Det systematiske arbeidet
Arbeidet med et trygt og godt læringsmiljø for lhbt+-personer må være systematisk og lederforankret. Her deler en mangfoldsrådgiver og ledere ved et voksenopplæringssenter sine erfaringer med dette.
Sist oppdatert : 7. mai 2025Hvordan jobber ledere fra voksenopplæringen i Oslo?
Ledere har en viktig rolle i å sørge for at arbeid med kjønns- og seksualitetsmangfold inngår i det systematiske arbeidet med læringsmiljø i voksenopplæringen. Det er ledelsens ansvar å sørge for at skeive har et trygt og godt læringsmiljø, fritt for trakassering og diskriminering. Dette kan de gjøre ved å legge til rette for kompetanseheving og sørge for et støttende system rundt lærerne. Lærerne trenger ledelsen i ryggen for å kunne legge til rette for trygge rammer for skeive deltakere i voksenopplæringen, og for å gjennomføre opplæring om disse temaene som oppleves trygg og god for både lærere og deltakere.
For å arbeide systematisk med kjønns- og seksualitetsmangfold i skolen, bør tiltakene fokusere på både holdningsendring, kunnskapsutvikling og inkluderende praksis. Slike tiltak kan skape et skolemiljø som fremmer respekt, inkludering og trygghet for alle. Det kan bidra til økt trivsel og læringsutbytte for både elever og ansatte.
I denne filmen forteller ledere ved Oslo VO Servicesenter, hvordan de jobber helhetlig og systematisk for at voksenopplæringen skal være et trygt sted for skeive deltakere. Viktige stikkord er kompetanseheving, rask reaksjon ved trakassering, og støttende og tydelig ledelse. De deler også erfaringer og råd om opplæring i temaer knyttet til kjønns- og seksualitetsmangfold.
Hvordan jobber mangfoldsrådgiveren?
Dennis Zimmer jobber som mangfoldsrådgiver ved Sandefjord videregående skole. I denne filmen forteller han om hvordan han jobber for å bidra til at skeive elever skal oppleve trygghet og tilhørighet på skolen.
Reflekssjonsspørsmål
- Hvordan jobber dere systematisk for et trygt og godt læringsmiljø hos dere?
- Hvordan jobber du som leder med å skape et trygt og godt læringsmiljø for skeive?
- Hvordan kan du som leder forberede og trygge lærere som skal undervise i disse temaene, og hvordan kan du støtte dem underveis og hvis noe blir krevende?
- Hvordan kan du som leder jobbe med holdninger innad i personalet?
- Hvordan kan undervisning om kjønns- og seksualitetsmangfold komme alle til gode?
Gå videre til neste modul eller gå tilbake til forsiden.