Hopp til hovedinnhold

Lokalt utviklingsarbeid

Her finner du erfaringer fra lokalt utviklingsarbeid, og hvordan det kan planlegges og gjennomføres.

Sist oppdatert : 14. juni 2024

Erfaringer fra tidligere reformarbeid og innføringer av nye læreplaner

Reformarbeid og innføring av nye læreplaner kan være både spennende og utfordrende. I denne filmen viser Geir Salvesen fra Universitetet i Sørøst-Norge til erfaringer fra tidligere implementerings- og reformarbeid i skolen. Han henvender seg til deg som skoleleder: Hva er sentralt for å sikre god implementering av de nye FOV-læreplanene, hvordan legge til rette for godt utviklingsarbeid i et lærerkollegium, og hva er viktig å tenke på når man skal lede endringsprosesser?

Lokalt utviklingsarbeid som et ledd i innføringen av nye læreplaner

«Skuleutvikling handler om å skape betre skular!» sier tidligere rektor ved Ålesund Voksenopplæring, Marit Kvamme. Men hvordan skal vi få til dette? I denne filmen vil du som skoleleder få helt konkrete tips og råd om hvordan du kan legge til rette for godt utviklingsarbeid ved din skole.

Hvordan jobber lærerne pedagogisk i modulstrukturert opplæring?

Vi har lagd en podkast-episode der du møter Jorunn Vik Dijkstra, lærer ved Kvinesdal Voksenopplæring, og Rune Endresen, avdelingsleder ved Johannes læringssenter i Stavanger. De forteller om hvordan modulstrukturert opplæring er organisert hos dem på sentre som er henholdsvis veldig lite og veldig stort. De forteller hvordan lærerne jobber sammen og individuelt for å få til best mulig opplæring.

Innføring av læreplaner – to metodiske veiledningsressurser

Kongsgård skolesenter

Kongsgård skolesenter har utviklet en veiledningsressurs som viser hvordan de har jobbet med innføring av den nye læreplanen i norsk for voksne innvandrere. Metodikken og arbeidsmåtene de har brukt, kan være både aktuelle, nyttige og til inspirasjon for andre skoler ved innføringen av FOV-læreplanene.

Ålesund voksenopplæring

Ålesund voksenopplæring gjennomførte i 2022 - 23 et utviklingsarbeid om implementering av nye læreplaner i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, med veiledning fra OsloMet v/ Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO). Arbeidet ble oppsummert i en veileder som også kan være nyttig for andre voksenopplæringssentre som skal jobbe med innføring nye læreplaner.

I tillegg til veilederen laget Ålesund voksenopplæring også fem korte filmer som viser praktiske eksempler på hvordan de har jobbet med implementeringen av de nye læreplanene i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Filmene gir et innblikk i hvordan voksenopplæringen har arbeidet med å ta i bruk elementer fra de nye læreplanene og hvordan læreplanenes intensjoner praktiseres i klasserommet med voksne deltakere. Se filmene her.