Kombinasjonsforsøket
I kombinasjonsforsøket prøves det ut et opplæringsløp som skal gjøre det enklere å kombinere opplæring i Forberedende voksenopplæring med videregående opplæring.
Sist oppdatert : 14. februar 2024Målet er å korte ned og effektivisere det samlede opplæringsløpet mot deltakerens sluttkompetanse.
På grunnlag av realkompetansevurdering får deltakere opplæring i de fagene som den voksne trenger på grunnskolenivå samtidig med fagopplæring ute i bedrift.
Modulstrukturerte læreplaner
Modulstrukturert opplæring bygger på realkompetansevurdering. Med utgangspunkt i realkompetansevurderingen utarbeider de faglig ansvarlige i MFY og FVO en opplæringsplan i samarbeid med bedriften og/ eller opplæringskontor.I kombinasjonsforsøket skal læreplanene for forberedende voksenopplæring og læreplanene for modulstrukturert fag- og yrkesopplæring brukes.
Målgruppe
Målgruppen for kombinasjonsforsøket er voksne over 20 år som har som mål å ta et fag- eller svennebrev, men som samtidig har behov for opplæring i fag i FVO.
Deltakerne rekrutteres blant annet fra Forberedende voksenopplæring, introduksjonsprogrammet og NAV.
I kombinasjonsforsøket får deltakeren unntak fra inntaksforskriften til videregående opplæring.
Forsøksfylkene
I forsøket samarbeider fylkeskommuner som deltar i MFY-forsøket og kommuner i samme fylke som deltar i FVO-forsøket. Deltakere i forsøket får unntak fra inntaksforskriften til videregående opplæring, og starter på et yrkesfaglig opplæringsløp uten å ha fullført nivået under.
- Nordland fylkeskommune i samarbeid med kommunene Vågan, Narvik, Hadsel og Andøy
- Trøndelag fylkeskommune i samarbeid med kommunene Trondheim og Verdal
- Innlandet fylkeskommune i samarbeid med kommunene Søndre Land, Østre Toten, Vestre Toten, Gjøvik- og Gran og Lunner
- Oslo kommune i samarbeid mellom Oslo VO Hovinbyen, Oslo VO Helsfyr og Oslo VO Rosenhof.
Vurdering og fag- og svenneprøve
Lærerne i FVO er ansvarlige for opplæringen og vurderingen etter læreplanene for forberedende voksenopplæring (FVO). Se informasjon vurdering og eksamen for FVO.
Lærerne i Modulstrukturert fag og yrkesopplæring og instruktør i bedrift er sammen ansvarlig for opplæringen og vurderingen av hver enkelt modul.
Se informasjon om vurdering og fag- og svenneprøve for Modulstrukturert fag og yrkesopplæring.
Deltakeren må ha fullført FVO senest semesteret før oppmelding til fag- og svenneprøve.
Realkompetansevurdering
Deltakeren har rett til å bli realkompetansevurdert. Fylkeskommunene har ansvar for realkompetansevurdering på videregående nivå, og kommunene på grunnskolenivå, jf forskrift til opplæringsloven § 4-6 og § 4-11.
Vi har utarbeidet en veileder for gjennomføring av prosessen i en realkompetansevurdering i MFY.
Samlinger og presentasjoner
Nasjonal konferanse for modulforsøket 2022
- Vurdering for læring i det 21. århundre, ved instituttleder Egil Hartberg, Høgskolen i Innlandet
- Hvordan knytte språkopplæring til underveisvurdering i fag, ved førsteamanuensis Irmelin Kjelaas, NTNU
- Fleksibilitet og tilpasning – utfordringer og muligheter. Funn fra følgeforskningen, ved seniorutreder/avdelingsleder Malin Dale og seniorutreder Inger Nordhagen, Ideas2evidence
- Endringsarbeid i modulforsøket. Hvordan jobbe med komplekse endringer? ved professor Erlend Dehlin, NTNU
- Flerspråklighet og dybdelæring, ved førsteamanuensis Irmelin Kjelaas, NTNU
- Voksnes læreprosesser med utgangspunkt i medbrakt kompetanse, ved universitetslektor Anette Lund Follestad, OsloMet
- Integrert språkopplæring i kombinasjonsforsøket. Erfaringer fra et utviklingsarbeid, ved seniorrådgiver Sigridur Vilhjalmsdottir og rådgiver Katarina Hundal, NAFO
- Workshop om vurdering av fag og språk: Økt forståelse for verdien av deltakerinvolvering i god vurderingspraksis, ved universitetslektor Helena Reierstam, Stockholms universitet
Ønsker du å få tilsendt presentasjoner fra tidligere år? Ta kontakt med oss på e-post.