Individuell karriereveiledning
Individuell karriereveiledning er samtaler som foregår mellom den enkelte forsker og en karriereveileder, enten digitalt eller i samme fysiske rom.
Sist oppdatert : 22. november 2024Hva er individuell karriereveiledning?
- Tema for en individuell karriereveiledning kan være bredt, men den vil alltid ha som utgangspunkt den enkeltes bakgrunn, situasjon og fremtid. Samtalen vil typisk starte med de spørsmål og problemstillinger den enkelte har med seg, men tema kan utvides eller ta andre retninger i løpet av samtalen. Ofte er utgangspunktet for en karriereveiledningssamtale at den enkelte er i en form for overgang, der hen må ta stilling til egen situasjon og ta valg for veien videre. Individuell karriereveiledning kan også bidra til at forskeren øker sin karrierekompetanse.
- En karriereveiledningssamtale vil ofte bevege seg mellom informasjon og refleksjon, alt avhengig av den enkeltes behov. Samtalen er en mulighet til å analysere, kartlegge og reflektere over egen situasjon, avklare og tydeliggjøre ulike valg og alternativer, og å drøfte spenninger og dilemmaer den enkelte kan oppleve knyttet til sin situasjon og karriereutvikling. En karriereveiledningssamtale kan derfor også romme utfordrende problemstillinger.
- En karriereveileder vil ikke gi konkrete råd om hvilke valg den enkelte bør ta, og veilederen vil heller ikke kunne svare på alle spørsmål. Men karriereveilederen kan legge til rette for en strukturert samtale med mål om å belyse muligheter og begrensninger, reflektere over valg og alternativer og finne ut hva neste skritt og veien videre på lang sikt kan være.
- Individuell karriereveiledning kan foregå fysisk, ansikt-til-ansikt eller digitalt. Digital karriereveiledning kan i noen tilfeller være mer praktisk, både for forskeren og veilederen. Det kan være dersom veilederen eller forskeren ikke har mulighet til å møtes fysisk, for eksempel fordi institusjonen har flere lokasjoner eller forskeren befinner seg i utlandet.
Temaer i karriereveiledning
Individuell karriereveiledning kan omhandle et bredt spekter av temaer, problemstillinger og spørsmål:
Hva kan du? Hvordan har du lært det? Hvordan kan du sette ord på din kompetanse? Hva kan være overføringsverdien av din kompetanse? Hva kan du ikke, som du trenger eller ønsker å lære/bli bedre på? Hvordan kan du presentere kompetansen for ulike arbeidsgivere?
Hvem er du? Hva er viktig for deg? Hva er dine interesser og ambisjoner? Hva motiverer deg? Hva er dine styrker og hva kan være dine svake sider? Hvilke verdier knyttet til jobb er viktig for deg? Hvor vil du med din forskerkarriere? Er det viktig for deg å være i akademia eller kan en jobb i en annen sektor.
Hvilke valg kan være aktuelle for deg? Er det hindringer for valget? Hva skal til for å kunne ta et konkret valg her og nå? Hvilken informasjon trenger du for å ta valget? Hva «koster» valget deg? Gitt nåværende livssituasjon – hva kan være gode valg for deg?
Hva vil du? Nå, på kort sikt, på lang sikt? Hvor langt frem ønsker du eller kan du planlegge? Hva kan du påvirke, hva har du kontroll over, hva er opp til andre? Hva gjør du hvis planen må endres/går i vasken? Har du en plan B? Hvem og hva kan ha avgjørende påvirkning på dine planer?
Hvilke muligheter er rundt deg? Hva er mulig for deg å få til? Hvilke jobbmuligheter har du i eller utenfor akademia? Hvilke kompetansebehov ser du innenfor eget fagområde fremover? Hvordan kan du gjøre muligheter til realiteter?
Hvilke begrensninger påvirker din situasjon og dine planer. Kan de endres? Er begrensningene reelle, eller er de «tankefeller»? Hvem og hva kan påvirke begrensningene?
Hva er ditt neste skritt? Hva må du vite for å ta neste valg? Hvem i ditt nettverk kan hjelpe deg vider? Hvordan skrive en god jobbsøknad? Hva er viktig i et jobbintervju? Hvordan få jobb i en annen sektor? Hvordan få jobb i utlandet? Hvem i ditt nettverk kan hjelpe deg videre? Hvordan håndtere overgangen til ny karrierefase?
Karriereveiledningsfaglig kompetanse
- Individuell karriereveiledning bør tilbys av en person med karriereveiledningsfaglig kompetanse. Slike samtaler om liv, valg og fremtid krever kompetanse og profesjonalitet for å gjennomføres på en måte som er etisk forsvarlig og som gir et godt utbytte for forskeren.
- En kvalifisert karriereveileder vil ha veiledningskompetanse, erfaring med hvilke typer spørsmål og problemstillinger forskere i tidlig karrierefase gjerne kommer med, vil kjenne til hvilke utfordringer hen kan møte, og ha nødvendig etisk kompetanse for slike samtaler. En karriereveileder inntar en nøytral rolle, det vil si at veilederen har forskerens interesser som hovedanliggende.
- Det vil aldri være slik at en karriereveileder kan kjenne alle fag- og forskningsområder inngående. I mange tilfeller vil karriereveilederen ikke ha konkrete svar på helt spesifikke spørsmål, men vil kunne veilede om hvordan og hvor man kan finne svar. Det er allikevel viktig for utbyttet av karriereveiledningen, at veilederen har relevant og spesifikk kompetanse knyttet til forskerens situasjon.
Hva bør veilederen kunne om forskerkarrierer?
I tillegg til generell karriereveiledningsfaglig kompetanse, bør den som veileder forskere ha spesialisert kompetanse knyttet til forskerkarrierer og kjenne godt til hva som er unikt ved forskeres situasjon.
Karriereveilederen bør:
- Kjenne og forstå rammebetingelsene knyttet til det å jobbe i akademia.
- Ha innsikt i rammer og regler for doktorgradsløp, postdoktorstillinger og andre posisjoner, samt lover og regler for vurdering, ansettelse, opprykk mm.
- Kjenne til hvordan rekrutteringsprosesser foregår i akademia
- Ha forståelse for arbeidshverdagen og vilkårene til en forsker (i midlertidig stilling).
- Ha innsikt i formelle og uformelle strukturer i akademia, som kan påvirke den enkeltes karriereutvikling.
- Kjenne og forstå hva som særpreger kompetansen til en forsker, både fagkompetanse og generisk kompetanse.
- Innsikt i ulike fagfelt og jobbmuligheter for forskere.
- Ha generell innsikt i arbeidsmarkedet og jobbmuligheter utenfor akademia.
- Ha grunnleggende innsikt i fremtidens kompetansebehov.
- Ha kjennskap til nasjonal forskningspolitikk, som kan ha betydning for den enkeltes karriereutvikling på kort og lang sikt.
- Kjenne til hvordan finne informasjon om muligheter for jobb og karriere i andre land, og kjenne til mulige utfordringer og utbytte knyttet til mobilitet.
- Kjenne til institusjonens ansattpolitikk, HR-ressurser og andre støttefunksjoner.
Individuell karriereveiledning kan tilbys av:
- Egen karrieretjeneste ved institusjonen
- Karriereveiledere tilknyttet den enkelte enhet
- Karriereveiledere tilknyttet institusjonen sentralt
- Eksterne leverandører – enten private eller offentlige
- Offentlige, fylkeskommunale karrieresentre
- Digitale karriereveiledningstjenester – enten private eller offentlig
Kompetansestandarder for karriereveiledere
I Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning er det utviklet tverrsektorielle kompetansestandarder for karriereveiledere. Disse kan brukes som en veileder til hvilken kompetanse en karriereveileder som skal tilby individuell karriereveiledning, bør ha.
Det er etter hvert etablert flere utdanningstilbud innen karriereveiledning. De fleste tilbudene er på masternivå og tilbys fleksibelt og som videreutdanning. Du finner en oversikt på utdanning.no.