Hopp til hovedinnhold
Rapportens forside
Last ned (PDF, 725.78 KB)

Fra utdanning og ut i jobb med funksjonsnedsettelse: Har lærestedene ansvar?

Kunnskap, bevisstgjøring og rolleavklaring.

10. Referanser

Anvik, C. H. (2006). Mellom drøm og virkelighet? unge funksjonshemmede i overgangen mellom
utdanning og arbeidsliv. NF-rapport nr. 17/2006, Bodø: Nordlandsforskning.

Bliksvær, T. & Hansen, J. I. (2005). Funksjonshemning, utdanning og arbeidsmarkedsdeltakelse. Arbeidsnotat. Senter for Inkluderende Arbeidslivsforskning. Høgskolen i Bodø.

Bliksvær, T. & Hansen, J.I. (2006). Funksjonshemming, utdanning og arbeidsmarkedsdeltakelse, Respekt, nr. 2/2006.

Borg, E. (2008). Funksjonshemming og arbeidsmarkedet: om betydningen av utdanning for yrkesaktivitet. Tidsskrift for velferdsforskning, 11(2), 83-95.

Bø, T. P. & Håland, I. (2011). Funksjonshemma på arbeidsmarknaden. Statistisk sentralbyrå: Oslo-Kongsvinger.

Dyrstad, K., Mandal, R. & Ose, S.O. (2014). Evaluering av Jobbstrategien for personer med nedsatt funksjonsevne. Trondheim: SINTEF Teknologi og Samfunn.

Grue, L. (2001). Motstand og mestring: om funksjonshemning og livsvilkår. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.

Grue, L & Finnvold, J. E. (2014). Hjelp eller barrierer?: en undersøkelse av betingelser for høyere utdanning for ungdom med nedsatt funksjonsevne. Oslo: Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.

Hansen, I. L. S. & Svalund, J. (2007). Funksjonshemmede på arbeidsmarkedet: et oversiktsbilde. Oslo: FAFO.

Hansen, I.L.S. & Reegård, K. (2008). Hvordan bryte gjennom: møte med arbeidslivet for høyt kvalifiserte personer med nedsatt funksjonsevne. Oslo: FAFO.

Hansen, I. L. S. & Haualand, H. M. (2012). Diskriminerende barrierer i arbeidslivet: Aktivitets- og rapporteringsplikt som virkemiddel for området nedsatt funksjonsevne. Oslo: FAFO.

Legard, S. (2012). Overgangen mellom utdanning og arbeid for unge med nedsatt funksjonsevne. Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet.

Legard, S. (2013). De vanskelige overgangene: En kunnskapsoversikt over forskning, politikk og tiltak for å bedre unge funksjonshemmedes overgang til høyere utdanning og arbeid. Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet.

Rusnes, I. (2010). Arbeidsrettede tiltak for unge med funksjonsnedsettelser: en kunnskapsoversikt. Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet. Notat 2/2010.

Sektnan, E. (2008). Overgang studier – arbeidsliv: et samarbeidsprosjekt rettet mot studenter med tilretteleggingsbehov ved NTNU og HiST. Hentet 12.9.2014

Svalund, J. & Hansen, I.L.S. (2013). Inkludering av personer med nedsatt funksjonsevne i arbeidslivet. Oslo: FAFO.

Vedeler, J. S. & Mossige, S. (2009). Barriere for karriere: personer med bevegelseshemming og deres fortellinger om veien inn i arbeidslivet. I J. Tøssebro (Red.), Funksjonshemming:politikk, hverdagsliv og arbeidsliv (s.119-131). Oslo: Universitetsforlaget.

Vedeler, J. S. & Mossige, S. (2010). Pathways into the labour market for Norwegians with mobility diabilities. Scandinavian Journal of Disability Research, 12(4), 257-271.

Annet

Læringsmiljøundersøkelsen, Universell (2012).

Presentasjon av Randi Røed Andersen (Arbeids- og velferdsdirektoratet) presentert 11. juni 2014 for Universell.

Informasjonsskriv, Oslo kommune. Hentet 15.9.2014, fra http://www.byradsavdeling-for-eldre-og-sosiale-tjenester.oslo.kommune.no/om_oss/seksjon_for_pleie_og_omsorgstjenester_/article272086-70770.html

www.nav.no

www.lanekassen.no

www.jobbressurs.no