Kvalitet i tilbudet
For at karriereveiledningstilbudet skal ha god kvalitet, bør institusjonen jobbe systematisk med kvalitetsutvikling.
Sist oppdatert : 22. november 2024Å sikre god kvalitet i tilbudet er en kontinuerlig oppgave som innebærer flere ulike tiltak og grep. Det kan handle om å etablere noen kvalitetssikringsmekanismer. Det kan være knyttet til å sikre kjennskap og tilgang til tilbudet og det kan handle om å sikre at de som er involvert i å levere tjenestene har tilstrekkelig kompetanse. En ressurs for å jobbe systematisk med kvalitetsutvikling er Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning. Les mer om det under.
Kvalitetssikring
Institusjonen kan vurdere å etablere noen kvalitetssikringsmekanismer. Det kan for eksempel være:
- Brukerundersøkelser eller andre løsninger for å innhente brukernes tilbakemeldinger
- Kartlegging og/eller evaluering av tilbudet
- Rapportering om innhold og bruk av tilbudet til sentral enhet
- Kollegaveiledning og systematisk faglig utvikling
Kjennskap og tilgang
Kjennskap og tilgang til tilbudet er også et kjennetegn ved god karriereveiledning. For å lykkes med det, kan institusjonen vurdere flere ulike tiltak.
Tilbudet må være kjent, for eksempel ved å:
- Sørge for lett tilgjengelig informasjon om tilbudet på relevante steder/nettsider
- Etablere egen nettside rettet mot forskere i tidlig karrierefase, der tilbudet er promotert
- Inkludere informasjon om tilbudet i eventuelle informasjonspakker ved oppstart
- Bruke nyhetsbrev eller annen kommunikasjon via epost
- Gi informasjon i møter, seminarer og andre anledninger der forskerne er samlet
- Sørge for at forskerne får personlig invitasjon til individuell karriereveiledning/karrierelæringsaktiviteter
Tilbudet må være tilgjengelig, for eksempel ved at:
- Tilbudet om karrierelæringsaktiviteter bør organiseres på en slik måte at det oppleves tilgjengelig og fleksibelt for alle aktuelle deltakere. Det kan både handle om tid og sted, frekvens, lengde, språk og omfang ol.
- Individuell karriereveiledning bør være tilgjengelig både fysisk og digitalt
- Det blir vurdert å inkludere karriereveiledning som integrert del av doktorgradsprogram og/eller forskerutviklingsprogram
Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning
Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning er en ressurs utviklet for å bidra til god kvalitet i et karriereveiledningstilbud. Rammeverket består av fire temaområder: kvalitetssikring, kompetansestandarder, etikk og karrierekompetanse. Det er utviklet fire digitale verktøy som kan brukes i arbeidet med kvalitetsutvikling.
I tilknytning til kvalitetsrammeverket er det også utviklet et digitalt rom kalt Kvalitetslaboratoriet, som samler praksiseksempler og ressurser til bruk i kvalitetsutvikling av karriereveiledning.
Rammeverket er utviklet av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) som har nasjonalt systemansvar for karriereveiledning.
Kvalitetssikring
I delen om kvalitetssikring i kvalitetsrammeverket er det utviklet en kvalitetsmodell. Kvalitetsmodellen viser syv områder det er viktig å ha fokus på i arbeid med kvalitetssikring:
- Tilbudet bør bygge på et karrierefaglig grunnlag som minimum avklarer hva karriereveiledning er og ikke er, og angi retningslinjer for hva som er god etisk praksis.
- Tilbudet bør basere seg på en kunnskapsbasert praksis, med blant annet innhenting og analyse av forskernes behov og tilfredshet med tilbudet.
- Tilbudet bør også være godt forankret, ha forutsigbare og tilstrekkelige ressurser, og rollebeskrivelser og ansvarsfordeling bør være tydelig. Viktig for kvaliteten er at de som koordinerer og leverer karriereveiledningstilbudet har relevant kompetanse.
Basert på kvalitetsmodellen, er det utviklet et kartleggingsverktøy (Vår kvalitet) som kan være til nytte når institusjonen skal kartlegge kvalitet i eget karriereveiledningstilbud. Har man allerede et tilbud, kan man bruke verktøyet for å kartlegge hva som allerede er på plass og hva som eventuelt gjenstår i et tilbud. Er man i starten av å utforme et karriereveiledningstilbud, kan innholdet brukes som en sjekkliste for utformingen av tilbudet.
Kompetansestandarder
For å sikre kvalitet i den individuelle karriereveiledningen, bør den tilbys av personer med karriereveiledningsfaglig kompetanse. Individuell karriereveiledning er samtaler om liv, valg og fremtid og krever kompetanse og profesjonalitet for å gjennomføres på en måte som er etisk forsvarlig og som gir et godt utbytte for forskeren.
Som støtte til å vite hvilken kompetanse de som tilbyr individuell karriereveiledning bør ha, kan institusjonen se til kompetansestandardene for karriereveiledere som er utviklet i Nasjonalt kvalitetsrammeverk. Det kan fungere som en veileder til hvilken kompetanse en kompetent karriereveileder trenger, og inneholder også et verktøy Min kompetanse, som kan brukes for å kartlegge egen kompetanse.
Etisk forsvarlig karriereveiledning
Karriereveiledning av god kvalitet må være etisk forsvarlig. I Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning er det utviklet etiske retningslinjer for karriereveiledning, som kan danne grunnlaget for god etisk praksis. De som jobber med eller har ansvar for karriereveiledningstilbudet, bør kjenne til og bruke de etiske retningslinjene (se under).
Det digitale verktøyet Etikkort fra Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning kan tas i bruk for å bli kjent med de etiske retningslinjene og for å trene seg i å gjøre gode etiske vurderinger i karriereveiledning.
Karrierekompetanse
Karrierekompetanse setter mennesker i stand til å håndtere sin karriere, i forandring og overganger. Det er kompetanse til å kjenne og forstå seg selv og sin kontekst, til å handle og ta valg og til å håndtere dilemmaer og spenninger knyttet til liv, læring og arbeid.
Karrierekompetanse angir en bred forståelse av hva utbyttet av et karriereveiledningstilbud skal være. Målet er at den enkelte, i tillegg til å få den hjelpen hen trenger her og nå, skal kunne tilegne seg kompetanse som hen kan ha nytte av på lang sikt. Dette for å håndtere ulike utfordringer knyttet til valg, overganger og karriereutvikling på egenhånd, både nå og i fremtiden.
Karrierekompetanse tilegnes gjennom karrierelæring. Begrepet rommer alle former for aktiviteter og tilbud som bidrar til økt karrierekompetanse. Strukturert karrierelæring foregår når noen gjennomfører et opplegg eller leder en læringsprosess som har økt karrierekompetanse som mål.
Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning har en egen del om karrierekompetanse, der man kan lese om karrierlæring, de fem karriereknappene og finne verktøyet Din karrierelæring.