Hopp til hovedinnhold

Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring

I dette forsøket prøver vi ut en fleksibel vei frem til fag- eller svennebrev for voksne gjennom modulstrukturerte læreplaner i utvalgte lærefag.

Sist oppdatert : 16. april 2024

Modulstrukturerte læreplaner

Det er utviklet 13  modulstrukturerte læreplaner i forsøket, og hver læreplan består av fire til sju moduler. Opplæringen skal gjennomføres i bedrift.
 
Modul 1 er den samme for alle lærefag og inneholder relevante kompetansemål fra fellesfagene samfunnsfag og norsk i tillegg til kompetansemål om HMS og arbeidsmiljøloven fra programfaget. Det kan gis opplæring i modul 1 parallelt med opplæring i modulene i lærefaget. Modulen må være godkjent før opplæring til fag- og svenneprøve.
 
Fra modul 2 finner vi alle kompetansemål fra Vg3 / opplæring i bedrift for det aktuelle lærefaget – disse er ikke endret. I tillegg inneholder læreplanen utvalgte kompetansemål fra programfaget for Vg1 og Vg2, og fellesfagene norsk, matematikk, engelsk og naturfag (yrkesfaglige utdanningsprogram).
 
Alle læreplanene er utviklet i to varianter, én variant med kompetansemål fra den ordinære læreplanen i norsk, og én variant med kompetansemål fra læreplanen i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge.
 
Formålet for faget, grunnleggende ferdigheter og bestemmelser for sluttvurdering er lik den ordinære læreplanen i lærefaget.

Følgende læreplaner er modulisert:

  • Logistikk
  • Gjenvinning
  • Produksjonsteknikk
  • Renholdsoperatør
  • Salg
  • Fiske og fangst
  • Kokk
  • Institusjonskokk
  • Betong
  • Rørlegger
  • Trevare- og bygginnredning
  • Helsefagarbeider
  • Malerfaget

Målgruppe

Målgruppen for forsøket er voksne over 25 år med dokumentert fullført grunnskole eller tilsvarende. Opplæringen gjennomføres primært ute i bedrift.

Forsøksfylkene

Fem fylkeskommuner deltar i utprøvingen av modulstrukturert fag- og yrkesopplæring (MFY). MFY- forsøket innebærer et tett samarbeid mellom voksenopplæringen, bedrift, NAV og ansvarlig for introduksjonsprogrammet om oppfølging av deltakere.

Vurdering og fag- og svenneprøve

Deltakerne i modulforsøket skal etter opplæring i hver modul ha vurdering og dokumentasjon (kompetansebevis). Vurderingen skal foretas lokalt på bakgrunn av bestemmelsene om underveisvurdering i forskrift til opplæringsloven §§ 3-11 og 4-7.
 
Lærerne i modulstrukturert fag- og yrkesopplæring og instruktør i bedrift er sammen ansvarlige for opplæringen og vurderingen av hver enkelt modul.
 
Vurderingen skal være et uttrykk for den kompetansen deltakeren har ved avslutningen av opplæringen i en modul. Vurderingsuttrykket er godkjent/ ikke godkjent. Godkjent vil tilsvare karakteren 2 eller bedre.
 
For å kunne melde seg opp til fag- og svenneprøven må deltakerne i forsøket ha fått vurderingen «godkjent» i alle modulene.

Spesielt om byggfagene

Deltakere i betongfaget, malerfaget, rørleggerfaget og trevare- og bygginnredningsfaget må få godkjent en kunnskapstest før de avlegger fag- eller svenneprøven. Kunnskapstesten blir gjennomført lokalt etter retningslinjer i modulforsøket.

Når deltakerne har fått vurderingen «Godkjent» i alle modulene og «Godkjent» på kunnskapstesten, er deltakeren kvalifisert for å avlegge fag- eller svenneprøven som sluttvurdering.

Se ellers kapitlet om vurdering i hver enkelt forsøkslæreplan.

Fag- og svenneprøve

Når deltakeren har fått godkjent alle moduler (inkl. kunnskapstesten for byggfagene), kan den voksne meldes opp til fag- eller svenneprøve slik det er beskrevet på Utdanningsdirektoratets nettside Fag- og svenneprøve.

Realkompetansevurdering

Deltakeren har rett til å bli realkompetansevurdert. Fylkeskommunene har ansvar for realkompetansevurdering på videregående nivå, og kommunene på grunnskolenivå, jf forskrift til opplæringsloven § 4-6 og § 4-11.

Vi har utarbeidet en veileder for gjennomføring av prosessen i en realkompetansevurdering i MFY.

Samlinger og presentasjoner

Ønsker du å få tilsendt presentasjoner fra tidligere år? Ta kontakt med oss på e-post.

Kontakt oss

Renate Grytnes

E-post:renate.grytnes@hkdir.no