Hopp til hovedinnhold

Endring og stabilitet

Området handler om å utforske krav om og behov for endring, sett opp mot ønske om stabilitet. Noen ganger kan dette stå i motsetning til hverandre, og da handler det om å finne ut hvordan man skal håndtere de dilemmaene det kan medføre.

Sist oppdatert : 6. desember 2023

Endring og stabilitet tar utgangspunkt i at det å leve er å være i endring og jevnlig gå gjennom overganger. Mennesker opplever hele tiden endring, rett og slett fordi de er mennesker. Man går gjennom forskjellige faser i livet, ens biologi utvikler seg, man eldes. Ens verdier, ønsker og mål for livet kan gradvis forandre seg som følge av erfaringer og opplevelser gjennom livet. Endringer skjer i eget liv, og endringer skjer utenfor en selv, i ytre omstendigheter som kan påvirke ens egen livssituasjon. Endringer skjer som følge av bevisste valg, eller som følge av ytre hendelser og ulike typer institusjonelle overganger. I arbeidslivet skjer endringer for eksempel som følge av teknologisk utvikling, forandringer i arbeidets organisering, organisasjonsendringer med videre. Disse endringene kan påvirke den enkeltes situasjon, ønsker og muligheter og relevante i utforskingen av dette området.

I et liv og i et arbeidsliv kan man også oppleve stabilitet. Noen ganger veksler livet mellom perioder med endring og stabilitet. Det kan oppleves stabilt å være i en institusjonell sammenheng over lengre tid, for eksempel i et skoleløp. Og en kan oppleve endring i overgangene mellom forskjellige institusjoner (for eksempel overgang til nytt skolenivå). Andre ganger er det slik at når endring skjer på ett område, er det allikevel mulig å finne stabilitet på andre områder, for eksempel hvis man skifter arbeidsgiver og arbeidsmiljø, men oppgavene man utfører ikke er så annerledes.

Endringskompetanse er en kompetanse som ofte blir pekt på i rapporter og forskning om fremtidens kompetansebehov. Det å håndtere endring er en utfordring mange står overfor, både nå og i framtiden. Men det kan også bli for mye fokus på endring, på bekostning av oppmerksomhet mot det som tross alt er stabilt. I ordparet blir endring sett sammen med stabilitet, i et forsøk på å nyansere et søkelys på endring som kan bli for ensidig.

Endring

  • Utforske endringer i eget liv og endringer i omgivelsene
  • Vurdere om endringer er ønskede eller uønskede
  • Se hvordan endringer i eget liv eller omgivelser kan forandre forutsetningene for valg
  • Analysere hvilke endringer man har opplevd tidligere, og å se på hvordan de ble håndtert
  • Være oppmerksom på endringer i ens nære omgivelser eller i samfunnet og vurdere hvilke konsekvenser de kan ha på eget liv

Dette området handler om å utforske endringer i eget liv og endringer i omgivelsene. Det handler om å se på hvordan endringer i eget liv eller omgivelser kan forandre forutsetningene for valg en skal ta. Det kan bety å analysere hvilke endringer man har opplevd tidligere, og å se på hvordan man håndterte disse. Hvilke konsekvenser har endringene fått? Hvilke endringer foregår i ens nære omgivelser som en bør være oppmerksom på, og hvilke konsekvenser kan disse ha? Hvilke endringer skjer omkring en i samfunnet, og hvilke konsekvenser kan disse få?

I løpet av et liv vil et menneske gå gjennom mange overganger, som kan medføre endringer. Noen endringer skjer som vanlige «systemoverganger» (for eksempel fra et skolenivå til et annet, eller mellom utdanning og arbeid). Noen endringer tar man selv initiativ til (for eksempel skifte utdanning eller bytte jobb), andre endringer blir påført utenfra eller er uplanlagte (for eksempel oppsigelse eller helseproblemer). Noen endringer er åpenbare og synlige (for eksempel å fullføre utdanning og lete etter første jobb). Andre endringer kan være mer usynlige (for eksempel endring i verdier som gir ønske om å gjøre forandringer i karrieren, for eksempel fra en type jobb til en annen type jobb). Uansett typen endring, kan betydningen utforskes med henblikk på å forstå og håndtere endring.

Stabilitet

  • Se etter hva som er stabilt i eget liv og i omgivelsene
  • Vite hvilket behov man har for stabilitet i ulike situasjoner
  • Vurdere behov for stabilitet opp mot ønske om endring
  • Være oppmerksom på at stabilitet kan komme i konflikt med ønske eller krav om endring

Området for utforsking av stabilitet setter søkelys på det som har med kontinuitet å gjøre. Det handler om å se etter hva som er stabilt i ens eget liv og i omgivelsene. Det kan dreie seg om å oppdage at ikke alt er i forandring hele tiden på alle områder av livet. Når noe endrer seg i arbeid eller utdanning, kan for eksempel relasjoner, familieliv, fritid og helse på samme tid være stabilt. Det handler også om å vurdere hvilket behov man har for stabilitet i ulike situasjoner, og vurdere det opp mot ønske om endring.

Området kan også brukes til å sette søkelys på stabilitet i ansettelse, og hvordan den enkelte kan oppnå eller opprettholde stabilitet i ansettelsen, om det er det man ønsker. Man kan også fokusere på hvordan mennesker enkeltvis og i samarbeid med arbeidsgiverne skaper bærekraftige arbeidsplasser, for eksempel å finne balanse mellom arbeidsgivers behov for omstilling, og arbeidstakers behov for forutsigbarhet og trygghet.

Spørsmål

  • Hvilke endringer foregår i ditt liv?
  • Hvilke endringer skjer rundt deg og i samfunnet?
  • Hvordan påvirker endringene deg, hvilke konsekvenser kan de få?
  • Liker eller misliker du endring? Trenger du stabilitet?
  • I de endringene som foregår, hva oppleves som stabilt?
  • Finnes det forventninger til henholdsvis endring eller stabilitet, for eksempel fra samfunnet, familie, ditt nære fellesskap, deg selv?
  • Hva i ditt liv akkurat nå er stabilt? Hvordan opplever du denne stabiliteten?
  • Hvis ønsket om endring står i konflikt med ønsket om eller behov for stabilitet, hvordan ta valg og gjøre riktige overveielser mellom de to hensynene?

Last ned plakater

Her kan du laste ned en kortfattet versjon av karriereknappen Endring og stabilitet i plakatformat.