Forberedende voksenopplæring på nivået under videregående opplæring
I denne delen av modulforsøket prøves det ut nyutviklede modulstrukturerte læreplaner på nivået under videregående opplæring. Forsøkslæreplanene legger til rette for at deltakeren kan lære fag og språk samtidig.
Sist oppdatert : 5. desember 2024Målgruppe
Målgruppen for modulstrukturert opplæring på nivået under videregående opplæring er voksne som har rettigheter etter:
- opplæringsloven
- både opplæringsloven og integreringsloven/introduksjonsloven
Målgruppen omfatter også voksne som deltar i opplæringstiltak i regi av Nav.
En viktig del av forsøket er å prøve ut et mer samordnet og integrert tilbud på tvers av sektorene. Deltakere med rettigheter etter integrerings-/introduksjonsloven får opplæring i norsk språk og fag parallelt.
Modulstrukturerte læreplaner
HK-dir har utviklet modulstrukturerte læreplaner for voksne i fagene norsk for språklige minoriteter/norsk, samfunnsfag, matematikk, naturfag og engelsk. Det er også utarbeidet en egen læreplan for grunnmodulen for deltakere som har behov for grunnleggende lese- og skriveopplæring.
Kompetansemålene i fagene inkluderer både faglig og språklig kompetanse. Opplæring i norsk språk og grunnleggende ferdigheter er integrert i alle fag.
Modulstrukturen i læreplanene legger til rette for en fleksibel og tilpasset opplæring for å møte den voksne deltakerens opplæringsbehov og livssituasjon.
Norsk for språklige minoriteter | Matematikk | Naturfag | Samfunnsfag | Engelsk | Norsk |
---|---|---|---|---|---|
Modul 4 | Modul 4 | Modul 4 | Modul 4 | Modul 4 | Modul 4 |
Modul 3 | Modul 3 | Modul 3 | Modul 3 | Modul 3 | Modul 3 |
Modul 2 | Modul 2 | Modul 2 | Modul 2 | Modul 2 | Modul 2 |
Modul 1 | Modul 1 | Modul 1 | Modul 1 | Modul 1 | Modul 1 |
Kompetansemålene i modul 4 tilsvarer nivå 2 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) og er likeverdig med 10. trinn i ordinær grunnskole.
Læreplanene har blitt prøvd ut av kommunene som deltar i forsøket med FVO i perioden 2017–2024.
Forsøkslæreplaner
Alle forsøkslæreplanene kan lastes ned i PDF-format.
Opplæringssteder som deltar i forsøket
- Arendal voksenopplæring
- Kvinesdal voksenopplæring
- Lindesnes læringssenter (tidl. Kvalifiseringsenheten i Mandal)
- Lyngdal voksenopplæringssenter
- Gjøvik læringssenter
- Gran og Lunner Voksenopplæring
- Otta læringssenter, Sel
- Søndre land voksenopplæring
- Voksenopplæringen i Vestre-Toten
- Østre Toten læringssenter
- Voksenopplæring og integrering i Andøy (VOI)
- Hadsel voksenopplæring
- Integreringsenheten Narvik
- VIO Skole, Vågan
- Hersleb videregående skole
- Holtet videregående skole
- Oslo VO Helsfyr
- Oslo VO Rosenhof på oppdrag fra Nav Oslo
- Breidablik læringssenter
- Bryne kompetansesenter
- Eigersund voksenopplæringssenter
- Johannes læringssenter
- Karmøy voksenopplæringssenter
- Ryfylke læringssenter
- Sandnes læringssenter
- Senter for læring og integrering, Senja (tidligere Senter for læring og integrering (SLI), Lenvik)
- Voksenopplæringa i Tromsø
- Levanger voksenopplæring
- Møllegata voksenopplæring
- Namsos opplæringssenter
- Nærøysund voksenopplæring (tidligere Nærøy voksenopplæring og Vikna voksenopplæring)
- Trondheim voksenopplæring (TROVO)
- Charlottenlund vgs (i samarbeid med TROVO)
- Asker voksenopplæring
- Fredrikstad internasjonale skole (FRIS)
- Halden kommunale kompetansesenter
- Indre Østfold voksenopplæring, Askim
- Lillestrøm voksenopplæringssenter (tidligere Skedsmo voksenopplæring)
- Lørenskog voksenopplæring
- Moss voks
- Nordre Follo voksenopplæring (tidligere Ski voksenopplæring og Oppegård kvalifiseringssenter)
- St. Marie læringssenter (tidligere Sarpsborg voksenopplæring)
- Viken fylkeskommune (tidligere Østfold FK. Kombinasjonsklasser i samarbeid med Askim vgs, Fredrik II vgs, Greåker vgs og Malakoff vgs.)
Kartlegging
God kartlegging ved inntak er helt vesentlig for å at den enkelte deltaker blir plassert på riktig modul i hvert enkelt fag. I denne første kartleggingen må lærestedet innhente informasjon om deltakerens skolebakgrunn, morsmål, engelskferdigheter, språknivå på norsk og kompetanse i de fem fagene.
Det kan være utfordrende for den som kartlegger å få kunnskap om den enkelte deltakers kompetanse i de ulike fagene når kartleggingen foregår på norsk. Den første kartleggingen med nye deltakere som ikke snakker norsk, bør derfor foregå ved hjelp av tolk.
Maler for statusrapport og for enkeltvedtak
Våren 2024 skal opplæringssentrene bare rapportere på de tildelte 2023-midlene. Malen som skal brukes, ble vedlagt tilsagnsbrevet for forlengelse/innvilgelse av forsøk.
Rapporteringsfrist er 1. mars 2024.
Fristen for sluttrapportering er 01.11.2024.
Det er utarbeidet maler for enkeltvedtak til bruk i forsøket.
Malene ble revidert da den juridiske veiledningen om fleksibilitet i forsøket med FVO forelå, se Fleksibilitet i forsøket med modulstrukturert Forberedende voksenopplæring (FVO) – juridisk veiledning (PDF)
Vedtaksmalen «FVO opplæringsloven» skal brukes for deltakere som har rett til grunnskole for voksne etter opplæringsloven § 4A-1.
Vedtaksmalene «FVO integreringsloven» og «FVO introduksjonsloven» skal brukes for deltakere med rett til opplæring i norsk og i samfunnskunnskap etter integreringsloven kapittel 6 eller introduksjonsloven kapittel 4.
Det ble utarbeidet retningslinjer for enkeltvedtak etter opplæringsloven og introduksjonsloven i mai 2020, se Presisering av retningslinjer for enkeltvedtak i FVO (PDF). Retningslinjene er ikke oppdatert og omfatter derfor ikke informasjon om enkeltvedtak etter integreringsloven.
Vurdering
Deltakere i FVO har på lik linje med deltakere i grunnskole for voksne rett til vurdering. Retten til vurdering innebærer både en rett til underveisvurdering, og en rett til sluttvurdering, samt en rett til dokumentasjon av opplæringen, se Forskrift til Opplæringslova § 4-2.
Likebehandling i vurderingen av deltakernes kompetanse forutsetter et tolkningsfellesskap både lokalt, regionalt og i forsøket som helhet. Vurdering er derfor et prioritert område i FVO.
Eksamen i FVO
Datoer for skriftlig eksamen
Høsten 2024
Det er bare forsøkskommuner som er innvilget forlengelse av forsøket som kan melde opp kandidater til skriftlig eksamen høsten 2024.
Påmelding, tilgang til eksamensoppgavene og opplasting av eksamensbesvarelser og sensur foregår i et eget delingsrom opprettet for hvert opplæringssenter som melder opp deltakere til eksamen.
Utdanningsdirektoratet oppretter delingsrommene. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse følger opp kommunene og administrerer delingsrommene.
Det blir trukket ut ett fag til skriftlig eksamen for opplæringsstedene i forsøket som er innvilget forlengelse av forsøket ut 2024.
Trekkfaget høsten 2024 er Engelsk (ENGV005).
Eksamensveiledning:
- Eksamensveiledning - ENGV005 Engelsk modul 4, skriftlig
- Eksamensveiledning - MATV004 Matematikk modul 4S, skriftlig
- Eksamensveiledning - MATV005 Matematikk modul 4Y, skriftlig
- Eksamensveiledning - MATV006 Matematikk felles modul, skriftlig
- Eksamensveiledning - NORV012 Norsk for språklige minoriteter, skriftlig
Påmeldingsperiode: fra og med 1. september til og med 1. oktober 2024
HK-dir kunngjør trekkfaget: 26. november 2024 kl. 09:00
Eventuell forberedelsesdag: 27. november 2024
Eksamensdato: 28. november 2024
Datoer for vårens eksamen er som følger:
Engelsk (ENGV005)
- 13. mai: Forberedelse
- 14. mai: Eksamen
Norsk for språklige minoriteter (NORV012)
- 14. mai: Forberedelse
- 15. mai: Eksamen
Norsk (NORV005)
- 14. mai: Forberedelse
- 15. mai: Eksamen
Matematikk (MATV004/MATV005/MATV006)
- 21. mai: Eksamen
Trekket kunngjøres 7. mai kl 09.00.
Fellessensur: 18. juni.
Eksamensveiledning:
- Eksamensveiledning - ENGV005 Engelsk modul 4, skriftlig (PDF)
- Eksamensveiledning - MAT004 Matematikk modul 4S, skriftlig (PDF)
- Eksamensveiledning - MAT005 Matematikk modul 4Y, skriftlig (PDF)
- Eksamensveiledning - MAT006 Matematikk modul 4 Felles, skriftlig (PDF)
- Eksamensveiledning - NORV012 Norsk for språklige minoriteter, skriftlig (PDF)
Høsten 2024
Det er bare forsøkskommuner som er innvilget forlengelse av forsøket som kan melde opp kandidater til skriftlig eksamen høsten 2024.
Påmelding, tilgang til eksamensoppgavene og opplasting av eksamensbesvarelser og sensur foregår i et eget delingsrom opprettet for hvert opplæringssenter som melder opp deltakere til eksamen.
Utdanningsdirektoratet oppretter delingsrommene. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse følger opp kommunene og administrerer delingsrommene.
Det blir trukket ut ett fag til skriftlig eksamen for opplæringsstedene i forsøket som er innvilget forlengelse av forsøket ut 2024.
Påmeldingsperiode: fra og med 1. september til og med 1. oktober 2024
HK-dir kunngjør trekkfaget: 26. november 2024 kl. 09:00
Eventuell forberedelsesdag: 27. november 2024
Eksamensdato: 28. november 2024
Påmeldingsperiode: fra og med 1. september til og med 1. oktober 2024
HK-dir kunngjør trekkfaget: 26. november 2024 kl. 09:00
Eventuell forberedelsesdag: 27. november 2024
Eksamensdato: 28. november 2024
Vårens eksamen gjennomføres i PAS/PGS. Frist for oppmelding av kandidater var 1. mars 2023.
Eksamensveiledninger våren 2023:
Datoene for eksamen i FVO denne våren var:
- Mandag 22. mai
- Eksamen Matematikk (MATV004, MATV005 og MATV006)
- Forberedelsesdag Engelsk (ENGV005)
- Tirsdag 23. mai
- Eksamen Engelsk (ENGV005)
- Forberedelsesdag Norsk for språklige minoriteter (NORV012)
- Forberedelsesdag Norsk (NORV005)
- Onsdag 24. mai
- Eksamen Norsk for språklige minoriteter (NORV012)
- Eksamen Norsk (NORV005)
Dokumentasjon
Dokumentasjon av kompetanse
Forsøket med modulstrukturert opplæring følger Utdanningsdirektoratets retningslinjer for dokumentasjon når det gjelder kompetansebevis og føring av vitnemål. All informasjon om dette finnes på Utdanningsdirektoratets nettside. Eventuelle spørsmål om dette skal rettes til skoleeier.
Kompetansebevis
Modulstrukturert opplæring skal kunne tilpasses voksnes livssituasjon og gi mulighet for pause i opplæringen, for eksempel på grunn av arbeid og omsorgsoppgaver. En viktig forutsetning for utprøving av fleksibilitet i forsøket er at deltakeren skal kunne få dokumentasjon etter hver fullført modul i form av et kompetansebevis. Kompetansebeviset kan også benyttes som grunnlag for innplassering på modul på et nytt opplæringssenter ved flytting.
Kompetansebevis skrives ut som dokumentasjon i de tilfellene der vilkåret for å få vitnemål ikke er oppfylt, hvis deltakeren selv ønsker det. I kompetansebeviset skal vurderingsuttrykket for modulen i forsøket brukes. Dette betyr at for grunnmodulen benyttes «Deltatt», for modul 1 og 2 «Godkjent»/«Ikke godkjent» og for modul 3 og 4 benyttes tallkarakterer.
Hvis en deltaker har fått «Ikke godkjent», kan deltakeren likevel be om å få utstedt et kompetansebevis. Kompetansebeviset dokumenterer da at deltakeren har vært gjennom opplæring i en modul.
Kompetansebevis etter Kunnskapsløftet, grunnskoleopplæring for voksne, skal benyttes i forsøket. Disse bestilles hos Utdanningsdirektoratet.
Vitnemål
For å få vitnemål, må deltakeren ha standpunktkarakter i alle fem fagene og eksamenskarakter i ett fag med sentralt gitt skriftlig eksamen og ett fag med lokalt gitt muntlig eksamen. Hvis deltakeren er realkompetansevurdert og har fått godkjent kompetanse på nivå med kompetansemålene i modul 4 i ett eller flere fag, faller dette kravet bort.
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for deltakerens samlede kompetanse ved avslutning av opplæringen. Karakteren 1 oppfyller vitnemålskravet i det aktuelle faget.
Når standpunktkarakter er satt, er faget avsluttet, og det er ikke mulig å gjøre endringer. For fag med sentralt gitt skriftlig eksamen skal standpunktkarakter i faget fastsettes senest dagen før fellessensurmøtet, se Forskrift til opplæringslova § 3-15. Standpunktkarakterar i fag.
På vitnemålet skal egne fagkoder for forsøket benyttes. Fagkodene finnes på Utdanningsdirektoratets nettsider, i likhet med fagkoder for øvrig opplæring.
Tilsagnsbrevet, der kommunen har blitt innvilget deltakelse i forsøket, skal legges ved vitnemålet, og vitnemålsmerknaden VMM23 «Jf. vedlegg» skal føres på.
Deltakere som får «Ikke vurderingsgrunnlag» (IV) i ett eller flere fag, har ikke rett til vitnemål, men skal ha kompetansebevis som beskriver oppnådd kompetanse.
For mer informasjon om vitnemål, se Utdanningsdirektoratets regelverkstolkninger.
Realkompetansevurdering
Deltakeren har rett til å bli realkompetansevurdert. Fylkeskommunene har ansvar for realkompetansevurdering på videregående nivå, og kommunene på grunnskolenivå, jf forskrift til opplæringsloven § 4-6 og § 4-11.
Samlinger og presentasjoner
Regionale samlinger
- Clara Palm:
Skrivande i ämnet svenska som andraspråk inom vuxenutbildning i Sverige – vad säger lärarna om skrivundervisning och vurdering? (pdf) - Eksamensnemnd i engelsk:
Vurdering av eksamensbesvarelser i engelsk (M3 og 4) (pdf)
Vurderingsmatrise i engelsk (pdf) - Eksamensnemnd i norsk for språklige minoriteter:
Vurdering av besvarelser i norsk for språklige minoriteter (M3 og 4) (pdf) - Eksamensnemnd i matematikk:
Vurdering av besvarelser i matematikk (M3 og 4) (pdf) - Anna Winlund:
Undervisning i grundläggande litteracitet för unga och vuxna andraspråksinlärare (grunnmodulen) (pdf)
25. og 26. januar 2022
Stine Aarønes Angvik:
Sirkelen for undervisning og læring (pdf)
Kari Hertzberg og Charlotte Thorsteinsen:
Argumentasjon i norsk og samfunnsfag – med et flerspråklig perspektiv (pdf)
Torill Kristin Sjo:
Å lære språk og fag gjennom samarbeid og utforskende læring (pdf)
Engelsk (ENGV005)
Forberedelsesheftet og eksamensoppgavene (tema: Water), under fanen «Vurdering –> Støtteressurser til arbeid med sluttvurdering –> Eksamensoppgaver som ikke er brukt til sentralt gitt skriftlig eksamen».
Norsk for språklige minoriteter (NORV012)
Matematikk
Kjennetegn på måloppnåelse 4Y
Kandidat 1_MAT
Kandidat 1_MAT_del 1_oppg. del 2
Kandidat 1_MAT_del 2_løsning
Kandidat 2_MAT
Kandidat 2_MAT_del 1_oppg. del 2
Kandidat 2_MAT_del 2_løsning
Kandidat 3_MAT
Kandidat 3_MAT_del2_løsning
Kandidat 3_MAT_del 1_oppg. del 2_Part1
Kandidat 3_MAT_del 1_oppg. del 2_Part2
Kandidat 4_MAT
Kandidat 4_MAT_del 1_oppg_del 2_part1
Kandidat 4_MAT_del 1_oppg_del 2_part2
Kandidat 4_MAT_del 2_løsning
Ledersamlinger
2. november
27. april
- Informasjon fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (pdf)
- Direktoratets oppdrag om realkompetansevurdering (pdf)
- Kompetansepakker til forberedende voksenopplæring (pdf)
- Leverandør Task om arbeid med kompetansepakkene (pdf)
- Direktoratet forteller om kombinasjonsløp (pdf)
- Samarbeid og kvalifisering i kombinasjonsforsøket i Vågan kommune (pdf)
10. november
30. august
8. mars
28. april
Nasjonale konferanser
Nasjonal konferanse i modulforsøket 2022: 07.-08. september 2022. Les mer om konferansen og se presentasjoner.
Ønsker du å få tilsendt presentasjoner fra tidligere år? Ta kontakt med oss på e-post.