Hopp til hovedinnhold

Etikk

Karriereveiledningstjenesten har en etisk god praksis.

Sist oppdatert : 10. november 2023

Det er et mål å jobbe systematisk med å utvikle og opprettholde en etisk god praksis. Det innebærer å legge til rette for at alle som jobber med karrierelæring og karriereveiledning har etisk kompetanse, reflekterer over egen praksis og utøver et godt etisk skjønn i møte med veisøker.

1. God etisk praksis

Å jobbe med veisøkere er en etisk handling. For å sikre en god etisk praksis i karriereveiledning og karrierelæring, er det avgjørende å jobbe systematisk med det etiske arbeidet i tjenesten. Dette kan gjøres gjennom planlagte møtepunkter der det legges til rette for etisk refleksjon. For å bidra til at alle som jobber med karriereveiledning og karrierelæring på arbeidsplassen skal ha en etisk god praksis, kan det være hensiktsmessig å involvere flere enn bare karriereveilederne i arbeidet med etikk. Ved å dele erfaringer i et fagfellesskap, kan det skapes en kultur for etisk refleksjon. Etikkort er et verktøy som kan brukes som utgangspunkt for etisk refleksjon med kolleger. Kortene kan gi nye innganger til å tenke over og snakke om etikk i karriereveiledning.

2. Etisk kompetanse

Alle som jobber med karriereveiledning og karrierelæring skal ha kompetanse innen etikk. Det kan være en god støtte å ta utgangspunkt i kompetansestandardene i Nasjonalt kvalitetsrammeverk, og jobbe med området som handler om etikk i karriereveiledning. Som en del av Nasjonalt kvalitetsrammeverk er det utviklet et verdigrunnlag og tolv etiske retningslinjer for karriereveiledning, som skal bidra til et felles etisk fundament for de som jobber med karriereveiledning.

De tolv etiske retningslinjene er delt inn i de tre kategoriene kompetanse, relasjon og samarbeid og refleksjon. Retningslinjene kan gi støtte i etisk utfordrende situasjoner og bidra til at karriereveiledningen er etisk forsvarlig.

Det er også utviklet en modell for etisk praksis som setter søkelys på at det er en rekke rammevilkår som påvirker karriereveiledning, og som kan bidra til etisk utfordrende situasjoner. Det er nyttig å reflektere rundt hvilke rammevilkår som påvirker karriereveiledningen på egen arbeidsplass, for å forstå hvorfor ulike typer etiske utfordringer oppstår og kanskje gjentar seg.

Det er mange måter å jobbe med temaet etikk på. Det kan hjelpe å sette av tid til å reflektere selv eller i fellesskap. Refleksjonsmodellen kan bidra til å strukturere refleksjonen.

3. Kollegastøtte og debrifing

Det bør legges til rette for kollegastøtte og debrifing i arbeidshverdagen. I etterkant av etisk utfordrende situasjoner kan det være nyttig med å reflektere sammen med andre. Noen situasjoner håndterer en greit selv, mens andre påvirker en mer, og en kan ha behov for en debrief. Kollegastøtte og debrif inngår som to av delene i den etiske refleksjonsmodellen.

4. Veisøkernes personvern

Veisøkernes personvern skal ivaretas på en forsvarlig måte. Det kan være nyttig å tenke gjennom hvilken informasjon som kan og bør lagres hvor. Og videre hvem som har og skal ha tilgang til den ulike informasjonen om veisøkerne. For å ivareta veisøkers personvern, er det viktig med kunnskap om relevante lovbestemmelser som handler om personvern og behandling av personopplysninger. Les mer om personvern og personvernopplysninger på Datatilsynets sider.

5. Varsling

Veisøkere bør ha kanaler hvor de kan si fra dersom de har hatt en dårlig opplevelse med karriereveiledningen, dette kan innebære kontaktskjema på tjenestens nettside, eller andre enkle og synlige måter som gjør det lett for veisøkere å si fra.

Perspektiver på Etikk

I Etikkstafetten deler karriereveiledere en etisk utfordrende situasjon; hvordan de opplevde den og hvilke vurderinger de gjorde der og da. De forteller også om refleksjoner de har gjort i ettertid, om noen spørsmål står igjen og hva de synes de lærte av erfaringen.

Etikkort er et verktøy som skal gi karriereveiledere gode utgangspunkt for å reflektere over etiske utfordringer, de nasjonale etiske retningslinjene for karriereveiledning og etikk i egen praksis.