Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring
I dette forsøket prøver vi ut en fleksibel vei frem til fag- eller svennebrev for voksne gjennom modulstrukturerte læreplaner i utvalgte lærefag.
Sist oppdatert : 16. april 2024Modulstrukturerte læreplaner
Det er utviklet 13 modulstrukturerte læreplaner i forsøket, og hver læreplan består av fire til sju moduler. Opplæringen skal gjennomføres i bedrift.
Modul 1 er den samme for alle lærefag og inneholder relevante kompetansemål fra fellesfagene samfunnsfag og norsk i tillegg til kompetansemål om HMS og arbeidsmiljøloven fra programfaget. Det kan gis opplæring i modul 1 parallelt med opplæring i modulene i lærefaget. Modulen må være godkjent før opplæring til fag- og svenneprøve.
Fra modul 2 finner vi alle kompetansemål fra Vg3 / opplæring i bedrift for det aktuelle lærefaget – disse er ikke endret. I tillegg inneholder læreplanen utvalgte kompetansemål fra programfaget for Vg1 og Vg2, og fellesfagene norsk, matematikk, engelsk og naturfag (yrkesfaglige utdanningsprogram).
Alle læreplanene er utviklet i to varianter, én variant med kompetansemål fra den ordinære læreplanen i norsk, og én variant med kompetansemål fra læreplanen i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge.
Formålet for faget, grunnleggende ferdigheter og bestemmelser for sluttvurdering er lik den ordinære læreplanen i lærefaget.
Følgende læreplaner er modulisert:
- Logistikk
- Gjenvinning
- Produksjonsteknikk
- Renholdsoperatør
- Salg
- Fiske og fangst
- Kokk
- Institusjonskokk
- Betong
- Rørlegger
- Trevare- og bygginnredning
- Helsefagarbeider
- Malerfaget
Målgruppe
Målgruppen for forsøket er voksne over 25 år med dokumentert fullført grunnskole eller tilsvarende. Opplæringen gjennomføres primært ute i bedrift.
Forsøksfylkene
Fem fylkeskommuner deltar i utprøvingen av modulstrukturert fag- og yrkesopplæring (MFY). MFY- forsøket innebærer et tett samarbeid mellom voksenopplæringen, bedrift, NAV og ansvarlig for introduksjonsprogrammet om oppfølging av deltakere.
- Nordland lokalisert i Ofoten, Lofoten, Vesterålen, Salten (Meløy og Gildeskål), Brønnøysund og Steigen.
- Trøndelag lokalisert i Oppdal, Rennebu, Trondheim, Verdal, Hemne, Kyrkesæterøra og Fosenkommunene.
- Innlandet lokalisert ved Senter for voksnes læring i Trysil, Hamar og Kongsvinger og Karriere Oppland Hadeland, Gjøvikregionen, Lillehammer, Valdres og Gudbrandsdalen
- Agder lokalisert i Karriere Agder Arendal, Kristiansand og Lyngdal
- Oslo lokalisert ved Oslo VO Hovinbyen.
Vurdering og fag- og svenneprøve
Deltakerne i modulforsøket skal etter opplæring i hver modul ha vurdering og dokumentasjon (kompetansebevis). Vurderingen skal foretas lokalt på bakgrunn av bestemmelsene om underveisvurdering i forskrift til opplæringsloven §§ 3-11 og 4-7.
Lærerne i modulstrukturert fag- og yrkesopplæring og instruktør i bedrift er sammen ansvarlige for opplæringen og vurderingen av hver enkelt modul.
Vurderingen skal være et uttrykk for den kompetansen deltakeren har ved avslutningen av opplæringen i en modul. Vurderingsuttrykket er godkjent/ ikke godkjent. Godkjent vil tilsvare karakteren 2 eller bedre.
For å kunne melde seg opp til fag- og svenneprøven må deltakerne i forsøket ha fått vurderingen «godkjent» i alle modulene.
Spesielt om byggfagene
Deltakere i betongfaget, malerfaget, rørleggerfaget og trevare- og bygginnredningsfaget må få godkjent en kunnskapstest før de avlegger fag- eller svenneprøven. Kunnskapstesten blir gjennomført lokalt etter retningslinjer i modulforsøket.
Når deltakerne har fått vurderingen «Godkjent» i alle modulene og «Godkjent» på kunnskapstesten, er deltakeren kvalifisert for å avlegge fag- eller svenneprøven som sluttvurdering.
Se ellers kapitlet om vurdering i hver enkelt forsøkslæreplan.
Fag- og svenneprøve
Når deltakeren har fått godkjent alle moduler (inkl. kunnskapstesten for byggfagene), kan den voksne meldes opp til fag- eller svenneprøve slik det er beskrevet på Utdanningsdirektoratets nettside Fag- og svenneprøve.
Realkompetansevurdering
Deltakeren har rett til å bli realkompetansevurdert. Fylkeskommunene har ansvar for realkompetansevurdering på videregående nivå, og kommunene på grunnskolenivå, jf forskrift til opplæringsloven § 4-6 og § 4-11.
Vi har utarbeidet en veileder for gjennomføring av prosessen i en realkompetansevurdering i MFY.
Samlinger og presentasjoner
- Nasjonal konferanse for modulforsøket 2022 - 07.-08. september 2022. Gå til egen konferanseside for å lese mer om konferansen og laste ned presentasjoner.
Ønsker du å få tilsendt presentasjoner fra tidligere år? Ta kontakt med oss på e-post.