Hopp til hovedinnhold

Kompetansestandardene gir en oversikt over hvilken kompetanse de som jobber med karriereveiledning bør ha, for å ivareta sine roller på en måte som fremmer kvalitet i tjenesten. I tillegg til de tverrsektorielle kompetansestandardene er det utviklet kompetansestandarder for karriereveiledning i skolen.

Tverrsektorielle kompetansestandarder

Kompetansestandardene består av sju kompetanseområder, og gir en oversikt over hva karriereveiledning innebærer og hvilken kompetanse en profesjonell karriereveileder bør ha.

Kompetansestandarder i skolen

Det er utviklet faglige kompetansestandarder for karriereveilederen/utdannings- og yrkesrådgiveren og for utdanningsvalglæreren i skolen. Disse er basert på de tverrfaglige kompetansestandardene.

Karriereveiledningsfeltet

Karriereveiledningsfeltet i Norge er mangfoldig, med praktikere, ledere og eiere som jobber i ulike sektorer. Modellen for karriereveiledningsfeltet viser ulike arbeidsområder.

Nivåbeskrivelser

På hvilket nivå skal kompetansen være? Og hva er tilstrekkelig kompetanse? Kompetansestandardene opererer med to nivåer av kompetanse: kompetent og spesialisert.

Bakgrunn

Karriereveilederes kompetanse har vært et viktig område i mange land i lengre tid, også i Norge. Kompetansestandarder baserer seg på internasjonal forskning, teori og erfaring fra praksisfeltet.

Kontakt oss

Kvalitet i karriereveiledning

Redaktør

E-post:redaktor.kik@hkdir.no