Kjenneteikn på måloppnåing i norsk for språklege minoritetar (FOV)
Læreplanen i norsk for språklege minoritetar med kompetansemål, tekstane om faget og tekst om undervegsvurdering, beskriv den heilskaplege kompetansen til deltakarane på eit overordna nivå og dannar grunnlaget for vurderingsarbeidet. Kjenneteikna i norsk for språklege minoritetar beskriv korleis denne samla kompetansen kan sjå ut i kvar enkelt modul på ulike nivå.
Sist oppdatert : 5. mai 2025Ei faggruppe i norsk for språklege minoritetar (NOR11-01) har på oppdrag frå HK-dir utarbeidd beskrivingar av kjenneteikn på måloppnåing i modulane. Kjenneteikna kan saman med læreplanen støtte lærarane i arbeidet med undervegsvurdering og sluttvurdering. Med sluttvurdering siktar ein til modulvurdering og standpunktvurdering. Kjenneteikna kan brukast for å utvikle felles forståing av kompetanse på ulike nivå i læreplanen og kan leggje til rette for arbeidet med utvikling av gode vurderingspraksisar, i lokale og regionale tolkingsfellesskap.
Anerkjenning og verdsetjing av erfaringane, ressursane og fleirspråklege kompetansen til deltakarane er eit gjennomgåande prinsipp i læreplanen. Dette prinsippet er vidareført i kjenneteikna og må liggje til grunn for vurderingsarbeidet.
I målgruppa for FOV vil mange ha behov for å utvikle kompetanse i norsk språk og faget norsk i eit samspel gjennom heile opplæringsløpet. Dette er det teke omsyn til både i læreplanen og i kjenneteikna på måloppnåing ved at deltakarane skal kunne støtte seg på til dømes ein samtalepartnar, digitale ressursar, fysiske omgivnader, eige morsmål eller bilete, tal og grafar når dei uttrykkjer fagkompetanse. Dette er mellom anna uttrykt ved at det står «med støtte». Slik blir det lagt til rette for at deltakarane kan uttrykkje kompetanse på eit språkleg høgare nivå enn det dei ville hatt føresetnader for å gjennomføre utan denne støtta.
Kjenneteikna er formulerte på eit overordna nivå og for tre karakterar:
For modul 1 og 2: låg måloppnåing, middels måloppnåing og høg måloppnåing, jf. § 15-3 andre ledd i forskrift til opplæringslova.
For modul 3 og 4: låg kompetanse (karakter 2), god kompetanse (karakter 4) og framifrå kompetanse (karakter 6), jf. § 15-3 første ledd i forskrift til opplæringslova.
Kjenneteikna står i tre tabellar som må sjåast i samanheng. Den første tabellen er for kompetanse som deltakarane kan vise både munnleg og skriftleg. Denne må sjåast i samanheng med tabellen for skriftleg kompetansen og tabellen for munnleg kompetanse som står lenger ned på sida.
Modul 1: Kjenneteikn på måloppnåing til støtte for modulvurdering
Skriftleg og munnleg
Låg måloppnåing | Middels måloppnåing | Høg måloppnåing |
---|---|---|
Deltakaren prøver ut og bruker tilpassa digitale ressursar med mykje støtte. | Deltakaren prøver ut og bruker tilpassa digitale ressursar med noko støtte. | Deltakaren prøver ut og bruker tilpassa digitale ressursar. |
Skriftleg
Låg måloppnåing | Middels måloppnåing | Høg måloppnåing |
---|---|---|
Deltakaren fyller inn personlege opplysningar i enkle skjema og skriv og svarer på enkle meldingar og beskjedar med mykje støtte. | Deltakaren fyller inn personlege opplysningar i enkle skjema og skriv og svarer på enkle meldingar og beskjedar med noko støtte. | Deltakaren fyller inn personlege opplysningar i enkle skjema og skriv og svarer på enkle meldingar og beskjedar. |
Deltakaren skriv svært enkle forteljande og beskrivande tekstar med mykje støtte. | Deltakaren skriv svært enkle forteljande og beskrivande tekstar med noko støtte. | Deltakaren skriv svært enkle forteljande og beskrivande tekstar. |
Deltakaren bruker nokre få innøvde grunnleggjande grammatiske strukturar i eigne tekstar med støtte. | Deltakaren bruker nokre få innøvde grunnleggjande grammatiske strukturar i eigne tekstar. | Deltakaren bruker nokre grunnleggjande grammatiske strukturar i eigne tekstar. |
Munnleg
Låg måloppnåing | Middels måloppnåing | Høg måloppnåing |
---|---|---|
Deltakaren kjenner att norske språklydar og uttaler nokre ord og enkle setningar på ein stort sett forståeleg måte. | Deltakaren kjenner att norske språklydar og uttaler nokre ord og enkle setningar på ein forståeleg måte. | Deltakaren kjenner att norske språklydar og uttaler ord og enkle setningar på ein forståeleg måte. |
Deltakaren bruker nokre grunnleggjande ord i enkle samtalar om kjende tema. | Deltakaren bruker nokre grunnleggjande ord i enkle samtalar om kvardagslege og faglege tema. | Deltakaren bruker ein del grunnleggjande ord og nokre faglege omgrep i samtalar om kvardagslege og faglege tema. |
Deltakaren samtaler om kvardagsliv og tradisjonar i Noreg og i andre land på ein enkel måte med mykje støtte. | Deltakaren samtaler om kvardagsliv og tradisjonar i Noreg og i andre land på ein enkel måte. | Deltakaren samtaler om kvardagsliv og tradisjonar i Noreg og i andre land. |
Deltakaren reflekterer over og samtaler om svært enkle tekstar frå kvardagslivet med mykje støtte. | Deltakaren reflekterer over og samtaler om svært enkle tekstar frå kvardagslivet med noko støtte. | Deltakaren reflekterer over og samtaler om svært enkle tekstar frå kvardagslivet. |
Modul 2: Kjenneteikn på måloppnåing til støtte for modulvurdering
Skriftleg og munnleg
Låg måloppnåing | Middels måloppnåing | Høg måloppnåing |
---|---|---|
Deltakaren forstår og fortel att hovudinnhaldet i enkle tekstar med mykje støtte. | Deltakaren forstår og fortel att hovudinnhaldet i enkle tekstar med noko støtte. | Deltakaren forstår og fortel att hovudinnhaldet i enkle tekstar. |
Deltakaren bruker nokre eigna digitale ressursar med støtte. | Deltakaren bruker eigna digitale ressursar med noko støtte. | Deltakaren bruker eigna digitale ressursar. |
Skriftleg
Låg måloppnåing | Middels måloppnåing | Høg måloppnåing |
---|---|---|
Deltakaren meistrar nokre enkle grunnleggjande reglar for rettskriving, teiknsetjing og grammatiske strukturar. | Deltakaren meistrar stort sett enkle grunnleggjande reglar for rettskriving, teiknsetjing og grammatiske strukturar. | Deltakaren meistrar enkle grunnleggjande reglar for rettskriving, teiknsetjing og grammatiske strukturar. |
Deltakaren skriv og svarer på enkle meldingar og beskjedar. | Deltakaren skriv og svarer på meldingar og beskjedar. | Deltakaren skriv og svarer på meldingar og beskjedar på ein relevant måte. |
Deltakaren skriv ein enkel søknad og CV med mykje støtte. | Deltakaren skriv ein enkel søknad og CV med noko støtte. | Deltakaren skriv ein enkel søknad og CV. |
Deltakaren skriv svært enkle tekstar med støtte i modelltekstar. | Deltakaren skriv enkle tekstar i ulike sjangrar med støtte i modelltekstar. | Deltakaren skriv enkle, funksjonelle tekstar i ulike sjangrar med støtte i modelltekstar. |
Munnleg
Låg måloppnåing | Middels måloppnåing | Høg måloppnåing |
---|---|---|
Deltakaren uttaler ord og enkle setningar på norsk på ein stort sett forståeleg måte. | Deltakaren uttaler ord og enkle setningar på norsk på ein forståeleg måte. | Deltakaren uttaler ord og setningar på norsk med ein funksjonell uttale. |
Deltakaren forstår og kjem med nokre innspel i enkle samtalar om kvardagslege og faglege tema. | Deltakaren forstår og følgjer opp andre sine innspel i samtalar om kvardagslege og nokre faglege tema. | Deltakaren forstår og følgjer opp andre sine innspel i samtalar om kvardagslege og faglege tema. |
Deltakaren samtaler om likskapar og forskjellar mellom utdanning og arbeidsliv i Noreg og andre land på ein svært enkel måte. | Deltakaren samtaler om likskapar og forskjellar mellom utdanning og arbeidsliv i Noreg og andre land på ein enkel måte. | Deltakaren samtaler om likskapar og forskjellar mellom utdanning og arbeidsliv i Noreg og andre land. |
Deltakaren reflekterer over og samtaler om enkle tekstar med mykje støtte. | Deltakaren reflekterer over og samtaler om enkle tekstar med noko støtte. | Deltakaren reflekterer over og samtaler om enkle tekstar. |
Deltakaren kjenner att verkemiddel i enkle tekstar med mykje støtte. | Deltakaren kjenner att verkemiddel i enkle tekstar med noko støtte. | Deltakaren kjenner att verkemiddel i enkle tekstar. |
Deltakaren samtaler om eigne erfaringar med språk- og kulturmøte med mykje støtte. | Deltakaren samtaler om eigne erfaringar med språk- og kulturmøte med støtte. | Deltakaren samtaler om eigne erfaringar med språk- og kulturmøte på ein sjølvstendig måte. |
Deltakaren gir nokre døme på likskapar og forskjellar mellom norsk og andre språk. | Deltakaren beskriv nokre likskapar og forskjellar mellom norsk og andre språk på ein enkel måte. | Deltakaren beskriv nokre likskapar og forskjellar mellom norsk og andre språk. |
Modul 3: Kjenneteikn på måloppnåing til støtte for modulvurdering
Skriftleg og munnleg
Låg måloppnåing | Middels måloppnåing | Høg måloppnåing |
---|---|---|
Deltakaren fortel att, forklarer og reflekterer over innhald og tema i tekstar på ein enkel måte. | Deltakaren fortel att, forklarer og reflekterer over innhald og tema i tekstar på ein god måte. | Deltakaren fortel att, forklarer og reflekterer over innhald og tema i tekstar på ein god og sjølvstendig måte. |
Deltakaren reflekterer over samanhengar mellom språk, kultur og identitet på ein enkel måte. | Deltakaren reflekterer over samanhengar mellom språk, kultur og identitet på ein god måte. | Deltakaren reflekterer over samanhengar mellom språk, kultur og identitet på ein god og sjølvstendig måte. |
Deltakaren presenterer seg sjølv og sin eigen kompetanse på ein enkel måte og svarer på nokre spørsmål som er aktuelle i jobbintervju. | Deltakaren presenterer seg sjølv og sin eigen kompetanse på ein god måte og svarer på spørsmål som er aktuelle i jobbintervju. | Deltakaren presenterer seg sjølv og sin eigen kompetanse på ein god og sjølvstendig måte og svarer utfyllande på spørsmål som er aktuelle i jobbintervju. |
Deltakaren finn noko informasjon om utdanning og arbeidsliv basert på eigne interesser og moglegheiter. | Deltakaren finn informasjon om utdanning og arbeidsliv basert på eigne interesser og moglegheiter. | Deltakaren finn informasjon om utdanning og arbeidsliv basert på eigne interesser og moglegheiter på ein god og sjølvstendig måte. |
Deltakaren formidlar nokre norskfaglege og tverrfaglege tema på ein enkel måte. | Deltakaren formidlar nokre norskfaglege og tverrfaglege tema og bruker noko fagspråk. | Deltakaren formidlar norskfaglege og tverrfaglege tema og bruker fagspråk på ein god måte. |
Deltakaren reflekterer over korleis ein framstiller seg sjølv og andre i digitale medium. | Deltakaren reflekterer sjølvstendig over korleis ein framstiller seg sjølv og andre i digitale medium. | Deltakaren reflekterer sjølvstendig og kritisk over korleis ein framstiller seg sjølv og andre i digitale medium. |
Deltakaren bruker nokre digitale ressursar på ein enkel måte. | Deltakaren vel ut og bruker formålstenlege digitale ressursar. | Deltakaren vel ut og bruker formålstenlege digitale ressursar på ein god måte. |
Skriftleg
Låg måloppnåing | Middels måloppnåing | Høg måloppnåing |
---|---|---|
Deltakaren meistrar enkle grunnleggjande reglar for rettskriving, teiknsetjing og grammatiske strukturar og uttrykkjer seg med eit grunnleggjande ordtilfang. | Deltakaren meistrar nokre grunnleggjande reglar for rettskriving, teiknsetjing og grammatiske strukturar og uttrykkjer seg med noko variasjon i ordtilfanget. | Deltakaren meistrar stort sett grunnleggjande reglar for rettskriving, teiknsetjing og grammatiske strukturar g uttrykkjer seg med variasjon i ordtilfanget. |
Deltakaren skriv enkle tekstar i ulike sjangrar. | Deltakaren skriv enkle tekstar med ein viss struktur og tematisk samanheng i ulike sjangrar. | Deltakaren skriv enkle tekstar med god struktur og tematisk samanheng i ulike sjangrar. |
Munnleg
Låg måloppnåing | Middels måloppnåing | Høg måloppnåing |
---|---|---|
Deltakaren uttrykkjer seg med stort sett funksjonell uttale og eit enkelt ordtilfang. | Deltakaren uttrykkjer seg med stort sett funksjonell uttale med eit nokså variert ordtilfang. | Deltakaren uttrykkjer seg med ein funksjonell uttale og eit variert ordtilfang. |
Deltakaren samtaler om nokre faglege tema på ein enkel måte. | Deltakaren samtaler om ulike faglege tema på ein god måte. | Deltakaren samtaler om ulike faglege tema på ein god og sjølvstendig måte. |
Deltakaren deltek i samtalar og grunngir eigne meiningar på ein enkel måte. | Deltakaren deltek aktivt i samtalar og grunngir stort sett eigne meiningar. | Deltakaren deltek aktivt i samtalar og grunngir eigne meiningar på ein sjølvstendig måte. |
Deltakaren samtaler om samspelet mellom skrift, bilete og andre uttrykksformer på ein enkel måte. | Deltakaren samtaler om samspelet mellom skrift, bilete og andre uttrykksformer på ein god måte. | Deltakaren samtaler om samspelet mellom skrift, bilete og andre uttrykksformer på ein god og sjølvstendig måte. |
Deltakaren samtaler om nokre språklege og litterære verkemiddel i ulike typar tekstar på ein enkel måte. | Deltakaren samtaler om nokre språklege og litterære verkemiddel i ulike typar tekstar. | Deltakaren samtaler om nokre språklege og litterære verkemiddel i ulike type tekstar på ein god og sjølvstendig måte. |
Modul 4: Kjenneteikn på måloppnåing til støtte for standpunktvurdering
Skriftleg og munnleg
Låg kompetanse, karakteren 2 | God kompetanse, karakteren 4 | Framifrå kompetanse, karakteren 6 |
---|---|---|
Deltakaren uttrykkjer tankar om innhaldet, formålet og påverknadskrafta i tekstar på ein enkel måte. | Deltakaren reflekterer over innhaldet, formålet, truverda og påverknadskrafta i tekstar på ein sjølvstendig måte. | Deltakaren reflekterer over innhaldet, formålet, truverda og påverknadskrafta i tekstar på ein kritisk og sjølvstendig måte. |
Deltakaren formidlar norskfaglege og tverrfaglege tema med noko bruk av fagspråk og grunngitte meiningar. | Deltakaren formidlar norskfaglege og tverrfaglege tema med noko bruk av fagspråk, grunngitte meiningar og relevante argument. | Deltakaren formidlar norskfaglege og tverrfaglege tema med relevant fagspråk, grunngitte meiningar og relevante argument. |
Deltakaren uttrykkjer på ein enkel måte korleis haldningar og verdiar kjem til uttrykk i ulike tekstar frå ulike tider og ulike kulturar. | Deltakaren uttrykkjer på ein god måte korleis haldningar og verdiar kjem til uttrykk i ulike tekstar frå ulike tider og ulike kulturar. | Deltakaren uttrykkjer på ein kritisk og sjølvstendig måte korleis haldningar og verdiar kjem til uttrykk i ulike tekstar frå ulike tider og ulike kulturar. |
Deltakaren kjenner att nokre verkemiddel i tekst. | Deltakaren kjenner att og prøver ut nokre verkemiddel i tekst. | Deltakaren kjenner att og bruker ulike verkemiddel i tekst. |
Deltakaren reflekterer over fleirspråklegheit og språksituasjonen i Noreg før og no på ein enkel måte. | Deltakaren reflekterer over fleirspråklegheit og språksituasjonen i Noreg før og no på ein god måte. | Deltakaren reflekterer over fleirspråklegheit og språksituasjonen i Noreg før og no på ein sjølvstendig måte. |
Deltakaren vurderer informasjon om utdanning og arbeidsliv og reflekterer over eigne karrieremål og eigen kompetanse på ein enkel måte. | Deltakaren vurderer informasjon om utdanning og arbeidsliv og reflekterer over eigne karrieremål og eigen kompetanse på ein god måte. | Deltakaren vurderer informasjon om utdanning og arbeidsliv og reflekterer over eigne karrieremål og eigen kompetanse på ein kritisk og sjølvstendig måte. |
Deltakaren bruker nokre digitale ressursar. | Deltakaren vurderer og bruker ulike digitale ressursar på ein god måte. | Deltakaren vurderer og bruker ulike digitale ressursar på ein kritisk og sjølvstendig måte. |
Skriftleg
Låg kompetanse, karakteren 2 | God kompetanse, karakteren 4 | Framifrå kompetanse, karakteren 6 |
---|---|---|
Deltakaren bruker nokre grunnleggjande reglar for rettskriving, teiknsetjing og grammatiske strukturar og uttrykkjer seg med variasjon i ordtilfanget. | Deltakaren bruker grunnleggjande reglar for rettskriving, teiknsetjing og grammatiske strukturar og uttrykkjer seg med eit ganske variert ordtilfang. | Deltakaren meistrar grunnleggjande reglar for rettskriving, teiknsetjing og grammatiske strukturar på ein god måte og uttrykkjer seg med eit variert og nokså presist ordtilfang. |
Deltakaren skriv tekstar med ein viss struktur og tematisk samanheng i ulike sjangrar. | Deltakaren skriv tekstar med struktur og tematisk samanheng i ulike sjangrar tilpassa formål og mottakar. | Deltakaren skriv tekstar med god struktur og tematisk samanheng i ulike sjangrar tilpassa formål og mottakar. |
Deltakaren finn og bruker informasjon frå kjelder og synleggjer i nokon grad skiljet mellom eigen og andre sin tekst. | Deltakaren bruker, oppgir og refererer til kjelder på ein stort sett etterprøvbar måte. | Deltakaren bruker, oppgir og refererer til kjelder på ein god og etterprøvbar måte. |
Munnleg
Låg kompetanse, karakteren 2 | God kompetanse, karakteren 4 | Framifrå kompetanse, karakteren 6 |
---|---|---|
Deltakaren uttrykkjer seg på norsk med stort sett funksjonell uttale og noko variasjon i ordtilfanget. | Deltakaren uttrykkjer seg på norsk med funksjonell uttale og eit variert ordtilfang. | Deltakaren uttrykkjer seg på norsk med funksjonell uttale og eit variert og formålstenleg ordtilfang. |
Deltakaren samtaler om nokre faglege tema på ein enkel måte. | Deltakaren samtaler om ulike faglege tema på ein god og sjølvstendig måte. | Deltakaren samtaler om ulike faglege tema med eit relevant fagspråk på ein god og sjølvstendig måte. |
Deltakaren grunngir eigne meiningar på ein enkel måte. | Deltakaren grunngir eigne meiningar på ein god måte. | Deltakaren grunngir eigne meiningar på ein sakleg og relevant måte. |
Kjennetegn på måloppnåelse for modulene i FOV
Utformingen av kjennetegnene har vært et utviklingsarbeid, og her kommer første versjon. Vi vil innhente innspill fra ledere og lærere i voksenopplæringen når dere har gjort dere erfaringer med bruken av disse i arbeidet med modulvurdering og standpunktvurdering.
Har du innspill til kjennetegnene? Send oss en e-post: fullforingsreformen@hkdir.no