Hopp til hovedinnhold

Bakgrunn

Hvorfor trenger vi fokus på kjønns- og seksualitetsmangfold i voksenopplæringen?

Sist oppdatert : 6. mai 2025

Introduksjon til kompetansepakken

Her forteller Miguel Jacques fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) og Anika Campbell fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) om kompetansepakken, sentrale temaer og begreper knyttet til temaet kjønns- og seksualitetsmangfold og hvor viktig det er å skape et trygt rom for både lærere, veiledere og deltakere når denne tematikken skal tas opp.

Refleksjonsspørsmål

  1. Hvordan kan dere bruke denne kompetansepakken hos dere?
  2. Hva er ditt mangfold?
  3. Hvordan kan du skape uenighetsfellesskap i ditt klasserom?

Viktige begreper

Aktuelt lovverk

Diskrimineringsloven § 6 og 13 fastslår at det er forbudt å diskriminere eller trakassere med bakgrunn i seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk.

Opplæringsloven § 20-2 slår fast at kommunen skal arbeide kontinuerlig for at alle deltakerne skal ha et trygt og godt læringsmiljø. Det står også at deltakerne i opplæringen for voksne ikke skal utsettes for krenkende oppførsel, og at alle som arbeider i forbedende opplæring eller videregående opplæring for voksne om mulig skal gripe inn dersom en deltaker blir utsatt for krenkelser.

Læreplaner

Obligatorisk innhold i introduksjonsprogrammet

Anbefalinger fra UNESCO

De fleste land i verden er medlemmer i UNESCO, FNs organisasjon for undervisning, vitenskap, kultur og kommunikasjon. I 2023 kom UNESCO med en felles anbefaling for alle land der det blant annet står at:

«All learners should be empowered through comprehensive sexuality education that is non-discriminatory, evidence-based, scientifically accurate, relevant to cultural contexts and age-appropriate. This focuses on building the knowledge of reproductive health and infection prevention, as well as the cognitive, social and emotional, and behavioural skills for healthy, respectful and equitable relationships.”

Gå videre til neste modul eller gå tilbake til forsiden.