Hopp til hovedinnhold

Prinsipper for modellen Karrierelæring i kontekst

Når det skal legges til rette for karrierelæring, er det flere faktorer som spiller inn og som vil ha betydning for hvordan læringen kan eller «bør» foregå, og som vil påvirke om det er mulig å lykkes med den.

Sist oppdatert : 23. oktober 2023

Modellen framhever at karrierelæring alltid skjer i en kontekst. Karrierelæring må derfor være dynamisk og ta hensyn til konteksten den skal forgå i. Konteksten består av ulike rammefaktorer som kan innvirke på gjennomføringen av strukturert karrierelæring.

Modellen setter situert og erfaringsbasert karrierelæring i sentrum. Læringen er en prosess som involverer veisøker og veileder, forskjellige former for læring og de spesifikke læringsaktivitetene, slik at dette til sammen utgjør en helhet. Denne helheten blir informert av kompetanseområdene, som kan gi et språk for å snakke om og reflektere omkring områder av betydning for utdanning og arbeid.

Til sammen utgjør modellen et forslag til en forståelse av karrierelæring som tydeliggjør at karrierelæring skjer i en konkret kontekst, og at denne er avgjørende, både for hvordan læringsprosessen utformes, for hvordan karrierelæring kan understøttes og for hva som skal være utbyttet av læringen.

I praksis er delene i modellen tett sammenvevd, selv om de skilles i modellen. Dette er gjort for å kunne undersøke, beskrive og presentere dem hver for seg slik at det kan bli tydeligere for både utøvere og de som har ansvar for karrierelæringsaktiviteter hvilke aspekter man må ta hensyn til når man har som oppgave å legge til rette for relevant karrierelæring med karrierekompetanse som mål.

Modellen er utviklet med utgangspunkt i noen prinsipper som danner grunnlaget for hvordan modellen er utformet.

Prinsipper for modellen Karrierelæring i kontekst:

  • Alle mennesker har karrierekompetanse. Men den kan være ubevisst eller ikke erkjent.
  • Karrierekompetanse kan læres.
  • Karrierelæring foregår i prinsippet hele tiden. Strukturert karrierelæring kan bidra til å bli bevisst karrierekompetanse man allerede har, og til læring av ny kompetanse.
  • Karrierekompetanse er noe mennesker utfører aktivt – håndterer - i sine liv.
  • Behov for karrierekompetanse aktualiseres i forandring og overganger.
  • Det finnes ikke et sett karrierekompetanser som alle trenger. Den enkeltes kompetansebehov påvirkes av bakgrunn, situasjon og fremtidige mål.
  • Veilederen må ta utgangspunkt i den enkeltes bakgrunn, situasjon og mål for fremtiden når han eller hun skal vurdere kompetansebehov og legge til rette for relevant karrierelæring.
  • Karrierelæring kan være både en kognitiv og en praktisk læringsprosess. Refleksjon og aktivitet kan utfylle hverandre.
  • Konteksten påvirker forutsetningene for karrierelæring. Kontekstuelle faktorer må inkluderes i planlegging og gjennomføring av karrierelæring.
  • Utforsking av kompetanseområder kan skje gjennom mange typer læringsaktiviteter og med bruk av ulike læringsressurser, metoder, verktøy og grep.
  • Det er metodefrihet med hensyn til hvordan karrierelæring gjennomføres.
  • Veilederen er den profesjonelle part, og har ansvar for å tilrettelegge for læring og utbytte.
  • Veileder må ha tilstrekkelig kompetanse til å jobbe med karrierelæring på en kvalitativ god og etisk forsvarlig måte.
  • Modellen er tverrsektoriell, og ikke sektor-, målgruppe- eller aldersspesifikk.