter-endt-utdanning

Statistisk sentralbyrå. (2023a). Begrenset potensial i økt arbeidstid for sykepleiere. Statistisk sentralbyrå. Retrieved 15.05.2024 from https://www.ssb.no/helse/helsetjenester/artikler/begrenset-potensial-i-okt-arbeidstid-for-sykepleiere

Statistisk sentralbyrå. (2023b). Tre av fire postdoktorer i norsk akademia har innvandrerbakgrunn. Retrieved 31.05.2024 from https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/forskning-og-innovasjon-i-naeringslivet/statistikk/forskerpersonale/artikler/tre-av-fire-postdoktorer-i-norsk-akademia-har-innvandrerbakgrunn

Støren, L. A. (2019). Spesialkandidatundersøkelsen 2019. Arbeidsmarkedssituasjonen to–tre år etter eksamen (Arbeidsnotat, Issue. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/2623398/NIFUarbeidsnotat2019-18.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tønnessen, E. (2021). Faktakampen om midlertidigheten. Khrono. https://www.khrono.no/faktakampen-om-midlertidigheten/633923

Universitetet i Agder. (2023). Årsrapport 2022-2023. https://www.uia.no/media/files/om-uia/aarsrapport-2022-2023

Universitetet i Bergen. (2024, 23.01.2024). Færre midlertidige ansettelser. Universitetet i Bergen,. Retrieved 05.04.2024 from https://www.uib.no/foransatte/117829/f%C3%A6rre-midlertidige-ansettelser#fast-ansettelse-er-hovedregel-nbsp-

Universitetet i Oslo. (2024). Arbeid med midlertidighet ved UiO. Sak til universitetsstyret, møtesaksnr: I-sak 1-24. U. i. Oslo. https://www.uio.no/om/organisasjon/styret/moter/2024/02-06/i-sak-1-24-arbeid-med-midlertidighet-ved-universtetet-i-oslo.pdf

Utdanningsdirektoratet. (2024a). Karakterstatistikk for videregående skole. Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-videregaende-skole/karakterer-vgs/

Utdanningsdirektoratet. (2024b). Læreplanverket. Utdanningsdirektoratet. Retrieved 10.05.2024 from https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/