Hopp til hovedinnhold

Kompetanse

Det er en lang tradisjon i profesjonsetikken for å kreve at fagutøvere har god kompetanse. De skal kunne det de gjør, men de skal også gjøre det de kan – og holde seg unna det de ikke kan.

Sist oppdatert : 20. oktober 2023

1. Når jeg gir karriereveiledning gjør jeg det på et oppdatert og kunnskapsbasert karrierefaglig grunnlag

Det er en lang tradisjon i profesjonsetikken for å kreve at fagutøvere har god kompetanse. De skal kunne det de gjør, men de skal også gjøre det de kan – og holde seg unna det de ikke kan. Den første etiske retningslinjen handler derfor om å holde seg oppdatert, og å basere sin virksomhet på relevante kunnskaper. Dette krever en løpende og proaktiv holdning når det gjelder å kjenne til forskning og fagutvikling innen karriereveiledning.

2. Når jeg gir karriereveiledning håndterer jeg saker jeg har kompetanse og mandat til. Jeg erkjenner min faglige begrensning, og opplyser veisøker om andre relevante instanser og tjenester

Her handler det om å kjenne sin faglige begrensning, og ikke påta seg oppgaver og funksjoner som krever annen kompetanse enn den man selv innehar i utøvelsen av karriereveiledning. Retningslinjen krever også kjennskap til den kompetansen som relevante andre samarbeidspartnere har, og å invitere disse til samarbeid når dette må til for å gi veisøkere gode tjenester.

3. Når jeg gir karriereveiledning bruker jeg metoder og innfallsvinkler som er tilpasset veisøkers situasjon og muligheter

Denne retningslinjen krever at det er veisøkernes interesser og behov som danner utgangspunkt for valg av metoder og innfallsvinkler. Dette innebærer at man i karriereveiledning ikke skal la egne preferanser styre behovene, men at behovene skal møtes med så relevante og tilpassede faglige aktiviteter som mulig.