Hopp til hovedinnhold

Etterutdanning i samfunnskunnskap for flerspråklige lærere

Institutt for lærerutdanning, NTNU, tilbyr etterutdanningskurs i samfunnskunnskap rettet mot lærere som underviser 75 timer samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Kurset er delt i tre moduler med utgangspunkt i læreplanens tre moduler, og gjennomføres som en fysisk og to digitale samlinger hvert semester.

Sist oppdatert : 15. august 2025

Datoer 2025

Høsten 2025 holdes samlingene på følgende datoer:

Samling/modul 1: Familie, helse og hverdagsliv.
Digital samling torsdag 11., tirsdag 16. og torsdag 18. september

Samling/modul 2: LNorge før og nå.
Fysisk helgesamling på NTNU, campus Kalvskinnet, lørdag 25. og søndag 26. oktober

Samling/modul 3: Utdanning, kompetanse og arbeidsliv.
Digital samling tirsdag 4., tirsdag 11. og torsdag 13. november

Om kurset

Etterutdanningskurset skal bidra til utvikling av didaktisk og faglig kompetanse for å undervise etter ny læreplan og integreringslov (2021). Samfunnskunnskapsfaget skal blant annet bidra til å skape felles referanserammer for samfunnsliv som deltakende og kritisk tenkende medborgere. Tospråklige lærere som underviser i samfunnskunnskap har derfor et viktig samfunnsmandat.

Kurset gir en innføring i dialogbaserte læringsmetoder, grunnleggende samfunnskunnskap og samfunnsfagdidaktikk, i tråd med gjeldende læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Det vil inneholde både faglig påfyll og profesjonsfaglige samarbeidsøkter der vi i fellesskap jobber for å skape gode grunnlag for undervisning av voksne innvandrere.

Undervisningstemaer vil være:

  • Læreplan og lovverk
  • Dialogbasert undervisning
  • Grunnleggende samfunnsfagdidaktikk
  • Familie, helse og hverdagsliv
  • Norge før og nå
  • Utdanning, kompetanse og arbeidsliv
  • Digitale ferdigheter og ressurser
  • Samfunnskunnskapsprøven
  • Demokrati og demokratiundervisning
  • Lærerrollen, læringsstiler og ressursperspektiv

Påmelding skjer gjennom NTNU Videre. Mer informasjon og lenke til studiets finner du her: