Hopp til hovedinnhold

Kjennetegn på måloppnåelse i naturfag (FOV)

Læreplanen i naturfag med kompetansemål, tekstene om faget og tekst om underveisvurdering, beskriver deltakernes helhetlige kompetanse på et overordnet nivå og danner grunnlaget for vurderingsarbeidet. Kjennetegnene i naturfag beskriver hvordan denne samlede kompetansen kan se ut i hver enkelt modul på ulike nivåer.

Sist oppdatert : 14. april 2025

En faggruppe i naturfag (NAT03-01), har på oppdrag fra HK-dir utarbeidet beskrivelser av kjennetegn på måloppnåelse i modulene. Kjennetegnene kan sammen med læreplanen støtte lærerne i arbeidet med underveisvurdering og sluttvurdering. Med sluttvurdering menes modulvurdering og standpunktvurdering. Kjennetegnene kan brukes for å utvikle felles forståelse av kompetanse på ulike nivåer i læreplanen og kan legge til rette for arbeidet med utvikling av gode vurderingspraksiser, i lokale og regionale tolkningsfellesskap.

Anerkjennelse og verdsetting av deltakernes erfaringer, ressurser og flerspråklige kompetanse er et gjennomgående prinsipp i læreplanen. Dette prinsippet er videreført i kjennetegnene og må ligge til grunn for vurderingsarbeidet.

I målgruppen for FOV vil mange ha behov for å utvikle kompetanse i norsk språk og naturfag i et samspill gjennom hele opplæringsløpet. Dette er det tatt hensyn til både i læreplanen og i kjennetegnene på måloppnåelse ved at deltakerne skal kunne støtte seg på for eksempel en samtalepartner, digitale ressurser, fysiske omgivelser, eget morsmål eller bilder, tall og grafer når de uttrykker fagkompetanse. Dette er blant annet uttrykt ved at det står «med støtte». Slik legges det til rette for at deltakerne kan uttrykke kompetanse på et språklig høyere nivå enn det de ville hatt forutsetninger for å gjennomføre uten denne støtten.

Kjennetegnene er formulert på et overordnet nivå og for tre karakterer:

  • For modul 1 og 2: lav måloppnåelse, middels måloppnåelse og høy måloppnåelse, jf. § 15-3 andre ledd i forskrift til opplæringslova.
  • For modul 3 og 4: lav kompetanse (karakter 2), god kompetanse (karakter 4) og framifrå kompetanse (karakter 6), jf. § 15-3 første ledd i forskrift til opplæringslova.

Modul 1: Kjennetegn på måloppnåelse til støtte for modulvurdering

Lav måloppnåelse
Middels måloppnåelse 
Høy måloppnåelse 
Deltakeren kan med støtte
stille enkle spørsmål, delta i
innsamling og organisering
av data, og kan gjengi enkle
beskrivelser av noen
observasjoner på en svært
enkel måte.  
Deltakeren kan stille noen
enkle spørsmål, og med
støtte samle inn og skrive
data i enkle tabeller og
skjemaer, og beskrive noen
observasjoner på en svært
enkel måte.  
Deltakeren kan stille enkle
spørsmål, samle inn og
skrive data i enkle tabeller og
skjemaer, og beskrive noen
observasjoner på en enkel
måte. 
Deltakeren kan med støtte
gjenkjenne og navngi noen
deler av kroppen og naturen.  
Deltakeren kan gjenkjenne og
navngi noen deler av kroppen
og naturen.  
Deltakeren kan gi svært enkle
beskrivelser av noen deler av
kroppen og naturen.  
Deltakeren kan gjengi
enkeltord som beskriver
observerbare endringer
i naturen.  
Deltakeren kan gjenkjenne og
samtale med støtte om noen
observerbare endringer i
naturen.  
Deltakeren kan gi svært enkle
beskrivelser av noen
observerbare endringer
i naturen.  
Deltakeren deltar i
aktiviteter knyttet til
helse og miljø.  
Deltakeren kan med støtte
samtale svært enkelt om og
gjennomføre aktiviteter
knyttet til helse og miljø.  
Deltakeren kan med støtte
samtale svært enkelt om
temaer knyttet til helse og
miljø og gjennomføre
aktiviteter på en selvstendig
måte.  

Modul 2: Kjennetegn på måloppnåelse til støtte for modulvurdering

Lav måloppnåelse 
Middels måloppnåelse
Høy måloppnåelse
Deltakeren kan med støtte
lese enkle tekster, skrive
innsamlet data inn i tabell
eller skjema og gi noen
eksempler på kilder til
naturfaglig kunnskap.
Deltakeren kan lese enkle
tekster, tabeller, modeller og
figurer, og med støtte
systematisere innsamlet
data og gi eksempler på
kilder til naturfaglig
kunnskap.  
Deltakeren kan lese enkle
tekster, tabeller, modeller og
figurer, systematisere
innsamlet data og gi
eksempler på egnede kilder
til naturfaglig kunnskap.  
Deltakeren kan gjenkjenne og
med støtte gi noen
eksempler på noen systemer
og sammenhenger i kroppen
og naturen.
Deltakeren kan med støtte gi
enkle beskrivelser av noen
systemer og sammenhenger
i kroppen og naturen. 
Deltakeren kan gi enkle
beskrivelser av noen
systemer og sammenhenger i
kroppen og i naturen.  
Deltakeren kan med støtte
gjenkjenne og samtale enkelt
om observerbare endringer
hos noen stoffer og
systemer.  
Deltakeren kan med støtte gi
enkle beskrivelser av
observerbare endringer hos
noen stoffer og systemer.  
Deltakeren kan gi enkle
beskrivelser av observerbare
endringer hos noen stoffer og
systemer.  
Deltakeren kan med støtte gi
eksempler på naturfaglig
informasjon knyttet til eget liv
og helse og bruke noen
begreper knyttet til
helsevalg.  
Deltakeren kan gi eksempler
på naturfaglig informasjon
knyttet til eget liv og helse og
med støtte samtale om
helsevalg.  
Deltakeren kan bruke
naturfaglig informasjon
knyttet til eget liv og helse og
samtale om helsevalg.  

Modul 3: Kjennetegn på måloppnåelse til støtte for modulvurdering

Lav kompetanse,
karakteren 2 
God kompetanse,
karakteren 4 
Framifrå kompetanse,
karakteren 6 
Deltakeren kan med støtte
samle inn, systematisere og
presentere data på en enkel
måte og samtale om
eventuelle feilkilder.  
Deltakeren kan samle inn, og
med støtte systematisere og
presentere data på en
hensiktsmessig måte og
samtale om eventuelle
feilkilder.  
Deltakeren kan samle inn,
systematisere og presentere
data på en hensiktsmessig
måte og identifisere
eventuelle feilkilder.  
Deltakeren kan med støtte gi
eksempler på bestanddeler
og enkle sammenhenger i
naturlige og teknologiske
systemer ved bruk av
hverdagsspråk.  
Deltakeren kan gi eksempler
på bestanddeler og
sammenhenger i naturlige og
teknologiske systemer ved
bruk av noen naturfaglige
begreper.  
Deltakeren kan beskrive
bestanddeler og
sammenhenger i naturlige og
teknologiske systemer ved
bruk av relevante
naturfaglige begreper.  
Deltakeren kan gjenkjenne
noen endringer i naturen
og gi eksempler på hvordan
mennesker påvirker
naturen.  
Deltakeren kan samtale om
endringer i naturen og gi
eksempler på hvordan
mennesker påvirker
naturen.    
Deltakeren kan beskrive
endringer i naturen og
reflektere over hvordan
mennesker påvirker
naturen.  
Deltakeren kan gi noen
eksempler på og samtale
med støtte om hvordan valg i
hverdagen påvirker livet på
jorden.  
Deltakeren kan gi noen
eksempler på og samtale om
hvordan valg i hverdagen
påvirker livet på jorden.  
Deltakeren kan gi eksempler
på og reflektere over
hvordan valg i hverdagen påvirker
og har konsekvenser for livet
på jorden.  

Modul 4: Kjennetegn på måloppnåelse til støtte for standpunktvurdering

Lav kompetanse,
karakteren 2 
God kompetanse,
karakteren 4 
Framifrå kompetanse,
karakteren 6 
Deltakeren kan gi eksempler
på noen vanlige
arbeidsmåter i naturfag i
samtale om naturfaglige
fenomener og prosesser.  
Deltakeren kan beskrive
noen vanlige arbeidsmåter i
naturfag i samtale om
naturfaglige fenomener og
prosesser.   
Deltakeren kan bruke
kunnskap om noen vanlige
arbeidsmåter i naturfag i
beskrivelse av naturfaglige
fenomener og prosesser. 
Deltakeren kan samtale om
noen sammenhenger i
naturen og gi eksempler på
hvordan noen systemer er
bygget opp.    
Deltakeren kan beskrive
noen sammenhenger i
naturen og gi eksempler på
hvordan ulike systemer er
bygget opp og fungerer
sammen.  
Deltakeren kan reflektere
over sammenhenger i
naturen og beskrive hvordan
ulike systemer er bygget opp
og fungerer sammen.  
Deltakeren kan samtale om
noen endringer i natur,
teknologi og kunnskap, og gi
enkle eksempler på faktorer
som påvirker
endringsprosessene.  
Deltakeren kan samtale om
hvordan natur, teknologi og
kunnskap endrer seg, og gi
relevante eksempler på
faktorer som påvirker
endringsprosessene.  
Deltakeren kan gjøre rede for
hvordan natur, teknologi og
kunnskap er i stadig endring,
og beskrive faktorer som
påvirker
endringsprosessene. 
Deltakeren kan bruke enkel
naturfaglig kunnskap i
samtale om problemstillinger
i eget og andres liv og gi
eksempler på valg som kan
påvirke natur, individ og
samfunn.  
Deltakeren kan bruke
naturfaglig kunnskap i møte
med problemstillinger i eget
og andres liv og gi eksempler
på ulike perspektiver, valg og
konsekvenser for natur,
individ og samfunn.  
Deltakeren kan bruke
naturfaglig kunnskap i møte
med problemstillinger i eget
og andres liv og reflektere
over ulike perspektiver, valg
og konsekvenser for natur,
individ og samfunn.

Kjennetegn på måloppnåelse for modulene i FOV

Utformingen av kjennetegnene har vært et utviklingsarbeid, og her kommer første versjon. Vi vil innhente innspill fra ledere og lærere i voksenopplæringen når dere har gjort dere erfaringer med bruken av disse i arbeidet med modulvurdering og standpunktvurdering.

Har du innspill til kjennetegnene? Send oss en e-post: fullforingsreformen@hkdir.no