Hopp til hovedinnhold

Behov og hindringer for utvikling av digitale ferdigheter

4. En av fem opplever i stor grad et kompetansebehov i dagliglivet

Mer enn halvparten av befolkningen opplever et behov i dagliglivet for å styrke sine digitale ferdigheter, og 21 prosent opplever dette behovet i stor grad (se figur 5). Vi er inne i digitaliseringens andre bølge hvor det ikke lenger bare er allerede digitaliserte bransjer som påvirkes, men alle bransjer. Dette gjør at digitaliseringen griper inn i dagliglivet på en mer omfattende måte.

Behov for kompetanse i dagliglivet øker med alderen fram til man er 60 år. Det er de yngste og de eldste som i minst grad opplever behov i dagliglivet for å styrke sine digitale ferdigheter. Dette samsvarer med resultatene fra undersøkelsen i 2010.

Figur som viser behov i dagliglivet for å styrke digitale ferdigheter, fordelt på alder

Figur 5: Andel som opplever i dagliglivet et behov for å styrke sine digitale ferdigheter i 2018, fordelt på alder (N=1 999). Kilde: Kompetanse Norge

Det er en større andel av sysselsatte som opplever et behov i dagliglivet for å styrke sine digitale ferdigheter enn personer med annen arbeidsmarkedsstatus. 63 prosent av sysselsatte oppgir at de opplever dette behovet i stor eller i noen grad (se figur 6). Personer med grunnskole som høyeste fullførte utdanningsnivå opplever i mindre grad et kompetansebehov i dagliglivet enn personer med høyere utdanningsnivå (se figur 7). Personer som har universitet/høyskole eller videregående skole yrkesfag som høyeste fullførte utdanningsnivå oppgir et noe større kompetansebehov i stor eller i noen grad enn personer som har fullført videregående skole allmennfag eller fagskole.

Figur som viser behov i dagligliv for å styrke digitale ferdigheter, fordelt på arbeidsmarkedsstatus

Figur 6: Andel som opplever i dagliglivet et behov for å styrke sine digitale ferdigheter i 2018, fordelt på arbeidsmarkedsstatus (N=1 997). Kilde: Kompetanse Norge

Figur som viser Behov i dagligliv for å styrke digitale ferdigheter, fordelt på utdanningsnivå

Figur 7: Andel som opplever i dagliglivet et behov for å styrke sine digitale ferdigheter i 2018, fordelt på utdanningsnivå (N=1 869). Kilde: Kompetanse Norge