Hopp til hovedinnhold

Om nettbasert opplæring

Nettbasert opplæring er opplæring som foregår på en digital flate der underviser og deltaker befinner seg på ulike steder.

Sist oppdatert : 19. mars 2024

Det betyr at lærer og deltaker benytter ulike digitale verktøy i undervisnings- og læringsarbeidet, og de trenger ikke å være til stede på samme fysiske sted når opplæringen foregår.

Nettbasert opplæring kan videre deles inn i synkron og asynkron opplæring.

Synkron opplæring betyr at lærer og deltaker(e) kommuniserer i sanntid i et digitalt klasserom som f.eks. Teams, Zoom e.l.

Asynkron opplæring betyr at lærer og deltaker ikke kommuniserer i sanntid, men at deltakeren har tilgang til lærestoffet og kan jobbe når det passer best for den enkelte.

For at nettbasert opplæring skal kunne likestilles med undervisning i et klasserom, er det en betingelse at deltakeren er knyttet opp mot en lærer som gir undervisning og veiledning på nett.

Hvordan kan nettbasert opplæring benyttes?

I internasjonal sammenheng brukes ofte begreper som «blended learning» eller «flipped learning» for å definere kursmodeller som er en kombinasjon mellom fysiske samlinger og nettbasert opplæring.

I Norge bruker mange sentre begrepene «fjernundervisning/nettkurs» og «kombinert klasseroms- og nettkurs/kombikurs». Vi har her valgt å bruke begrepene stedbasert og nettbasert opplæring for å beskrive hvor opplæringen finner sted. Disse begrepene har vi hentet fra rapporten «Språk uten grenser» (Doetjes et.al.: 2017).

Vi kan se for oss en variasjon av kursmodeller:

  • stedbasert opplæring uten nettbasering (tradisjonelle klasseromskurs)
  • stedbasert opplæring kombinert med nettbasering (kombinert klasseromskurs og tilgang til asynkront nettkurs)
  • stedbasert opplæring kombinert med nettbasering (kombinert klasseromskurs og synkront nettkurs)
  • nettbasert opplæring uten stedbasering (asynkront nettkurs med veiledning fra lærer).
  • nettbasert opplæring uten stedbasering (synkront nettkurs, for eksempel via Teams, Zoom eller lignende)
  • nettbasert opplæring i kombinasjon (kombinert synkront OG asynkront nettkurs)

Mange av spørsmålene under vil handle om nettbasert opplæring generelt, for eksempel spørsmål knyttet til utstyr og digital kompetanse hos lærere/deltakere. I slike spørsmål er det kanskje irrelevant i hvor stor grad denne opplæringen er knyttet til stedbasert opplæring. Da vil nettbasert opplæring bli brukt som et generelt begrep. I denne veiledning vil også begrepene nettkurs og kombinert klasseroms- og nettkurs brukes der det er naturlig.

Fordeler med nettbasert opplæring

«Spørsmålet er ikke nødvendigvis om nettbasert opplæring er bedre (eller dårligere) enn stedbasert opplæring, men hva vi kan oppnå gjennom nettbasering som vi ellers ikke kan oppnå.»

Gerard Doetjes et al. (2017: 48) Språk uten grenser

Større fleksibilitet i opplæringen

Nettbasert opplæring gir større fleksibilitet både for deltakere, lærere og opplæringssentre. Sentrene kan på denne måten nå flere deltakere, for eksempel de som ikke har mulighet til å delta i stedbasert opplæring fordi de bor langt unna, har uregelmessig arbeidstid, mangler barnepass, sliter med helseutfordringer eller av andre grunner ikke kan benytte seg av et ordinært kurstilbud.

Nettbasert opplæring kan også gi hjelp til å organisere en helhetlig timeplan for introduksjonsdeltakere, blant annet når deltakere skal ut i praksis, men fremdeles har behov for nivåbasert norskopplæring.

Fleksibel oppstart og mer individuelt tilpasset progresjon er også lettere å oppnå med nettbasert opplæring.

Tilpasset opplæring

Nettbasert opplæring åpner for nye muligheter til å tilpasse opplæringen til den enkelte deltaker, ved at lærere via nett kan drive «en-til-en-undervisning» og ivareta deltakere som har spesielle personlige eller faglige behov. Det kan for eksempel være deltakere med hørselshemming som trenger ro rundt lytting til undervisning/lyttetekster, deltakere med uttaleutfordringer som trenger å trene på enkeltlyder eller deltakere som trenger å forbedre en spesifikk ferdighet til neste norskprøve.

Nettbasert opplæring kan gjøre det lettere å håndtere grupper der ikke alle deltakerne er på samme nivå, fordi læreren kan ivareta ulikhetene på nett og fokusere på det som er felles når alle er samlet. Denne type opplæring kan også bidra til å ivareta andre behov enn de rent norskfaglige, fordi det er lettere å tilpasse undervisningen til enkeltdeltakeres hverdags- og yrkesliv.

For deltakere som etter integreringsloven skal ha en norskplan, kan nettbasert opplæring bidra til bedre måloppnåelse fordi lærere for eksempel kan legge til rette for kvalifisering mot et spesielt yrke, gi mulighet til rask progresjon, eller gi tilbud om B2/C1 der planen tilsier det. Undervisningen kan også tilpasses hele grupper.

Utfordringer ved nettbasert opplæring

Nettbasert opplæring har flere fordeler, men kan også by på noen utfordringer. Det er viktig å være klar over disse, for å sikre god kvalitet i opplæringen.

Manglende digital kompetanse

For noen deltakere passer det godt å ha store deler av opplæringen på nett, men for andre kan dette være en krevende måte å lære et språk på. Dette kan gjelde for eksempel deltakere med lite eller ingen skolebakgrunn og lite digital erfaring. I henhold til læreplanens mål for digital kompetanse kan imidlertid nettopp disse deltakerne ha utbytte av å ta i bruk digitale verktøy og lære dette parallelt med språket, men da bør digital opplæring innføres gradvis og med mye støtte i stedbasert undervisning, før man forventer at deltakerne skal jobbe selvstendig på nett.

Manglende motivasjon

Dette kan være et problem både hvis deltakere blir pålagt å lære norsk på nett og hvis deltakere velger nettbasert opplæring uten å egentlig ønske dette spesielt (for eksempel på grunn av ventelister til andre kurs, problemer med barnepass eller fordi det kan virke som en lettvint løsning). Dette bør opplæringssentre være bevisst på ved inntak til denne type kurs, og det blir en viktig oppgave for lærere å motivere til læring.

Fagstoff, rapporter og forskning om nettbasert opplæring

Veileder for kvalitet i fleksibel opplæring og undervisning

Fleksibel utdanning Norge (FuN) har utviklet en veileder om hvordan sørge for så god kvalitet som mulig i digital og fleksibel opplæring og undervisning. Målgruppen for veilederen er først og fremst undervisere.

Normer for kvalitet i fleksibel opplæring og undervisning

FuN har også utviklet et sett med anbefalinger for hvordan man kan sørge for nettbasert undervisning av god kvalitet. Normer for kvalitet i fleksibel utdanning og opplæring retter seg deg som har lederansvar for et tilbud, og er nyttig både for deg som skal etablere et tilbud og for deg som skal videreutvikle et allerede eksisterende tilbud.

Rapport om digital fjernundervisning i norsk og samfunnskunnskap

Proba samfunnsanalyse har utredet bruk av digital fjernundervisning i norsk og samfunnskunnskap for nyankomne innvandrere. Rapporten anbefaler tiltak og peker på suksesskriterier for å legge til rette for digital fjernundervisning og større fleksibilitet i opplæringstilbudet.