Hopp til hovedinnhold

Muligheter og begrensninger

Området handler om å undersøke den enkeltes muligheter og begrensninger og se hvordan disse kan innvirke på valg og handlinger.

Sist oppdatert : 6. desember 2023

Det handler blant annet om å finne og utforske muligheter og avklare hvilken mulighetshorisont den enkelte har. Med mulighetshorisont menes det som er innenfor den enkeltes horisont, det vil si det han eller hun kjenner til og vurderer når det kommer til muligheter for utdanning og arbeid. Denne horisonten kan være vid eller smal. Den kan avgrenses av kunnskap og tidligere erfaringer, av ideer og forestillinger om utdanning og arbeid, og av normer og forventninger i den kontekst man er en del av.

I området utforskes også begrensningene som kan være til stede. De kan være knyttet til den enkeltes situasjon eller til samfunnsmessige betingelser som kan sette begrensninger for den enkeltes valg, handlinger og deltakelse (for eksempel inntakskrav, språkkunnskaper, tilgang på jobber i en bransje og så videre). Det kan være relevant å undersøke om opplevde begrensninger etter nærmere vurdering ikke er reelle begrensninger. Området gir anledning til å undersøke begrensninger med tanke på å utvide handlingsalternativer.

Når man ser muligheter og begrensninger i sammenheng, undersøker man handlingsalternativer/muligheter sett opp mot mulige begrensninger. Det betyr å undersøke begrensninger og hvordan man kan forstå disse, for å kunne utvide hvilke muligheter en opplever som aktuelle. Noen begrensninger kan endres gjennom egne valg og handlinger, for eksempel å ta et opp et fag for å fullføre en utdanning. Andre begrensninger er vanskeligere å forandre, som for eksempel tilgangen på ledige stillinger i den delen av landet man bor, eller helsemessige begrensninger. Når muligheter og begrensninger blir analysert samtidig, kan det gi mulighet for en mer reell vurdering av hvilke valg og handlinger som kan være aktuelle.

Muligheter

  • Finne og undersøke og utforske muligheter
  • Innhente kunnskap og informasjon for å avklare om muligheter er reelle eller ikke
  • Bli klar over og bevisst på egen mulighetshorisont - hva kjenner du til og vurderer som mulig
  • Undersøke om egen mulighetshorisont kan utvides

Dette området dreier seg om å oppdage, få kunnskap om og utforske muligheter som finnes. Det kan også handle om å undersøke om det er mulig å skape muligheter selv. Området handler om å bli klar over ytre og indre faktorer som har innflytelse på det man ser som mulig når det kommer til utdanning, arbeid og karriere. Eksempel på ytre faktorer kan være situasjonen på arbeidsmarkedet, og hvilke utdannings- eller jobbmuligheter som finnes. Å finne ut om mulighetene er relevante for den enkelte, og vurdere om de skal forfølges, er eksempler på indre faktorer. Gjennom felles utforsking kan muligheter kartlegges og opplevelsen av hva som er mulig kan utvides.

Begrepet mulighetshorisont er ment å rette oppmerksomhet mot den enkeltes perspektiv på egne muligheter, og på at det er av betydning hvilke muligheter den enkelte vet om/er oppmerksom på. Karrierelæring vil derfor ofte dreie seg om å utvide den enkeltes kunnskap om og oppmerksomhet på muligheter – altså om å utvide horisonten.

Begrensninger

  • Kartlegge mulige begrensninger
  • Analysere og vurdere begrensningene og undersøke om de er reelle, eller kun opplevde (tankefeller)
  • Dersom begrensningen er reell, undersøke om det er mulig å gjøre noe med den
  • Finne ut om det er mulig å påvirke begrensningens negative innvirkning
  • Se på hvordan leve best mulig med innvirkningene av en begrensning

Området begrensninger handler om å utforske, analysere og vurdere begrensningene som er til stede på et gitt tidspunkt. Hva eller hvem utgjør begrensningen? Er den reell, eller kun opplevd – er det en tankefelle? Begrensningene kan dreie seg om faktorer i en selv eller i eget liv, eller de kan dreie seg om faktorer i ens nære omgivelser eller faktorer i samfunnet, som for eksempel høy arbeidsledighet. Begrensninger kan også finnes i form av lover og reguleringer, som for eksempel adgangsbegrensning på utdanning. Utdanningsmuligheter kan også være begrenset av sammensetning av fag og eksamener man tidligere har tatt.

Noen mennesker opplever fysiske begrensninger i form av handikap og sykdom. Her kan det handle om å klargjøre hvordan begrensningen kan påvirke jobbmestring, og se det opp mot ønsker om jobb og karriere, og vurdere hva en trenger av støtte og hjelp for å komme seg dit en vil. Det kan også være relevant å undersøke om egne muligheter og valg er påvirket av slike begrensninger.

Spørsmål

  • Hvilke muligheter kjenner du til og ser du for deg - hva er din mulighetshorisont?
  • Kan mulighetene realiseres?
  • Hva er «innenfor» eller «utenfor» det du vurderer som aktuelt for deg?
  • Hvilke ønsker og mål har du, og hvilke av de ønsker du å forfølge så de kan bli til muligheter?
  • Hvordan kan aktører i dine omgivelser støtte deg i handlinger som kan virkeliggjøre muligheter?
  • Hvilke begrensninger er til stede i din situasjon?
  • Hvilke begrensninger kan du påvirke, og hvilke er utenfor din kontroll?
  • Er begrensningene reelle, eller er de tankefeller?
  • Hvilke begrensninger kan du ikke gjøre noe med?
  • Hvordan håndtere reelle begrensninger på en måte som er til å leve med for deg?
  • Er det mulig å gjøre grep som fjerner, demper eller forandrer begrensningen?
  • Dersom det finnes begrensninger, er det mulig å nå et mål/et ønske med en annen strategi?

Last ned plakater