Hopp til hovedinnhold

Behov og hindringer for utvikling av digitale ferdigheter

5. Manglende kunnskap er et hinder for å heve digitale ferdigheter

Blant befolkningen som ser et behov for å bli bedre til å bruke digitale verktøy og tjenester, opplever én av fire hindringer for å heve ferdighetene (se figur 8). Andelen som opplever hindringer synker med økt ferdighetsnivå. 44 prosent av de svake ikt-brukerne som ønsker å heve sine digitale ferdigheter opplever hindringer, mens 19 prosent av de sterke ikt-brukerne oppgir det samme.

Den største hindringen befolkningen opplever for å få bedre digitale ferdigheter, er at de kan for lite om digitale verktøy og tjenester (se figur 9). Dette samsvarer med at mangel på kompetanse er en viktig årsak til at personer ikke bruker internett. Halvparten av personer som opplever hindringer oppgir at det mangler utdannings- eller kurstilbud. Mangel på tilgang til nødvendige digitale verktøy og tjenester og mangler på penger er hindringer som kommer langt ned i rangeringen, selv om en av fem også oppgir dette.

Figur som viser hindringer for å styrke digitale ferdigheter, fordelt på ferdighetsnivå

Figur 8: Andel som opplever hindringer for å bli bedre til å bruke digitale verktøy og tjenester i 2018, fordelt på ferdighetsnivå (N=1 166). Nivå 0 – ikke-brukere er ikke inkludert fordi antallet er for lavt. Kilde: Kompetanse Norge

Figur som viser hindringer for å styrke digitale ferdigheter

Figur 9: Hindringer for å bli bedre til å bruke digitale verktøy og tjenester i 2018 (N=323). Prosent. Kilde: Kompetanse Norge