Organisering av undervisning
Opplæringen i samfunnskunnskap organiseres på mange ulike måter. Her finner du mer informasjon
Sist oppdatert : 15. november 2024Innledning
Integreringsloven setter som krav at opplæringen skal gjennomføres innen ett år etter at opplæringen har startet. Vi vet at dette kravet kan være utfordrende. Vi vil her presentere ulike måter å organisere opplæringen på. Kanskje det kan være til inspirasjon i din kommune?
Organisering av opplæringen – tid
Noen kommuner har valgt å legge opplæringen i samfunnskunnskap til skolens ferier; høstferie, vinterferie og sommerferie. Ved å legge opplæringen til ferier kan det være lettere å engasjere flerspråklige lærere, som tar dette som et ekstra oppdrag i tillegg til vanlig jobb. På denne måten sikrer man også at deltakere i introduksjonsprogrammet har et fulltids tilbud i ferieperioder.
Andre steder har man valgt å legge opplæringen til kveldstid. På den måten kan også deltakere som ikke vanligvis har opplæring på dagtid delta. Vi vet imidlertid at transport kan være et hinder for å få til en slik organisering.
Flere kommuner har valgt å fordele de 75 timene utover i en periode; for eksempel med tre timer opplæring fast én dag i uka.
Det er også mulig å tenke seg en kombinasjon av flere løsninger her.
Organisering av opplæringen – form
Det vanligste er å organisere opplæringen i grupper som møtes fysisk. Det er også noen steder man har hybride grupper; altså at noen deltakere er med fysisk mens andre deltar digitalt i samme gruppe. Andre steder organiserer kommunen opplæringen i et rent digitalt tilbud.
Interkommunalt samarbeid
Mange kommuner har opprettet interkommunale samarbeid om opplæringen i samfunnskunnskap. På den måten kan man samle flere deltakere som tilhører samme språkgruppe.
Kjøpe digitale kurs av andre tilbydere
Det er flere voksenopplæringssentre som har fjernundervisningstilbud for deltakere fra egen kommune, men hvor de også selger plasser til andre kommuner.
Det er også private tilbydere som har kurs, både fysisk og digitalt på enkelte språk.
Organisering av opplæringen – lærere
Det optimale er at det er flerspråklige faglærere som står for opplæringen i samfunnskunnskap. De kan da fungere som brobyggere mellom det norske samfunnet og samfunn deltakerne kjenner fra før, samtidig som de har pedagogisk og faglig kompetanse til å undervise i faget.
Mange steder er det imidlertid vanskelig å tilsette lærere til denne opplæringen. Noen kommuner har da valgt en løsning hvor de bruker en norskspråklig lærer til å undervise, og så har morsmålsassistenter som oversetter og leder diskusjonene på de ulike språkene. Noen benytter også deltakere som er på et høyt norsknivå som språkassistenter inn i denne opplæringen.
Enkelte kommuner benytter også tolker til å oversette undervisningen.