Hopp til hovedinnhold

Ledelse

Karriereveiledningstjenesten ledes på en måte som fremmer kvalitet.

Sist oppdatert : 10. november 2023

Det er et mål å sikre at karriereveiledningstjenesten ledes på en måte som bidrar til god kvalitet på karriereveiledningstilbudet. Det innebærer at leder av tjenesten jobber systematisk med kvalitetsutvikling innenfor alle innsatsområdene og forankrer arbeidet hos eier.

1. Forankring hos eier

Arbeidet med karriereveiledning og kvalitetsutvikling bør være godt forankret hos eier av tjenestene. Eier av karriereveiledningstjenesten er øverste ansvarlige for tjenesten. Eksempelvis er fylkeskommunen eier av karriereveiledningstjenestene i videregående skole, mens universitetsledelsen eller samskipnadsledelsen er eier av karriereveiledningstjenesten på et universitet. Forankring innebærer at eier har kunnskap, interesse, forpliktelse og ansvar knyttet til gjennomføringen av arbeidet.

Er det for eksempel kjent for eier av karriereveiledningstjenesten hvordan det jobbes med karrierelæring og karriereveiledning hos dere? Er målene for tjenesten og begrunnelsene for hvordan den er satt opp godt forankret hos eier?

2. Avklart lederansvar

Karriereveiledning og karrierelæring er ulikt organisert i ulike sektorer og organisasjoner. I noen sektorer og organisasjoner inngår karriereveiledning som en mindre del av tjenestetilbudet, og det eksisterer ingen rendyrket karriereveiledningstjeneste. I ungdomsskole, videregående opplæring og i universitet og høgskolesektoren har man ofte en kombinasjon av en karriereveiledningstjeneste og at flere medarbeidere som ikke er en del av tjenesten likevel skal bidra til å styrke elevenes og studentenes karrierelæring. Da er det viktig at det er avklart hvem som har et særskilt ansvar for å lede og koordinere karriereveiledningsarbeidet og -tilbudene. For de fylkesvise karrieresentrene og den nasjonale e-veiledningstjenesten, hvor karriereveiledning er hovedaktiviteten er det gjerne også tydelig avklart hvem som har et lederansvar.

Lederansvaret går ut på å sørge for at tjenestene og tilbudene har god kvalitet på alle de seks andre innsatsområdene i kvalitetsmodellen, og at arbeidet med karriereveiledning og karrierelæring er strukturert, koordinert og planlagt.

Det kan være nyttig å reflektere rundt følgende spørsmål:
Er det klart hvem som har et særskilt ansvar for å koordinere arbeidet med karriereveiledning og karrierelæring? Har lederen kunnskap og kompetanse om fagområdet karriereveiledning og karrierelæring, og er sitt ansvar bevisst?

3. Mål om utbytte

Eiere og ledere bør ha klare mål for hva som skal være veisøkernes utbytte av karrierelæringen og karriereveiledning. Det er også viktig at det forventede utbyttet kommuniseres tydelig til medarbeidere og at tjenesten og tilbudene er innrettet slik at det er mulig å nå disse målene. Eiere og ledere skal også ha klare mål for hva som skal være utbytte på samfunnsnivå, og det bør gjenspeiles i karriereveiledningsoppdraget til tjenestene.

4. Ansvar for ressurssituasjonen

Det er et eier- og lederansvar å sørge for at det er tilstrekkelig med ressurser, og at tjenesten er organisert på en måte som sikrer et karriereveiledningstilbud av god kvalitet. Med ressurser menes det her både tid, personer og økonomi. Noen relevante spørsmål og problemstillinger for eiere og ledere knyttet til ressurser og organisering, kan være:

  • Hvilke ressurser styrer eier av tjenesten, og hvilke styrer leder av tjenesten?
  • Hvordan kan karriereveiledningstjenesten løse sine oppgaver på en god måte med de ressursene som er tilgjengelige?
  • Hva skal til for at tjenesten får en forutsigbar og tilstrekkelig god ressurssituasjon?
  • Hvordan kan tjenesten oppnå en effektiv og robust organisering, slik at den kan løse sine oppdrag og oppgaver på en måte som gir et godt utbytte for både veisøker og samfunnet?

5. Ansvar for etikk

Det er et spesielt lederansvar å legge til rette for en etisk god praksis i karriereveiledning og karrierelæring.

Det er viktig at leder vet hva som er etisk god praksis og hvordan det kan legges til rette for strukturert etisk refleksjon, kollegastøtte og debrif. Etikk er en egen del i Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning og et eget innsatsområde i Vår kvalitet.

6. Ansvar for kompetanse

Det er et spesielt lederansvar å sørge for at alle som jobber med karrierelæring og karriereveiledning har tilstrekkelig og relevant kompetanse innen karriereveiledning. Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning inneholder nasjonale, tverrsektorielle kompetansestandarder for de som jobber med karriereveiledning. Kompetansestandardene kan være et nyttig verktøy for ledere i arbeidet med å sikre at de ansatte har tilstrekkelig og relevant kompetanse innen fagfeltet. Kompetanse er også et eget innsatsområde i Vår kvalitet.

Perspektiver på ledelse

The Careers Leader Handbook er en praktisk rettet bok som kan gi svar på hvordan man får til et helhetlig program for karriereveiledning i skolen, skrevet av David Andrews og Tristram Hooley.

Verktøyet Vår kvalitet gir en helhetlig tilnærming til arbeidet med kvalitetssikring. Med verktøyet kan du kartlegge kvaliteten på karriereveiledningen, planlegge det videre arbeidet og få en helhetlig oversikt over kvalitetsutviklingsarbeidet.