Hopp til hovedinnhold

Individuell karriereveiledning

Individuell karriereveiledning er samtaler som foregår mellom den enkelte forsker og en karriereveileder, enten digitalt eller i samme fysiske rom.

Sist oppdatert : 22. november 2024

Hva er individuell karriereveiledning?

  • Tema for en individuell karriereveiledning kan være bredt, men den vil alltid ha som utgangspunkt den enkeltes bakgrunn, situasjon og fremtid. Samtalen vil typisk starte med de spørsmål og problemstillinger den enkelte har med seg, men tema kan utvides eller ta andre retninger i løpet av samtalen. Ofte er utgangspunktet for en karriereveiledningssamtale at den enkelte er i en form for overgang, der hen må ta stilling til egen situasjon og ta valg for veien videre. Individuell karriereveiledning kan også bidra til at forskeren øker sin karrierekompetanse.
  • En karriereveiledningssamtale vil ofte bevege seg mellom informasjon og refleksjon, alt avhengig av den enkeltes behov. Samtalen er en mulighet til å analysere, kartlegge og reflektere over egen situasjon, avklare og tydeliggjøre ulike valg og alternativer, og å drøfte spenninger og dilemmaer den enkelte kan oppleve knyttet til sin situasjon og karriereutvikling. En karriereveiledningssamtale kan derfor også romme utfordrende problemstillinger.
  • En karriereveileder vil ikke gi konkrete råd om hvilke valg den enkelte bør ta, og veilederen vil heller ikke kunne svare på alle spørsmål. Men karriereveilederen kan legge til rette for en strukturert samtale med mål om å belyse muligheter og begrensninger, reflektere over valg og alternativer og finne ut hva neste skritt og veien videre på lang sikt kan være.
  • Individuell karriereveiledning kan foregå fysisk, ansikt-til-ansikt eller digitalt. Digital karriereveiledning kan i noen tilfeller være mer praktisk, både for forskeren og veilederen. Det kan være dersom veilederen eller forskeren ikke har mulighet til å møtes fysisk, for eksempel fordi institusjonen har flere lokasjoner eller forskeren befinner seg i utlandet.

Temaer i karriereveiledning

Individuell karriereveiledning kan omhandle et bredt spekter av temaer, problemstillinger og spørsmål:

Karriereveiledningsfaglig kompetanse

  • Individuell karriereveiledning bør tilbys av en person med karriereveiledningsfaglig kompetanse. Slike samtaler om liv, valg og fremtid krever kompetanse og profesjonalitet for å gjennomføres på en måte som er etisk forsvarlig og som gir et godt utbytte for forskeren.
  • En kvalifisert karriereveileder vil ha veiledningskompetanse, erfaring med hvilke typer spørsmål og problemstillinger forskere i tidlig karrierefase gjerne kommer med, vil kjenne til hvilke utfordringer hen kan møte, og ha nødvendig etisk kompetanse for slike samtaler. En karriereveileder inntar en nøytral rolle, det vil si at veilederen har forskerens interesser som hovedanliggende.
  • Det vil aldri være slik at en karriereveileder kan kjenne alle fag- og forskningsområder inngående. I mange tilfeller vil karriereveilederen ikke ha konkrete svar på helt spesifikke spørsmål, men vil kunne veilede om hvordan og hvor man kan finne svar. Det er allikevel viktig for utbyttet av karriereveiledningen, at veilederen har relevant og spesifikk kompetanse knyttet til forskerens situasjon.

Hva bør veilederen kunne om forskerkarrierer?

I tillegg til generell karriereveiledningsfaglig kompetanse, bør den som veileder forskere ha spesialisert kompetanse knyttet til forskerkarrierer og kjenne godt til hva som er unikt ved forskeres situasjon.

Karriereveilederen bør:

  • Kjenne og forstå rammebetingelsene knyttet til det å jobbe i akademia.
  • Ha innsikt i rammer og regler for doktorgradsløp, postdoktorstillinger og andre posisjoner, samt lover og regler for vurdering, ansettelse, opprykk mm.
  • Kjenne til hvordan rekrutteringsprosesser foregår i akademia
  • Ha forståelse for arbeidshverdagen og vilkårene til en forsker (i midlertidig stilling).
  • Ha innsikt i formelle og uformelle strukturer i akademia, som kan påvirke den enkeltes karriereutvikling.
  • Kjenne og forstå hva som særpreger kompetansen til en forsker, både fagkompetanse og generisk kompetanse.
  • Innsikt i ulike fagfelt og jobbmuligheter for forskere.
  • Ha generell innsikt i arbeidsmarkedet og jobbmuligheter utenfor akademia.
  • Ha grunnleggende innsikt i fremtidens kompetansebehov.
  • Ha kjennskap til nasjonal forskningspolitikk, som kan ha betydning for den enkeltes karriereutvikling på kort og lang sikt.
  • Kjenne til hvordan finne informasjon om muligheter for jobb og karriere i andre land, og kjenne til mulige utfordringer og utbytte knyttet til mobilitet.
  • Kjenne til institusjonens ansattpolitikk, HR-ressurser og andre støttefunksjoner.

Individuell karriereveiledning kan tilbys av:

  • Egen karrieretjeneste ved institusjonen
  • Karriereveiledere tilknyttet den enkelte enhet
  • Karriereveiledere tilknyttet institusjonen sentralt
  • Eksterne leverandører – enten private eller offentlige
  • Offentlige, fylkeskommunale karrieresentre
  • Digitale karriereveiledningstjenester – enten private eller offentlig

Kompetansestandarder for karriereveiledere

I Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning er det utviklet tverrsektorielle kompetansestandarder for karriereveiledere. Disse kan brukes som en veileder til hvilken kompetanse en karriereveileder som skal tilby individuell karriereveiledning, bør ha.

Det er etter hvert etablert flere utdanningstilbud innen karriereveiledning. De fleste tilbudene er på masternivå og tilbys fleksibelt og som videreutdanning. Du finner en oversikt på utdanning.no.