Hopp til hovedinnhold

Tilbud og innhold

Karriereveiledningstilbudet er tilgjengelig og tilpasset, og gir et relevant utbytte.

Sist oppdatert : 23. oktober 2023

Det er et mål å jobbe strukturert og systematisk med å utvikle et karriereveiledningstilbud som er tilgjengelig og som gir veisøkere et godt utbytte. Det innebærer å bruke ulike former for veiledning og faglig forankrede metoder, og å tilpasse veiledningen og aktivitetene til den enkelte veisøker.

1. Karriereveiledningstilbudet er kjent og tilgjengelig

At tilbudet er tilgjengelig for brukergruppene kan handle om geografisk beliggenhet, tilgjengelig informasjon på nett, åpningstider for tjenesten eller lignende. Kjenner aktuelle målgrupper til karriereveiledningstilbudet? Og forstår de hvorfor de kan ha nytte av å bruke tilbudet? Det kan også handle om at tjenesten har gode digitale løsninger for å oppnå karrierelæring dersom det ikke er mulig å møtes fysisk.

2. Styrke veisøkers karrierekompetanse

Karrierelæring skal bidra til at veisøker får styrket sin karrierekompetanse, og blir bedre i stand til å håndtere liv, læring og arbeid, også i forandring og overganger. Å bidra til karrierekompetanse er et av målene for utbyttet av karriereveiledning. Får veisøkerne veiledning til valg og overganger de står i her og nå og i fremtidige situasjoner? Gjennomføres veiledningen på en slik måte at veisøkeren opplever at det dere snakker om i veiledningen også er relevant i fremtidige situasjoner? Les mer om karrierekompetanse.

3. Individuelt tilpasset karriereveiledning

Individuelt tilpasset karriereveiledning kan være avgjørende for om den enkelte veisøker opplever den som nyttig og meningsfull. Veileder justerer tematikk og metoder etter veisøkers ønsker og behov, og er bevisst på å velge karrierelæringsaktiviteter ut ifra det som er mest hensiktsmessig for veisøkeren. Dette innebærer også å kombinere ulike veiledningsformater og tilpasse bruken av dem, slik at veisøker får et best mulig utbytte. Formater kan være samtale, gruppeveiledning, kurs, egenrefleksjon, digitale læringsplattformer eller lignende. Å kombinere ulike veiledningsformater kan bidra til økt læring for veisøker. I tillegg fungerer enkelte formater bedre i noen situasjoner eller for noen veisøkere enn for andre.

4. Kvalitetssikret karriereinformasjon

Det er av stor betydning for den enkelte veisøker at informasjonen som gis er kvalitetssikret og oppdatert. Det er viktig å informere om hvilke nettsteder som er offentlige og kvalitetssikrede når det gjelder informasjon om for eksempel utdannings- og jobbmuligheter eller kompetansebehov på arbeidsmarkedet.

5. Faglig forankrede karriereveiledningsmetoder, ressurser og karrierelæringsaktiviteter

Det finnes mange ulike teorier og metoder som er nyttige å bruke i karriereveiledning. En del veiledningsteori og -metoder er felles for alt veiledningsarbeid, men karriereveiledningsfeltet har også over tid utviklet egen teori og metodikk. Noen veiledere har også utviklet egne metoder og aktiviteter. Videre finnes det mange ressurser veiledere kan benytte i karriereveiledning, utviklet av både private og offentlige aktører. Disse kan ha varierende faglig fundament og kvalitet.

Det er viktig å reflektere over det faglige grunnlaget for metodikk og ressurser som benyttes i karriereveiledningen. Hvilke teorier støtter de seg på? På hvilken måte bidrar de til at veisøkeren øker sin karrierekompetanse? Samtidig er det viktig å tilpasse metodikken, bruken av ressurser og aktivitetene til den enkelte veisøker og veisøkers situasjon.

6. Systematisk utvikling av karriereveiledningstilbudet

En systematisk utvikling av karriereveiledningstilbudet kan handle om å ha mål og planer der karriereveiledning er et synlig prioriteringsområde over tid. Det kan også handle om å prøve ut nye karriereveiledning- eller karrierelæringsaktiviteter, og kontinuerlig utvikle tilbudet i tråd med nye behov, målgrupper, teknologiske muligheter og rammebetingelser.

Perspektiver på Tilbud og innhold

Da den nye, gratis karriereveiledningstjenesten på nett Karriereveiledning.no ble lansert var det med de rette folka på laget og et nasjonalt kvalitetsrammeverk i ryggen.

Fagboka tar for seg karriere i et arbeidsliv i endring og designtenkning som et rammeverk i karriereveiledning. Boka retter seg mot alle som er opptatt av utvikling og utforsking av karriere.

Som coach bør du ha i bakhodet at du av og til bør ta mindre plass i samtalen. Det gjelder ikke minst når du coacher ungdom, sier Petra Røise, stipendiat og mangeårig ungdomscoach.