Tilskot til kompetanseutvikling i Finansnæringa for 2025 – 2027
• Treparts bransjeprogram for kompetanseutviklingTilskot til Finansnæringa er ein del av tilskotet gjennom treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling. Tilskotet i denne utlysinga skal dekke utvikling og løpande gjennomføring av tilbod frå 2025 til november 2027.
Kven kan søke
Tilskotsmottakarar kan vere:
- akkrediterte universitet
- akkrediterte statlege og private høgskolar med offentleg stønad
- offentlege fagskolar og private fagskolar med offentleg stønad
- fylkeskommunar
- studieforbund som ligg inn under Kunnskapsdepartementets tilskotsordning
- andre private tilbydarar med opplæring som hovudformål
Fleire tilbydarar kan samarbeide om tilbodet, men berre ein kan oppførast som søkar og vere tilskotsmottakar. Tilskotsmottakar skal ha hovudansvar for utviklinga, gjennomføringa og rapporteringa av prosjektet.
Søkar og alle samarbeidspartnarar skal vere registrerte i Brønnøysundregistera.
5. februar 2025 kl. 15.00 (norsk tid)
Om tilskotet
Om næringa
Finansnæringa er ei breitt samansett næring som spelar ei variert og avgjerande rolle i økonomien. Finansnæringa omfattar ei rekke ulike aktørar som utfører samfunnsvitale funksjonar og inkluderer bankar, forsikringsselskap, kapitalforvaltning, inkassoselskap, innovative finansteknologiselskap og andre finansbedrifter. Næringa fungerer som ei støttespelar for grøn økonomisk vekst og utvikling ved å tilby tenester som lån, sparing, investering, rådgiving, forsikring, pensjon, gjeldsinnkreving, rekneskap og risikostyring til enkeltpersonar, bedrifter og myndigheiter.
Finansnæringa står i frontlinja av digitaliseringa og spelar ei nøkkelrolle i det grøne skiftet og ei berekraftig samfunnsutvikling. Næringa kanaliserer kapital, forsikrar verdiar og er ein viktig rådgivar til privatpersonar og bedrifter. Ny teknologi og kompetansen til dei tilsette er dei viktigaste innsatsfaktorane for at finansbedriftene skal møte framtidas krav, sikre grøn omstilling og oppretthalde konkurransekraft. Stadig aukande krav og forventningar frå investorar, kundar og regulatoriske myndigheiter til berekraftig finans, rapportering av finansielle transaksjonar og personvern, gjer det nødvendig å sikre auka kompetanse innan berekraft og informasjonsteknologi for finansforetaka og dei tilsette.
Målgruppa er tilsette i Finansnæringa.
Finansnæringa er representert ved Finans Norge, Finansforbundet, Econa, HK Norge, NHO og Virke. Partane samarbeider med Direktoratet for høgare utdanning og kompetanse (HK-dir) om å utvikle korte og relevante kompetanseutviklingstilbod for å sikre at tilsette får moglegheit til å utvikle kompetansen sin for å vere relevant i arbeidslivet, og sikrar bedriftene nødvendig kompetanse. Sjå nettside om treparts bransjeprogram for kontaktinformasjon til relevante partar under Finansnæringa: Treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling | HK-dir
Om tilskotet
Målet for tilskotsordninga er auka deltaking i kompetanseutvikling i dei bransjane som inngår i bransjeprogrammet. Tilskotsordninga skal føre til at bransjane får tilgang til relevant kompetanseutvikling.
Ein kan søke om tilskot til
Ein kan søke om tilskot til utvikling av nye tilbod eller vidareutvikling av tilbod, slik at det blir retta spesifikt mot kompetansebehovet til bransjen. Søknadene skal inkludere budsjett for utvikling og gjennomføringar av tilboda.Det blir føresett at tilboda blir tilbodne kontinuerleg innanfor prosjektperioden, gitt at det er etterspurnad.
Kompetansebehovet til kvar bransje er definert av representantar frå bransjen sine arbeidslivsorganisasjonar, sjå nedanfor.
Tilskotsordninga blir forvalta etter retningslinjene for bransjeprogrammet (pdf), som er fastsette av Kunnskapsdepartementet.
Vi støtter hovudsakleg inntil eitt tilbod per tema innanfor kvart formål.
Ein kan søke om tilskot til utvikling og gjennomføring av tilbod som omfattar eitt eller fleire av dei temaa som er lista opp nedanfor. Sjå utdanningsnivået under dei enkelte temaa for meir informasjon.
Skildringa under kvart hovudtema er ikkje uttømmande; det er òg mogleg å kombinere fleire hovudtema innanfor eitt tilbod.
Formelle tilbod må delast inn i korte, fleksible og frittståande modular på mellom 2,5 og 10 studiepoeng, med moglegheit til å ta enkeltmodular eller heile tilbodet samla. Maksimalt tal på studiepoeng for tilbodet er 30 studiepoeng. Ikkje-formelle tilbod bør ha eit omfang på mellom 10 og 60 timar. For universitets-, høgskole- og fagskoletilbod vil formelle tilbod bli prioritert.
- Berekraft og digitalisering. Dette temaet kan omfatte kunnskap om datakjelder for berekraftsdata og korleis desse kan utnyttast, samt metodar for å effektivisere prosessar knytt til berekraftsdata, som til dømes berekraftsrapportering og vurdering av ESG-risiko.
Nivå: Universitets-, høgskole- og fagskoletilbod, samt ikkje-formelle tilbod. - Berekraftsrapportering i Finansnæringa. Dette temaet kan omfatte kunnskap om dobbel vesentlegheit, korleis ein vesentlegheitsanalyse kan gjennomførast i praksis, og korleis analysen kan integrerast i styringsmodellen til selskapet. Det kan òg innebere kompetanse på nye reguleringskrav, som berekraftsrapporteringsdirektivet (CSRD) og EUs taksonomi for berekraftige aktivitetar. Det bør leggast til rette for erfaringsutveksling mellom deltakarane.
Nivå: Universitets-, høgskole- og fagskoletilbod, samt ikkje-formelle tilbod. - Berekraftig risikostyring og risiko i Finansnæringa. Dette temaet kan omfatte kunnskap om ESG-risiko, inkludert klimarisiko og naturrisiko, samt vurdering av korleis ESG-risiko påverkar underliggande eksponeringar. Det kan òg innebere forståing av reguleringskrav knytt til ESG-risiko og korleis desse kan påverke finansføretaka. Tematikken kan tilpassast ulike bransjar innanfor næringa, som til dømes bank, livsforsikring, skadeforsikring eller marknad.
Nivå: Universitets-, høgskole- og fagskoletilbod, samt ikkje formelle tilbod. - Berekraft i kreditt og utlån. Dette temaet kan omfatte identifisering av dei mest vesentlege ESG-risikoane ved kredittvurdering og utlån. Det kan gi innsikt i korleis Finansnæringa kan hjelpe kundar i omstillingsprosessen og evaluere omstillingsplanar. Temaet kan òg omfatte kunnskap om kriteria for grøne økonomiske aktivitetar, slik dei er definerte i EU-taksonomien. Det blir lagt vekt på berekraftsrisiko ved kredittvurdering og lån til personar og selskap med ulike berekraftsprofilar.
Nivå: Universitets, høgskole og fagskoletilbod, samt ikkje-formelle tilbod. - Berekraftige løysingar i Finansnæringa. Dette temaet kan omfatte kunnskap om utvikling av finansierings- og forsikringsløysingar som gir insentiv til berekraftige val, inkludert klimatilpassing og sirkularitet, blant kundar og leverandørar. Det kan òg innebere kjennskap til dei viktigaste hindringane for berekraftige val, samt ulike verkemiddel som kan bli tatt i bruk for å legge til rette for auka klimatilpassing og ei meir sirkulær økonomi.
Nivå: Universitets-, høgskole- og fagskoletilbod, samt ikkje-formelle tilbod. - Sirkulærøkonomi. Dette temaet kan omfatte forståing av Finansnæringa si spesifikke rolle i overgangen til ein meir sirkulær økonomi, og korleis finansierings- og forsikringsløysingar kan utviklast for å støtte sirkulære forretningsmodellar. Kompetansen kan inkludere evna til å identifisere finansielle moglegheiter og risikoar knytte til sirkulære prosjekt, samt innsikt i regulatoriske rammeverk og insentiv som påverkar finansieringa av sirkulærøkonomien.
Nivå: Universitets-, høgskole- og fagskoletilbod, samt ikkje-formelle tilbod. - Berekraft i investeringar. Dette temaet kan omfatte berekraftige investeringar og metodar for å evaluere berekraftsaspekt (ESG) i investeringsavgjerdsler. Det kan òg innebere kompetanse på berekraftige obligasjonar og verdipapir og innsikt i korleis berekraft påverkar eksponeringa i porteføljen. Temaet dekker òg forsvarleg forvaltning og korleis investorar kan påverke bedriftene dei er investerte i, samt kunnskap om rammeverk for grøne og berekraftslinka investeringar, samt relevant regulering på dette området.
Nivå: Universitets- og høgskoletilbod.
Ein kan søke om tilskot til utvikling og gjennomføring av tilbod som omfattar eitt eller fleire av dei temaa som er lista opp nedanfor. Sjå utdanningsnivået under dei enkelte temaa for meir informasjon.
Skildringa under kvart hovudtema er ikkje uttømmande; det er òg mogleg å kombinere fleire hovudtema innanfor eitt tilbod.
Formelle tilbod må delast inn i korte, fleksible og frittståande modular på mellom 2,5 og 10 studiepoeng, med moglegheit til å ta enkeltmodular eller heile tilbodet samla. Maksimalt tal på studiepoeng for tilbodet er 30 studiepoeng. Ikkje-formelle tilbod bør ha eit omfang på mellom 10 og 60 timar. For universitets-, høgskole- og fagskoletilbod vil formelle tilbod bli prioriterte.
Kurs innan IT for Finansnæringa bør delast inn etter ulike roller og grupperingar av tilsette med ulike funksjonar.
- Cybersikkerheit i Finansnæringa. Innhaldet kan inkludere metodar for å sikre datakvalitet, samt ein introduksjon til statistiske metodar og analyseverktøy, av IT-system og komponentar mot åtak, samt risikovurderingar av ulike sikkerheitsdomene og samanhengen mellom desse. Dette kan inkludere kunnskap og kompetanse innan sikkerheit, sikkerheitsprotokollar, beredskap og leverandørstyring. I tillegg kan det omfatte gjeldande og nye reguleringskrav i Finansnæringa som påverkar verksemda si datasikkerheit, som til dømes IKT-forskrifta, DORA, NIS2 og CER.
Nivå: Universitets- og høgskoletilbod. - Dataanalyse i Finansnæringa. Dette temaet kan omfatte kunnskap om grunnleggande omgrep og terminologi innan dataanalyse. Det kan inkludere metodar for å sikre datakvalitet, samt ei innføring til statistiske metodar og analyseverktøy. Praktisk bruk blir presentert gjennom case-studiar og døme frå Finansnæringa. Temaet kan òg omfatte integrering av datadriven innsikt i daglege arbeidsprosessar for å forbetre avgjerdsprosessar og auke kvaliteten på avgjerdsgrunnlag.
Nivå: Universitets-, høgskole- og fagskoletilbod, samt ikkje-formelle tilbod. - IT – arkitektur og informasjonssikkerheit for Finansnæringa.Dette temaet omfattar kunnskap om design og implementering av trygg IT-infrastruktur i finansinstitusjonar. Det kan inkludere forståing av nettverksarkitektur, serverar, databasar og skybaserte tenester. Temaet har særleg fokus på sikkerheitsaspekt som tilgangskontroll, kryptering og vern av informasjon.
Nivå: Universitets-, høgskole- og fagskoletilbod. - Kunstig intelligens i Finansnæringa. Døme på tema kan vere etikk, framtidige reguleringar og risikovurderingar, datakvalitet og avdekking av kvitvasking, kvanteteknologi med KI og meir. Dette kan òg inkludere etablering av ein KI-strategi, som kan omfatte implementering av nye system, kontroll av eksisterande system og ein plan for gjennomføring.
Nivå: Universitets-, høgskole- og fagskoletilbod, samt ikkje-formelle tilbod. - Blokkjedeteknologi i Finansnæringa. Dette temaet omfattar blokkjedeteknologi si rolle i Finansnæringa, samt ei grunnleggande forståing av teknologien og moglegheiter for bruk i sektoren, inkludert kunnskap om kryptovaluta. Temaet kan òg omfatte digitale sentralbankpengar.
Nivå: Universitets-, høgskole- og fagskoletilbod, samt ikkje-formelle tilbod.
Ein kan søke om tilskot til utvikling og gjennomføring av tilbod som omfattar eitt eller fleire av dei temaa som er lista opp nedanfor. Sjå utdanningsnivået under dei enkelte temaa for meir informasjon.
Skildringa under kvart hovudtema er ikkje uttømmande; det er òg mogleg å kombinere fleire hovudtema innanfor eitt tilbod.
Formelle tilbod må delast inn i korte, fleksible og frittståande modular på mellom 2,5 og 10 studiepoeng, med moglegheit til å ta enkeltmodular eller heile tilbodet samla. Maksimalt tal på studiepoeng for tilbodet er 30 studiepoeng. Ikkje-formelle tilbod bør ha eit omfang på mellom 10 og 60 timar. For universitets-, høgskole- og fagskoletilbod vil formelle tilbod bli prioritert.
Tiltak mot svindel
- Svindelførebygging. Dette kan omfatte identifisering av ulike typar svindel (svindelkategorisering), relevante straffebod, førebyggande tiltak, gjenkjenning av svindelforsøk og handtering av svindelsaker.
Nivå: Universitets-, høgskole- og fagskoletilbod, samt ikkje-formelle tilbod. - Svindelanalyse. Dette kan omfatte tolking og analyse av større datamengder, overvakingssystem, identifisering av mønster for svindel og svindelforsøk, samt risikohandtering av potensielle svindelsituasjonar.
Nivå: Universitets-, høgskole- og fagskoletilbod.
Anti-kvitvasking
- Regelverk og risikovurdering. Dette temaet omfattar forståing av regelverket for kvitvasking, med historikk og praksis knytt til temaet (FATF-anbefalingane, EUs kvitvaskingspakke og AML-lovgivinga). Det handlar om korleis ein kan jobbe risikobasert mot kvitvasking og terrorfinansiering i ulike delar av verksemda, inkludert kundar og leverandørar. Temaet kan òg omfatte metodar for å utdanne og gjere tilsette medvitne om risikoen for kvitvasking og terrorfinansiering.
Nivå: Universitets-, høgskole- og fagskoletilbod, samt ikkje-formelle tilbod. - Transaksjonsovervaking og rapportering av mistenkelege transaksjonar. Dette temaet omfattar forståing av system og prosessar for å overvake transaksjonar for å oppdage mistenkelege aktivitetar som kan vere knytt til kvitvasking eller terrorfinansiering. Det inneber rapportering av mistenkelege forhold til Økokrim, samt vurdering av moglegheiter for informasjonsutveksling.
Nivå: Universitets-, høgskole- og fagskoletilbod, samt ikkje-formelle tilbod.
Tilskotet dekker
Det er ein føresetnad at offentlege tilskot i sin heilskap går til formålet dei er gitt til.
Tilskotet dekker direkte kostnader knytte til utvikling/vidareutvikling, gjennomføringar av tilbod, og oppfølging av deltakarane.
Døme på slike kostnader kan vere:
- Lønn, inkludert arbeidsgivaravgift, feriepengar og pensjon
- Innkjøp av tenester
- Reiser og møte
- Leige av lokale og utstyr
- Opplæringsmateriell
- Marknadsføring
- Revisjon, viss det er stilt krav om det i tilskotsbrevet
I tillegg blir òg indirekte kostnader knytte til lønn som er avgrensa oppover til eit påslag på 15 prosent av direkte lønnskostnader dekka.
Tilskotet blir vurdert ut frå budsjett i søknaden, og skal avstemmast mot rekneskap etter gjennomføring.
For tilbydarar som driv blanda verksemd, er det ein føresetnad at tilskotet verken direkte eller indirekte kjem den økonomiske aktiviteten til gode. Det skal oppstillast rekneskapsmessig skile mellom økonomisk og ikkje-økonomisk aktivitet som kan dokumentere at tilskotet i sin heilskap går til det etla formålet og at det ikkje er kryssubsidiering.
Det er ikkje høve til å ta eigenbetaling frå deltakarane. Det er ein føresetnad at tilbodet heilt eller i hovudsak er finansiert av staten.
Tilskotet dekker ikkje
Tilskotet skal ikkje nyttast til:
- Forteneste/utbytte
- Innkjøp av varig utstyr, lisensar eller liknande
- Vikarutgifter, lønnsrefusjon eller reiseutgifter for kursdeltakarar
- Indirekte kostnader som overstig eit påslag på 15 prosent av direkte lønnskostnader
Med bakgrunn i reglar for statsstøtte kan ikkje tilbydarar bruke offentleg tilskot til å utvikle eit produkt som seinare blir tilbode i ein marknad. Eit opplæringstilbod som er utvikla og gjennomført på UH- og fagskolenivå gjennom bransjeprogramordninga, vil mest sannsynleg falle utanfor reglane for statsstøtte, og blir ikkje ramma av denne føresegna. Det same gjeld for opplæringstilbod på fagskolenivå.
Tilskotet dekker ikkje aktivitetar som er gjennomførte før dato for vedtak.
Tilskotet kan ikkje finansiere aktivitetar som allereie blir støtta av staten, medrekna aktivitetar som er finansiert gjennom rammeoverføringane til fylkeskommunane og fagskoletilbod som er ein del av industrifagskolen (utdanning.no).
Informasjon til fagskolar
Fylkeskommunen har ein sentral rolle som regional utviklingsaktør, og har ansvar for å sikre at det blir tilbode høgare yrkesfagleg utdanning i samsvar med behovet for kompetanse lokalt, regionalt og nasjonalt. Fagskolar som søker må derfor involvere fylkeskommunen ved utvikling/tilpassing av fagskoletilbod. Dette føreset ein prosess mellom fylkeskommunen og fagskolen i forkant av søknadsfristen. Involveringa skal bli forklart i søknaden.
Tilskotsbeløp
Det lyses ut 5 millionar kroner til utvikling og gjennomføring i 2025, og i tillegg ein sum til vidare gjennomføringar i 2026 og 2027. Midlane er med atterhald om vidare løyving avmidlar til bransjeprogram i statsbudsjett.
Vilkår
Krav til samarbeid
Tilbodet skal utviklast som eit samarbeid mellom utdanningstilbydar og minst to verksemder med tilsette som har eit behov for opplæring i tilbodets innhald.
Dersom det ikkje er oppretta samarbeid med to slike verksemder allereie på søkartidspunktet, må søknaden førebels som eit minimum omtale kontakt og dialog om prosjektet med ei namngitt næringsforeining, klynge eller annan type samanslutning som representerer verksemder med eit opplæringsbehov.
Dialogen med den namngitte næringsforeininga eller klynga viser ei forankring i bransjen på søkartidspunktet. Dialogen skal handle om prosjektet det blir søkt om, og kontakten skal beskrivast i søknaden. Næringsforeining, klynge eller annan samanslutning blir ikkje godteken som ei av dei to verksemdene som tilbodet skal bli utvikla i samband med, men kan inngå i samarbeidet saman med desse.
I tillegg kan òg andre aktørar vere samarbeidspartnarar. Dette gjeld til dømes andre utdanningsinstitusjonar, eller arbeidstakar- og arbeidsgivarorganisasjonar. Tilbodet må vere forankra på både arbeidsgivar- og arbeidstakarsida i dei samarbeidande verksemdene. Dette skal bli beskrive i søknaden.
Samarbeidsavtalar mellom to namngitte verksemder og tilbydar kan bli lagt ved søknaden, eller ein kan ettersende innan 16. juni 2025.Bruk rettleiande mal for samarbeidsavtalen:
Krav til kompetanseutviklingstilbodet
- Tilboda skal vere korte og fleksible og kunne kombinerast med tilnærma full jobb.
- Det er ikkje høve til å ta eigenbetaling frå deltakarane.
- Tilbodet skal utviklast som eit samarbeid mellom utdanningstilbydar og konkrete verksemder.
- Tilbodet skal også vere tilgjengeleg for deltakarar som ikkje er tilsette i dei samarbeidande verksemdene.
- Tilbydar skal ha konkrete planar for marknadsføring og rekruttering, og vise til at påmelding er retta mot målgruppa til bransjeprogrammet.
Det skal vere mogeleg å søke om opptak til tilbod på høgare yrkesfagleg nivå og på universitets- og høgskolenivå på bakgrunn av realkompetanse. Det skal informerast om denne moglegheita i omtalen av studietilbodet. HK-dir vil innhente rapportering på tal på personar som har søkt om opptak på bakgrunn av realkompetansevurdering og tal på personar som har fått opptak på bakgrunn av realkompetansevurdering.
Andre krav og vilkår for gjennomføring vil kome fram av tilsegnsbrev.
Slik søker du
Krav til søknaden
I søknaden skal søker blant anna gi ei skildring av tilbodet, inkludert planar for det faglege innhaldet og korleis opplæringa er organisert og tilrettelagt for å ivareta behova til deltakarane.
Det skal leggast ved:
- Ein tidsplan for prosjektet der start og slutt for utviklingsperioden kjem fram, og som inkluderer alle gjennomføringar av tilbodet med tidspunkt for start og slutt for kvar gjennomføring.
- Budsjett for utvikling/vidareutvikling av tilbod og gjennomføringar av dette fram til sluttrapportering.
- Samarbeidsavtalar kan leggjast ved søknaden, eller dei kan bli sendt inn i etterkant.
Budsjettet må sannsynleggjere at prosjektet er mogleg å gjennomføre.
Det skal nyttast følgande mal for budsjett:
Tilskot til universitet og høgskular i bransjeprogrammet skal kategoriserast som bidragsaktivitet i tråd med reglementet for bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet (BOA-reglementet).
Søknader som kjem etter frist, vil ikkje bli realitetsbehandla. Søknadene blir behandla slik dei føreligg ved utløpet av søknadsfristen.
Registrer søknad
Søkar skal fylle ut søknadsskjema i tilskotsportalen. Etter at du har logga inn, vel du tilskotsordninga du vil søke på.
Slik behandlar vi søknaden
Dersom alle krav i utlysingsteksten er oppfylte, blir det gjort vurdering av søknaden ut frå prioriteringskriterium spesifisert under. Her vurderer ein kvaliteten på innhaldet i prosjektet, og ser det opp mot behovet til bransjen og målet for bransjeprogrammet.
Prosjekt som i størst grad oppfyller kriteria, blir prioriterte. Kriteria er lista i tilfeldig rekkefølgje. Det blir etterstreve ei fordeling av midlane som sikrar breidde, både når det gjeld formåla i dei ulike bransjane, utdanningsnivå og geografi.
Det vil bli prioritert tilbod som:
- i størst grad treffer målgruppa og kompetansebehova i bransjen
- i stor grad er tilrettelagt slik at flest mogleg aktuelle deltakarar kan gjennomføre opplæringa i kombinasjon med arbeid
- gir praksisnær opplæring, som tek utgangpunkt i deltakaranes daglege arbeidsoppgåver
- gir opplæring som skal auke produktiviteten og omstillingskapasiteten til verksemda og den einskilde arbeidstakaren
- ikkje allereie finst eller er tilgjengeleg for målgruppa. Dette omfattar også gjeldande kurs innanfor fagområdet som ikkje er tilgjengelege som etter- og vidareutdanning
- er kostnadseffektivt
Når får du svar?
Alle søkarar vil bli informerte om utfallet av søknadsprosessen. Vedtak om tilskot blir sendt ut i april 2025.
Rapportering og oppfølging
HK-dir vil følge progresjonen til prosjektet. Prosjekt som får tilskot, må utvikle eit detaljert undervisningsopplegg. Nærare informasjon og krav til dette vil kome fram av tilsegnsbrev.
Utdanningstilbydar forpliktar seg til å levere oppdatert og utfyllande informasjon om kompetanseutviklingstilbodet til utdanning.no.
Både utdanningstilbydarar og verksemder som er part i prosjektet er forplikta til å gjennomføre ei eventuell evaluering.
Tidsfristar
Prosjekta må sluttrapporterast seinast 18. november 2027. Meir informasjon om fristar vil stå i tilsegnsbrevet.