Hopp til hovedinnhold

Metodiske veiledninger

Vi har laget videoer og tekster som viser hvordan du kan jobbe i norskopplæringen med vekt på bruk av flerspråklig støtte. Disse ressursene ble utviklet for gammel læreplan, men det er mye metodikk som er relevant også for den nye læreplanen.

Sist oppdatert : 19. april 2024

Basismatematikk og språkhjelpere

I forkant har språkhjelperen jobbet med temaet, og kjenner aktivitetene i opplæringen. Eksemplene gjelder arbeid med tall og telling, tolkning av tilbudsplakater og arbeid med ord i matematikk.

Tellemåter

Innenfor temaet «Tall og telling» er det naturlig å ha et sammenlignende perspektiv på undervisningen. Klassen kan, med hjelp av språkhjelper, utforske hvilke tellesystemer deltakerne kan, muntlig og skriftlig, og å sammenligne disse med hverandre og med det norske tellesystemet.

Uttale

Innenfor temaet «Tall og telling» er det naturlig å ha et sammenlignende perspektiv på undervisningen. Klassen kan, med hjelp av språkhjelper, utforske hvilke tellesystemer deltakerne kan, muntlig og skriftlig, og å sammenligne disse med hverandre og med det norske tellesystemet.

Ord i matematikk

Mange ord og begreper i språket er relatert til matematisk kunnskap. Foruten alle tallordene, har vi ord som kan knyttes til tid, vekt og mengde, til retning, størrelse og form.

Hverdagseksempel – tilbud

Det viser seg at det kan være mange misforståelser knyttet til oppslag om tilbud. Hva betyr for eksempel «Halv pris av halv pris» eller «3 for 2»

Intervju med en språkhjelper

Videoen gir et lite innblikk i hvorfor det kan være krevende for en fra Somalia å lære klokka på norsk.

Morsmålsstøttet leseopplæring

Morsmålsstøtte er viktig i leseopplæringen der deltakerne har liten erfaring med lesing tidligere. Her finner du metodiske beskrivelser til den utgåtte læreplanen som kan være relevante også til ny læreplan i norsk for voksne innvandrere: