Situasjonen for lhbt+-flyktninger
Hva sier forskningen om situasjonen for lhbt+-personer i voksenopplæringen?
Sist oppdatert : 9. mai 2025Hvordan har skeive i voksenopplæringen det?
Situasjonen for skeive varierer mye mellom ulike land, og skeive i Norge har mange rettigheter hvis man sammenlikner med situasjonen andre steder i verden. Samtidig rapporterer ikke-heterofile lavere livskvalitet enn heterofile, og skeive med minoritetsbakgrunn sliter mer enn skeive fra majoriteten. Så hvordan har skeive i voksenopplæringen det?
Deniz Akin er seniorforsker ved Østlandsforskning og har ledet et forskningsprosjekt om lhbtiq+-flyktninger i Norge der de blant annet intervjuet deltakere i voksenopplæringen. I denne filmen kan du høre henne fortelle om skeives situasjon i Norge og verden, hvordan det er å være skeiv deltaker i voksenopplæringen, og hva voksenopplæringen kan gjøre for å sikre et godt psykososialt læringsmiljø for denne gruppen.
Reflekssjonsspørsmål
- Forskning viser at skeive i opplæring for voksne kan møte på ulike problemer. Tenk først gjennom hvordan dere jobber med inkluderende læringsmiljø som også fremmer trivsel og tilstedeværelse for lhbt+-personer. Lag deretter en liste med de 3 viktigste tiltakene dere gjør for å fremme inkludering av denne gruppen. Sett til slutt opp en liste med 3 punkter der dere ser et forbedringspotensial.
- Deniz Akin viser til at frafall blant skeive deltakere i voksenopplæringen ofte begrunnes med opplevelser av homonegativisme og diskriminering. Hvordan kan dere jobbe for å forebygge denne type frafall?
Fordypning
Rapport om skeive flyktningers erfaringer utarbeidet av Østlandsforskning ved Høgskolen i Innlandet, på oppdrag for IMDi.
Rapport fra Nordlandsforskning som presenterer funn fra en nasjonal spørreundersøkelse om levekår blant lesbiske kvinner, homofile menn, bifile kvinner, bifile menn og transpersoner. Rapporten ble laget på oppdrag fra Bufdir.
Gå videre til neste modul eller gå tilbake til forsiden.