Hopp til hovedinnhold

Behov og hindringer for utvikling av digitale ferdigheter

3. Seks av ti sysselsatte har kompetansebehov på jobben

63 prosent av sysselsatte opplever et behov for å heve sine digitale ferdigheter knyttet til jobb i stor eller i noen grad (se figur 3). Mer enn halvparten av sysselsatte i alle aldersgrupper opplever dette behovet, og behovet øker med alderen. Personer som har grunnskole som høyeste fullførte utdanningsnivå oppgir et mindre kompetansebehov i arbeidslivet, sammenlignet med personer som har høyere utdanningsnivåer. Dette er også tilfellet hvis man bare undersøker de sysselsatte som bruker digitale verktøy på jobb.

Figur som viser andel sysselsatte som opplever et behov for å styrke sine digitale ferdigheter i jobben

Figur 3: Andel sysselsatte som opplever et behov for å styrke sine digitale ferdigheter i jobben, 2018 (N=1 130). Kilde: Kompetanse Norge

De aller fleste som er sysselsatte bruker imidlertid digitale verktøy på jobb – hele 94 prosent. Det er store forskjeller i kompetansebehov når man sammenligner sysselsatte som bruker digitale verktøy på jobb og de som ikke gjør det. 66 prosent av de som bruker enten datamaskin, smarttelefon, nettbrett eller internett på jobb sier de har et kompetansebehov i arbeidslivet, mens bare 39 prosent av sysselsatte som ikke bruker digitale verktøy på jobben oppgir det samme (se figur 4).

Figur som viser andel sysselsatte som opplever et behov i jobben for å styrke sine digitale ferdigheter i stor eller i noen grad i 2018, fordelt på bruk av digitale verktøy

Figur 4: Andel sysselsatte som opplever et behov i jobben for å styrke sine digitale ferdigheter i stor eller i noen grad i 2018, fordelt på bruk av digitale verktøy (N=1 116). Kilde: Kompetanse Norge