Hopp til hovudinnhald

Kjenneteikn på måloppnåing i naturfag (FOV)

Læreplanen i naturfag med kompetansemål, tekstane om faget og tekst om undervegsvurdering, beskriv den heilskaplege kompetansen til deltakarane på eit overordna nivå og dannar grunnlaget for vurderingsarbeidet. Kjenneteikna i naturfag beskriv korleis denne samla kompetansen kan sjå ut i kvar enkelt modul på ulike nivå.

Sist oppdatert : 5. mai 2025

Ei faggruppe i naturfag (NAT03-01) har på oppdrag frå HK-dir utarbeidd beskrivingar av kjenneteikn på måloppnåing i modulane. Kjenneteikna kan saman med læreplanen støtte lærarane i arbeidet med undervegsvurdering og sluttvurdering. Med sluttvurdering siktar ein til modulvurdering og standpunktvurdering. Kjenneteikna kan brukast for å utvikle felles forståing av kompetanse på ulike nivå i læreplanen og kan leggje til rette for arbeidet med utvikling av gode vurderingspraksisar, i lokale og regionale tolkingsfellesskap.

Anerkjenning og verdsetjing av erfaringane, ressursane og fleirspråklege kompetansen til deltakarane er eit gjennomgåande prinsipp i læreplanen. Dette prinsippet er vidareført i kjenneteikna og må liggje til grunn for vurderingsarbeidet.

I målgruppa for FOV vil mange ha behov for å utvikle kompetanse i norsk språk og naturfag i eit samspel gjennom heile opplæringsløpet. Dette er det teke omsyn til både i læreplanen og i kjenneteikna på måloppnåing ved at deltakarane skal kunne støtte seg på til dømes ein samtalepartnar, digitale ressursar, fysiske omgivnader, eige morsmål eller bilete, tal og grafar når dei uttrykkjer fagkompetanse. Dette er mellom anna uttrykt ved at det står «med støtte». Slik blir det lagt til rette for at deltakarane kan uttrykkje kompetanse på eit språkleg høgare nivå enn det dei ville hatt føresetnader for å gjennomføre utan denne støtta.

Kjenneteikna er formulerte på eit overordna nivå og for tre karakterar:

For modul 1 og 2: låg måloppnåing, middels måloppnåing og høg måloppnåing, jf. § 15-3 andre ledd i forskrift til opplæringslova.

For modul 3 og 4: låg kompetanse (karakter 2), god kompetanse (karakter 4) og framifrå kompetanse (karakter 6), jf. § 15-3 første ledd i forskrift til opplæringslova.

Modul 1: Kjenneteikn på måloppnåing til støtte for modulvurdering

Låg måloppnåing 
Middels måloppnåing 
Høg måloppnåing 
Deltakaren kan med støtte
stille enkle spørsmål, delta i
innsamling og organisering
av data, og kan gi att enkle
beskrivingar av nokre
observasjonar på ein svært
enkel måte.  

 
Deltakaren kan stille nokre
enkle spørsmål, og med
støtte samle inn og skrive
data i enkle tabellar og
skjema, og beskrive nokre
observasjonar på ein svært
enkel måte.  
Deltakaren kan stille enkle
spørsmål, samle inn og
skrive data i enkle tabellar
og skjema, og beskrive
nokre observasjonar på ein
enkel måte.
Deltakaren kan med støtte
kjenne att og namngi nokre
delar av kroppen og
naturen.  

 
Deltakaren kan kjenne att
og namngi nokre delar av
kroppen og naturen.  
Deltakaren kan gi svært
enkle beskrivingar av nokre
delar av kroppen og
naturen.  
Deltakaren kan gi att
enkeltord som beskriv
observerbare endringar
i naturen.  

 
Deltakaren kan kjenne att
og samtale med støtte om
nokre observerbare
endringar i naturen.  

 
Deltakaren kan gi svært
enkle beskrivingar av nokre
observerbare endringar
i naturen.  
Deltakaren deltek i
aktivitetar knytte til helse
og miljø.  

  
Deltakaren kan med støtte
samtale svært enkelt om
og gjennomføre aktivitetar
knytte til helse og miljø.  
Deltakaren kan med støtte
samtale svært enkelt om
tema knytte til helse og
miljø og gjennomføre
aktivitetar på ein
sjølvstendig måte.  

 

Modul 2: Kjenneteikn på måloppnåing til støtte for modulvurdering

Låg måloppnåing 
Middels måloppnåing 
Høg måloppnåing 
Deltakaren kan med støtte
lese enkle tekstar, skrive
innsamla data inn i tabell
eller skjema og gi nokre
døme på kjelder til
naturfagleg kunnskap.  
Deltakaren kan lese enkle
tekstar, tabellar, modellar
og figurar, og med støtte
systematisere innsamla
data og gi døme på kjelder
til naturfagleg kunnskap.  

 
Deltakaren kan lese enkle
tekstar, tabellar, modellar
og figurar, systematisere
innsamla data og gi døme
på eigna kjelder til
naturfagleg kunnskap.  
Deltakaren kan kjenne att
og med støtte gi nokre
døme på nokre system og
samanhengar i kroppen
og naturen.  
Deltakaren kan med støtte
gi enkle beskrivingar av
nokre system og
samanhengar i kroppen
og naturen. 

 

  
Deltakaren kan gi enkle
beskrivingar av nokre
system og samanhengar
i kroppen og i naturen.  
Deltakaren kan med støtte
kjenne att og samtale
enkelt om observerbare
endringar hos nokre
stoff og system.  

 
Deltakaren kan med støtte
gi enkle beskrivingar av
observerbare endringar
hos nokre stoff
og system. 
Deltakaren kan gi enkle
beskrivingar av
observerbare endringar
hos nokre stoff og system.  
Deltakaren kan med støtte
gi døme på naturfagleg
informasjon knytt til eige liv
og eiga helse og bruke
nokre omgrep knytt
til helseval.  

 
Deltakaren kan gi døme på
naturfagleg informasjon
knytt til eige liv og eiga
helse og med støtte
samtale om helseval.  
Deltakaren kan bruke
naturfagleg informasjon
knytt til eige liv og eiga
helse og samtale om
helseval.  

Modul 3: Kjenneteikn på måloppnåing til støtte for modulvurdering

Låg kompetanse,
karakteren 2 
God kompetanse,
karakteren 4 
Framifrå kompetanse,
karakteren 6 
Deltakaren kan med støtte
samle inn, systematisere
og presentere data på ein
enkel måte og samtale om
eventuelle feilkjelder.  
Deltakaren kan samle inn,
og med støtte
systematisere og
presentere data på ein
formålstenleg måte og
samtale om eventuelle
feilkjelder.  
Deltakaren kan samle inn,
systematisere og
presentere data på ein
formålstenleg måte og
identifisere eventuelle
feilkjelder.  
Deltakaren kan med støtte
gi døme på bestanddelar
og enkle samanhengar i
naturlege og teknologiske
system ved bruk av
kvardagsspråk.  
Deltakaren kan gi døme på 
bestanddelar og
samanhengar i naturlege
og teknologiske system ved
bruk av nokre naturfaglege
omgrep. 
Deltakaren kan beskrive
bestanddelar og
samanhengar i naturlege
og teknologiske system ved
bruk av relevante
naturfaglege omgrep.  
Deltakaren kan kjenne att
nokre endringar i naturen
og gi døme på korleis
menneske påverkar
naturen.  

 
Deltakaren kan samtale om
endringar i naturen og gi
døme på korleis menneske
påverkar naturen.    

 
Deltakaren kan beskrive
endringar i naturen og
reflektere over korleis
menneske påverkar
naturen.  
Deltakaren kan gi nokre
døme på og samtale med
støtte om korleis val i
kvardagen påverkar livet
på jorda.  
Deltakaren kan gi nokre
døme på og samtale om
korleis val i kvardagen
påverkar livet på jorda.  
Deltakaren kan gi døme på
og reflektere over korleis val
i kvardagen påverkar og
har konsekvensar for livet
på jorda.   

 

Modul 4: Kjenneteikn på måloppnåing til støtte for standpunktvurdering

Låg kompetanse,
karakteren 2 
God kompetanse,
karakteren 4 
Framifrå kompetanse,
karakteren 6
Deltakaren kan gi døme på
nokre vanlege
arbeidsmåtar i naturfag i
samtale om naturfaglege
fenomen og prosessar.  

 
Deltakaren kan beskrive
nokre vanlege
arbeidsmåtar i naturfag i
samtale om naturfaglege
fenomen og prosessar.
Deltakaren kan bruke
kunnskap om nokre
vanlege arbeidsmåtar i
naturfag i beskriving av
naturfaglege fenomen
og prosessar. 

 
Deltakaren kan samtale om
nokre samanhengar i
naturen og gi døme på
korleis nokre system er
bygde opp.    
Deltakaren kan beskrive
nokre samanhengar i
naturen og gi døme på
korleis ulike system er
bygde opp og fungerer
saman.  

 
Deltakaren kan reflektere
over samanhengar i
naturen og beskrive korleis
ulike system er bygde opp
og fungerer saman.  
Deltakaren kan samtale om
nokre endringar i natur,
teknologi og kunnskap og
gi enkle døme på faktorar
som påverkar
endringsprosessane.  
Deltakaren kan samtale om
korleis natur, teknologi og
kunnskap endrar seg, og gi
relevante døme på faktorar
som påverkar
endringsprosessane.
Deltakaren kan gjere greie
for korleis natur, teknologi
og kunnskap er i stadig
endring, og beskrive
faktorar som påverkar
endringsprosessane. 
Deltakaren kan bruke enkel
naturfagleg kunnskap i
samtale om
problemstillingar i eige og
andre sitt liv og gi døme på
val som kan påverke natur,
individ og samfunn.  
Deltakaren kan bruke
naturfagleg kunnskap i
møte med
problemstillingar i eige og
andre sitt liv og gi døme på
ulike perspektiv, val og
konsekvensar for natur,
individ og samfunn. 
Deltakaren kan bruke
naturfagleg kunnskap i
møte med
problemstillingar i eige og
andre sitt liv og reflektere
over ulike perspektiv, val og
konsekvensar for natur,
individ og samfunn.

Kjennetegn på måloppnåelse for modulene i FOV

Utformingen av kjennetegnene har vært et utviklingsarbeid, og her kommer første versjon. Vi vil innhente innspill fra ledere og lærere i voksenopplæringen når dere har gjort dere erfaringer med bruken av disse i arbeidet med modulvurdering og standpunktvurdering.

Har du innspill til kjennetegnene? Send oss en e-post: fullforingsreformen@hkdir.no