Hopp til hovedinnhold

Meg i kontekst

Området tar utgangspunkt i at et menneske lever sitt liv i en gitt kontekst og at valg og handlinger skjer i samspill mellom egne ønsker, behov og interesser, og muligheter, krav og forventninger i den enkeltes omgivelser.

Sist oppdatert : 6. desember 2023

Området Meg i kontekst tar utgangspunkt i at den enkelte er seg selv, samtidig som hun eller han hele tiden lever i en sammenheng. Den sammenhengen kaller vi kontekst. Konteksten er både det nære i en familie, i et fellesskap, i et lokalsamfunn og i et større samfunn (for eksempel det norske samfunn eller det globale samfunn). Hvert menneske er i verden på en måte som er unik. Hvert menneskes væren i verden kan utforskes, og det er det som skjer under dette området for læring og utforsking. Utdanning og arbeid er inngangen til utforsking her, men derfra folder utforskingen seg ut, og kan i prinsippet inkludere alle sider av livet som den enkelte opplever som viktige i relasjon til utdanning og arbeid.

Området kan gi anledning til å se, analysere og forstå seg selv og de interessene, preferansene, motivasjonene og behovene man utvikler som en del av et samfunn med større fellesskaper og ulike kulturer. Det åpner opp for å forstå hvordan egen bakgrunn kan påvirke liv og valg i forhold til utdanning, arbeid og karriereønsker. Det kan dessuten bidra til å se og forstå hvordan omgivelser og de strukturene en er en del av, kan påvirke hvordan ens liv utfolder seg. Det kan også bety å vurdere hvordan en selv kan påvirke omgivelser og strukturer, og å avgjøre om de rammene en lever sitt liv innenfor, skal utfordres.

Meg

  • Kjenne og forstå seg selv - selvinnsikt
  • Utforske og sette ord på kunnskaper, ferdigheter, egenskaper, verdier og holdninger
  • Finne ut av interesser, ønsker og behov, forventninger og drømmer
  • Vite hva en kan og er god til, sette ord på egen kompetanse
  • Bli klar over egne typiske handlingsmønstre og valgstrategier
  • Utforske hvor en har tilhørighet og hvem man har fellesskap med
  • Se på egen fortid, analysere nåsituasjonen og utforme et perspektiv på egen framtid

Dette området for utforsking og læring handler om selvinnsikt, å kjenne og forstå seg selv. Det kan bety å utforske og sette ord på sine kunnskaper, ferdigheter, egenskaper, verdier og holdninger. Det kan bety å finne ut av egne interesser, ønsker og behov, forventninger, mål, drømmer og motivasjon, forutsetninger og begrensninger. Det kan også handle om å bli klar over egne typiske handlingsmønstre og valgstrategier. Det dreier seg om å vite hva en kan og er god til, og det betyr å kunne sette ord på egen kompetanse.

Det kan også handle om å utforske hvor en opplever tilhørighet, og hvem man har fellesskap med. Det handler om å se og forstå egen bakgrunn, hvilke rammer en lever sitt liv innenfor og hvordan disse rammene kan påvirke ens konkrete situasjon. I tillegg handler det om å se tilbake på egen fortid, analysere nåsituasjonen og forme et perspektiv på egen framtid. Å fremme selvinnsikt kan være viktig fordi individets forståelse av seg selv, og har stor betydning for ønsker om utdanning og arbeid, og de valgene man tar gjennom en karriere.

Kontekst

  • Se og forstå egen bakgrunn, rammene en lever sitt liv innenfor, hvordan disse rammene kan påvirke egen situasjon
  • Se, analysere og forstå de fellesskapene man er en del av, både familie, venner, kolleger og lokalsamfunn og arbeidsliv, kultur og samfunn
  • Se og forstå hvordan egen bakgrunn og konteksten man lever i kan innvirke på ønsker og valg når det kommer til utdanning og jobb

Området gir anledning til å forstå hvordan egen bakgrunn kan påvirke liv og valg i forhold til utdanning, arbeid og karriereønsker. Området handler om å se, analysere og forstå den verden man er en del av. Det kan være ens helt nære omgivelser: familie, venner, kolleger, lokalsamfunn og andre fellesskaper, eller større sammenhenger man inngår i, som ens kultur og samfunn. Det handler om å se og forstå hvilke strukturer en er i berøring med i ulike sammenhenger, hvilken betydning de har hatt, men også hvilken betydning de strukturer som innvirker i ens liv, kan få framover.

Spørsmål

  • Hvem er du, hva kan du, hva vil du?
  • Hva er din kompetanse og hvordan kan og vil du bruke den?
  • Hvilke interesser, verdier, holdninger, motivasjoner og behov har du? Hvilke har du utviklet til nå, og hvilke ønsker du å utvikle?
  • Hvordan påvirker kompetanse, interesser, verdier og holdninger ditt liv når det kommer til utdanning og arbeid?
  • Hvilke kontekster og fellesskaper er du en del av?
  • Hvordan påvirker din bakgrunn og de fellesskapene du er en del av, dine valg og din karriere?
  • Hvilke samfunnsmessige strukturer påvirker deg og din situasjon?
  • Ønsker du å påvirke hvordan strukturer får konsekvenser for ditt liv? Er det mulig og ønskelig?

Last ned plakater

Her kan du laste ned en kortfattet versjon av karriereknappen Meg i kontekst i plakatformat.