Utviklingsavtaler – et strategisk styringsverktøy?
Kunnskapsgrunnlag for revisjon av rammeverk og avtaler7. Referanser
Boer, H. D. & Jongbloed, B. (2015). Reflections on performance agreements in higher education. Practical considerations in delivering system-wide improvements (CHEPS Working Paper 09/2015). Centre for Higher Eudcation Policy Studies, Universiteit Twente. https://ris.utwente.nl/ws/portalfiles/portal/14233925/chepswpseries201509.pdf
De Boer, H., Jongbloed, B., Benneworth, P., Cremonini, L., Kolster, R., Kottmann, A., Lemmens-Krug, K. & Vossensteyn, H. (2015). Performance-based funding and performance agreements in fourteen higher education systems. Report for the Ministry of Education, Culture and Science. Centre for Higher Eudcation Policy Studies, Universiteit Twente.
DFØ. (2025). 5 steg på veien til god styringsinformasjon. https://dfo.no/fagomrader/styring-i-staten/mal-og-resultatstyring/5-steg-pa-veien-til-god-styringsinformasjon
Elken, M. (2024). Collaborative design of governance instruments in higher education. Studies in Higher Education, 49(6), 1095–1106. https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2258905
Elken, M. & Borlaug, S. B. (2020). Utviklingsavtaler i norsk høyere utdanning. En evaluering av pilotordningen (Rapport 2020:21). NIFU. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/2683466/NIFUrapport2020-21.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Elken, M. & Borlaug, S. B. (2024). Implementation of ambiguous governance instruments in higher education. Higher Education, 88(3), 1111–1126. https://doi.org/10.1007/s10734-023-01161-2
Finansdepartementet. (2003). Reglement for økonomistyring i staten. Bestemmelser om økonomistyring i staten. Fastsatt 12. Desember 2003 med endringer, senest 20. Desember 2022. Det konelige finansdepartementet. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/fin/vedlegg/okstyring/reglement_for_okonomistyring_i_staten.pdf
Finansdepartementet. (2020). Veileder i etatsstyring. Finansdepartementet. https://dfo.no/fagomrader/styring-i-staten/etatsstyring/veileder-i-etatsstyring
Frølich, N. & Stensaker, B. (2021). Mergers and missions: Investigating consequences for system diversity. Higher Education, 82(2), 411–434. https://doi.org/10.1007/s10734-021-00730-7
HK-dir. (2022). Tilstandsrapporten for høyere utdanning 2022 (Rapport 9/2022). Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/tilstandsrapport-for-hoyere-utdanning-2022
HK-dir. (2023). Dimensjonering av høyere utdanning. Kartlegging av kunnskapsbehov og vurdering av tiltak (Rapport 7/2023). HK-dir. https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/dimensjonering-av-hoyere-utdanning-kartlegging-av-kunnskapsbehov-og-anbefalinger-for-dimensjonering
Hovdhaugen, E., Korseberg, L. & Aamodt, P. O. (2025). Dimensjonering av høyere utdanning—Mellom begrenset arbeidskraftsbehov og søkerstyrt system. I Endringer og spenninger i høyere utdanning (s. 63–81). Fagbokforlaget.
Hægeland, T., Ervik, A. O., Hansen, H. F., Hervik, A., Lommerud, K. E., Ringdal, O., Sahlin, K., Steinveg, B. E. & Stensaker, B. (2015). Finansiering for kvalitet, mangfold og samspill. Nytt finansieringssystem for universiteter og høyskoler. Forslag fra ekspertgruppe oppnevnt av Kunnskapsdepartementet 8. April 2014. https://www.regjeringen.no/contentassets/0d3aa576467f4eeeb7f7af25a26d607a/finansieringuh_rapport.pdf
Høst, H., Aamodt, P. O., Hovdhaugen, E. & Lyby, L. (2019). Styrt eller søkerstyrt? En undersøkelse av hvordan universiteter og høyskoler dimensjonerer sine studietilbud (Rapport 2019:15). NIFU. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/2608250/NIFUrapport2019-15.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Jongbloed, B. & De Boer, H. (2020). Performance agreements in Denmark, Ontario and the Netherlands. Report for the project Evaluation of development contracts in Norwegian higher eduation. University of Twente.
Jongbloed, B. & De Boer, H. (2022). Performance Agreements in Denmark, Ontario and the Netherlands. I B. Brouckner, R. Pritchard, C. Milmsom & R. Krempkow (Red.), Transformation Fast and Slow. Digitalisation, Quality and Trust in Higher Education (Brill, s. 154–173).
Jongbloed, B., De Boer, H., Stensaker, B. & Elken, M. (2020). Policy Brief: Performance agreements in Denmark, Ontario and the Netherlands. (NIFU Insight 5–2020). https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/2683453
Jongbloed, B., Kaiser, F. V. V. & Westerheijden, D. F. (2018). Performance Agreements in Higher Education: A New Approach to Higher Education Funding. I A. Curaj, L. Deca & R. Pricopie (Red.), European Higher Education Area: The Impact of Past and Future Policies (s. 689–705). Springer Open.
Jongbloed, B., Kaiser, F. & Westerheijden, D. F. (2020). Improving study success and diversity in Dutch higher education using performance agreements. Tertiary Education and Management, 26, 329–343. https://doi.org/10.1007/s11233-019-09055-
Kohtamäki, V. (2024). Performance agreement through the lens of resource dependence theory. Journal of Education Policy, 39(4), 541–563. https://doi.org/10.1080/02680939.2023.2245791
Kunnskapsdepartementet. (2022a). Rammeverk for utviklingsavtaler for statlige universiteter og høyskoler. Kunnskapsdepartementet; Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/ce7184cc34cb49e6b4c4bf7b4e09962b/vedlegg-rammeverk-for-utviklingsavtaler-2037558.pdf
Kunnskapsdepartementet. (2022b, 20. juni). Oppsummering fra fellesmøte om utviklingsavtaler. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/ce7184cc34cb49e6b4c4bf7b4e09962b/oppsummering-av-fellesmotet-juni-.pdf
Lackner, E. J. (2024). Agreements between the state and higher education institutions – how do they matter for institutional autonomy? Studies in Higher Education, 49(6), 1082–1094. https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2258901
Meld. St. 5 (2022-2023). Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2023–2032. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/9531df97616e4d8eabd7a820ba5380a9/no/pdfs/stm202220230005000dddpdfs.pdf
Meld. St. 19 (2020-2021). Styring av statlige universiteter og høyskoler. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/e3ccd14012d3458db739786f20ea7a41/no/pdfs/stm202020210019000dddpdfs.pdf
Prop. 1 S (2015-2016). Proposisjon til Stortinget (forslag til stortingsvedtak). For budsjettåret 2016. Utgiftskapittel 200-288 og 2410. Inntektskapittel: 3200–3288, 5310 og 5617. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/e9b528a9f0ce4adea0a4131b2131999b/nn-no/pdfs/prp201520160001_kddddpdfs.pdf
Saldana, J. (2016). The coding manual for qualitative researchers (3. utg.). Sage.
researchers (3. utg.). Sage.
post@hkdir.no | hkdir.no |
|---|