Hopp til hovedinnhold
Rapportens forside
Last ned (PDF, 725.78 KB)

Fra utdanning og ut i jobb med funksjonsnedsettelse: Har lærestedene ansvar?

Kunnskap, bevisstgjøring og rolleavklaring.

7. Offentlige støttesystemer og virkemidler i overgangen til arbeidslivet

Flere offentlige etater tilbyr en rekke støtteordninger for å lette overgangen til arbeidslivet for studenter som har funksjonsnedsettelse. NAV administrerer velferdstjenester i landet og tilbyr ulike tilretteleggingstjenester underveis i utdanningen og i overgangen til arbeidslivet, i tillegg til at de administrerer en overordnet satsning på området gjennom «Jobbstrategien». Traineeordninger gir studenter med tilretteleggingsbehov muligheten til å få relevant arbeidserfaring. I tillegg har organisasjonen «Unge funksjonshemmede» opprettet jobbportalen «jobbressurs», som skulle være et bindeledd mellom arbeidsgivere som ønsker å ansette folk med nedsatt funksjonsevne og personer med funksjonsnedsettelse som er på utkikk etter en jobb. I dette delkapittelet gir vi et overblikk over ordninger og tjenester som kan være gode ressurser i overgangen til arbeidslivet for studenter med nedsatt funksjonsevne. I kapittelet har vi valgt å skille mellom tiltak som er typiske i overgangen til arbeidslivet og tiltak som er relevant når man har etablert et arbeidsforhold.

7.1 Jobbstrategien

Jobbstrategien ble presentert som vedlegg til Statsbudsjettet i 2012 og beskriver regjeringens tiltak for å få unge med nedsatt funksjonsevne ut i arbeidslivet. Bakgrunnen for strategien er visjonen om et arbeidsliv som skal være tilgjengelig for alle som kan arbeide. Således understøtter satsningen den større innsatsen for et inkluderende arbeidsliv, og da særlig målet om å øke sysselsettingen blant personer med nedsatt funksjonsevne (Dyrstad, Mandal & Ose, 2014).

Hovedmålgruppen for Jobbstrategien er unge under 30 år som har behov for bistand for å få arbeid, med særlig fokus på overgangen mellom utdanning og arbeid. Strategien skal kombinere en styrking av generelle arbeidsmarkedstiltak med mer spesifikke virkemidler som ulike former for oppfølging og tilrettelegging. Arbeidet er organisert rundt fire definerte barrierer for sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne:

  • Diskrimineringsbarrieren
  • Kostnadsbarrieren
  • Produktivitetsbarrieren
  • Informasjons- og holdningsbarrieren

Strategien presenterer en rekke tiltak mot hver av disse barrierene. En del av disse er generelle tiltak som har eksistert tidligere, mens andre er nye tiltak utformet spesielt for Jobbstrategien. Blant de viktigste tiltakene var:

  • 900 tiltaksplasser satt av til målgruppa i 2012-2013
  • Mentorordningen
  • 40 nye, øremerkede stillinger i Arbeids- og velferdsetaten
  • Forsøk med tilretteleggingstilskudd for rekruttering av arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne
  • Styrking av ordningen med funksjonsassistanse i arbeidslivet

I hvert fylke er det ansatt personer med spesielt ansvar for jobbstrategien: en koordinator ved NAV Fylke og en arbeidslivscoach ved NAV Arbeidslivssenter. Fylkeskoordinatoren har det praktiske ansvaret for koordinering av tjenesteutvikling og gjennomføring av jobbstrategien i det enkelte fylket.

SINTEF har gjort en evaluering av Jobbstrategien. Datainnsamlingen foregikk i perioden mars 2013 til november 2013. Rapporten konkluderte med at Jobbstrategien primært iverksettes gjennom stillingene som ble opprettet rundt i fylkene, men at det er stor variasjon i hvordan fylkeskoordinatorene og arbeidslivscaochene har fylt stillingene og hvilket nivå de jobber på. Flere steder ser det ut til at det er utviklet gode arbeidsmetoder og modeller for samarbeid, som det oppfordres å videreutvikle. De nye virkemidlene beskrives som gode, men de er lite brukt. Så langt er utdanning det mest brukte tiltaket, etterfulgt av arbeidspraksis i skjermet og ordinær virksomhet.

NAV Arbeidslivssenter kan være en sparringpartner for arbeidsgivere – uavhengig av om bedriften er en IA-virksomhet eller ikke. Arbeidslivssentret tilbyr tjenester for å beholde, rekruttere og fremme god helse innen området inkluderende arbeidsliv. Arbeidslivscoach kan for eksempel bistå bedriften med å tilby praksisplass eller rekruttere unge med nedsatt funksjonsevne.

For studenter og arbeidssøkende er det det lokale NAV-kontoret som bistår med informasjon og veiledning om mulighetene som finnes av tilrettelegging i en overgangsprosess.

7.4 Traineeordninger

Traineeprogram kan være en fin inngangsbillett til arbeidsmarkedet for personer med nedsatt funksjonsevne. Her trenger ikke jobbsøker å ta stilling til hvorvidt man skal være åpen om egne helseutfordringer.

Statens traineeprogram

For fjerde gang gjennomfører Staten et Traineeprogram som er et tilbud for personer med høyere utdanning og nedsatt funksjonsevne som ønsker å få arbeidserfaring fra forvaltningen (informasjonsskriv, Oslo kommune). I 2013-2014 gjennomføres programmet i regi av Fornyings- administrasjons-, og kirkedepartementet i samarbeid med Direktoratet for forvaltning og IKT. Hele 20 virksomheter deltar i programmet med 41 stillinger som er spredt rundt omkring i landet, enten som fast stilling eller engasjement. Traineestillingene varer i 1 og et halvt år.

Som deltaker i traineeprogrammet får man relevante arbeidsoppgaver og halvannet år med verdifull arbeidserfaring, tilrettelegging på arbeidsplassen, 3 samlinger som skal fordre faglig og personlig utvikling, personlig mentor og nettverksbygging med de andre deltakere i traineeprogrammet.

Evaluering av tidligere traineeprogram viser at traineene har fått verdifull arbeidserfaring og over halvparten har fått jobb etter at programmene er avsluttet. Det har vært mulig å finne traineer med kvalifikasjoner og kompetanse som passer virksomhetens behov, og lederne har fått mer kunnskap om mangfoldsledelse. Slike ordninger kan bidra til holdnings- og kunnskapsendring i organisasjonene, samt bevisstgjøring og synliggjøring av en gruppe arbeidstakere (ibid).

Traineeprogram i Oslo kommune

Inspirert av det statlige traineeprogrammet utlyste Oslo kommune i mai 2014 for første gang Traineestillinger for mennesker med funksjonsnedsettelse. Det er fire virksomheter som deltar i prosjektet med fire stillinger fra forskjellige deler av Oslo kommune.

Oslo kommune er spesielt opptatt av å lage stillingsbeskrivelser som spesifiserer kvalifikasjonskrav og traineene blir ansatt på grunnlag av sin kompetanse. Lønnskostnadene dekkes av virksomhetene som deltar gjennom ordinære budsjettmidler, og er således reelle traineestillinger på lik linje med andre traineestillinger i kommunen.

7.5 Jobbportal

Flere rapporter viser at unge med funksjonsnedsettelse har lite kunnskap om arbeidsmarkedet og hvordan man skal komme seg inn på det. Samtidig er det en utbredt usikkerhet rundt åpenhet i jobbsøkerprosessen (Rusnes, 2010). I 2006 opprettet Unge Funksjonshemmede portalen «Jobbressurs», blant annet for å gi disse personene nødvendig informasjon og for å fungere som en veileder i denne prosessen.

Mange arbeidsgivere har en målsetning og et ønske om å ansette flere med funksjonsnedsettelse, men har vanskeligheter med å nå denne målgruppen. Likeledes er det mange med nedsatt funksjonsevne som ønsker å jobbe, men som har vanskeligheter med å være åpen om sin funksjonsnedsettelse i en jobbsøkerprosess. Hovedformålet med nettsiden er derfor å koble disse to gruppene.

Stillingsannonsene utgjør en stor del av nettsiden. Annonsene som lyses ut på jobbressurs markedsførers også ut via andre kanaler, noe som belyser et viktig prinsipp, - at stillingsannonsene omhandler ordinære jobber og er ikke egne stillinger for personer som har en nedsatt funksjonsevne. Det er altså kompetansen som er i fokus, heller enn selve funksjonsnedsettelsen.

Jobbressurs fungerer også som en kunnskapsbase. Her kan man finne informasjon og tips om arbeidslivet generelt. Informasjonen er delt inn i «informasjon for arbeidstakere» og «informasjon for arbeidsgivere», og inneholder jobbsøkertips, tips til jobbintervju, samt informasjon om rettigheter og plikter i arbeidslivet.

Det er ikke bare offentlige aktører som kan påvirke hvorvidt den enkelte lykkes i overgangen. Den viktigste faktoren for suksess er egen innstilling, holdninger og bevissthet. Jobbportalen illustrerer dette med å liste opp gode råd om hvordan man som arbeidssøker med nedsatt funksjonsevne kan bli mer attraktiv for arbeidsgiver, og hva man faktisk kan kontrollere selv i denne prosessen.

7.6 Oppsummering – Støtte og virkemidler i overgangen

Det er ingen tvil om at det tilbys mange gode støttetiltak fra flere offentlige organer for studenter som opplever «de vanskelige overgangene». Utfordringen for mange studenter og personer som jobber for å bistå studentene, er kanskje å ha kjennskap til rettigheter en har og tilbud som finnes. Samtidig er hovedutfordringen for noen læresteder at de ser på dette som «særtiltak» som det er nyttig å kjenne til, men som i stor grad kan føre til at UH-sektoren opplever at de er fritatt dette ansvaret. En oppfordring i denne rapporten er imidlertid det motsatte: når veiledere på lærestedene har kjennskap til støtte og virkemidler i overgangen til arbeidslivet og i arbeidslivet medfører det et ansvar om å gjøre studenter som har behov for det kjent med hva som finnes av ressurser og hvordan man kan nyttiggjøre seg av disse.

Kilden for informasjonen som gis i dette kapittelet er hentet fra nettsidene til enhetene som administrerer tiltakene: www.nav.no, www.lanekassen.no, www.jobbressurs.no