Hopp til hovedinnhold

Kjennetegn på måloppnåelse i matematikk (FOV)

Læreplanen i matematikk med kompetansemål, tekstene om faget og tekst om underveisvurdering, beskriver deltakernes helhetlige kompetanse på et overordnet nivå og danner grunnlaget for vurderingsarbeidet. Kjennetegnene i matematikk beskriver hvordan denne samlede kompetansen kan se ut i hver enkelt modul på ulike nivåer.

Sist oppdatert : 14. april 2025

En faggruppe i matematikk (MAT10-01) har på oppdrag fra HK-dir utarbeidet beskrivelser av kjennetegn på måloppnåelse i modulene. Kjennetegnene kan sammen med læreplanen støtte lærerne i arbeidet med underveisvurdering og sluttvurdering. Med sluttvurdering menes modulvurdering og standpunktvurdering. Kjennetegnenekan brukes for å utvikle felles forståelse av kompetanse på ulike nivåer i læreplanen og kan legge til rette for arbeidet med utvikling av gode vurderingspraksiser, i lokale og regionale tolkningsfellesskap.

Anerkjennelse og verdsetting av deltakernes erfaringer, ressurser og flerspråklige kompetanse er et gjennomgående prinsipp i læreplanen. Dette prinsippet er videreført i kjennetegnene og må ligge til grunn for vurderingsarbeidet.

I målgruppen for FOV vil mange ha behov for å utvikle kompetanse i norsk språk og matematikk i et samspill gjennom hele opplæringsløpet. Dette er det tatt hensyn til både i læreplanen og i kjennetegnene på måloppnåelse ved at deltakerne skal kunne støtte seg på for eksempel en samtalepartner, digitale ressurser, fysiske omgivelser, eget morsmål eller bilder, tall og grafer når de uttrykker fagkompetanse. Dette er blant annet uttrykt ved at det står «med støtte». Slik legges det til rette for at deltakerne kan uttrykke kompetanse på et språklig høyere nivå enn det de ville hatt forutsetninger for å gjennomføre uten denne støtten.

Kjennetegnene er formulert på et overordnet nivå og for tre karakterer:

  • For modul 1 og 2: lav måloppnåelse, middels måloppnåelse og høy måloppnåelse, jf. § 15-3 andre ledd i forskrift til opplæringslova.
  • For modul 3 og 4: lav kompetanse (karakter 2), god kompetanse (karakter 4) og framifrå kompetanse (karakter 6), jf. § 15-3 første ledd i forskrift til opplæringslova.

For modul 4 er det ett sett med kjennetegn for modul 4S og ett sett med kjennetegn for modul 4Y.

Modul 1: Kjennetegn på måloppnåelse til støtte for modulvurdering

Lav måloppnåelse 
Middels måloppnåelse 
Høy måloppnåelse 
Deltakeren kan med støtte 
bruke enkle strategier for 
hoderegning og
overslag.
Deltakeren kan med støtte 
bruke og samtale på en 
svært enkel måte om 
strategier for
hoderegning og overslag
i problemløsing, og kan 
i noen grad vurdere 
om svarene er rimelige.   
Deltakeren kan med støtte 
bruke og samtale på en 
enkel måteom strategier 
for hoderegning og
overslagsregning i
problemløsing, og kan 
vurdere om svarene 
er rimelige. 
Deltakeren bruker noen 
grunnleggende
matematiske begreper,
symboler og språk for å
kunne for å løse problemer,
med støtte.  
Deltakeren bruker 
grunnleggende
matematiske begreper,
symboler og språk for å 
løse problemer, og beskriver 
til en viss grad 
framgangsmåter.  
Deltakeren bruker relevante
matematiske begreper,
symboler og språk for å løse
problemer, og gir en svært
enkel beskrivelse av
framgangsmåter.
Deltakeren utforsker 
plassverdisystemet,
kan med støtte bruke
tellestrategier og knytter
sammen tallmengder, tallord
og tallsymboler i praktiske
situasjoner. 
Deltakeren utforsker og 
samtaler med støtte om
plassverdisystemet, bruker
tellestrategier og knytter
sammen tallmengder, tallord
og tallsymboler i praktiske
situasjoner.   
Deltakeren utforsker og 
beskriver på en enkel måte
plassverdisystemet, bruker
hensiktsmessige
tellestrategier og knytter
sammen tallmengder, tallord
og tallsymboler i praktiske
situasjoner.    
Deltakeren kan med støtte 
måle og bruke noen 
konkreter, figurer, tabeller 
og tallinjer for å beskrive 
størrelser.  
Deltakeren måler og bruker 
konkreter, figurer, tabeller og 
tallinjer for å beskrive størrelser 
og enkle matematiske
sammenhenger.   
Deltakeren anslår, måler og 
bruker konkreter, figurer, 
tabeller og tallinjer for å 
beskrive størrelser og 
matematiske sammenhenger.     
Deltakeren leser med støtte og
gjenkjenner noe informasjon
i svært enkle tekster og i
praktiske situasjoner.   
Deltakeren leser og finner 
informasjon i svært enkle 
tekster og praktiske 
situasjoner.  
Deltakeren leser og finner 
relevant informasjon i enkle 
tekster og praktiske situasjoner.  

Modul 2: Kjennetegn på måloppnåelse til støtte for modulvurdering

Lav måloppnåelse 
Middels måloppnåelse 
Høy måloppnåelse 
Deltakeren utforsker og kan 
med støtte bruke ulike 
representasjoner av tall 
i praktiske situasjoner,
og kjenner igjen noen
sammenhenger.
Deltakeren utforsker og 
beskriver og
bruker ulike 
representasjoner
av tall i praktiske situasjoner,
og forklarer med støtte
sammenhenger.  
Deltakeren utforsker og 
beskriver hvordan ulike
representasjoner av tall 
vises og brukes i praktiske
situasjoner, og forklarer
sammenhenger.  
Deltakeren kan med støtte 
måle og anslå ulike størrelser, 
brukerhverdagsspråk ved
beskrivelse av
mangekanter og gjør
enkle beregninger.  
Deltakeren måler og anslår 
noen størrelser, bruker noen
matematiske begreper for å
beskrive mangekanter og gjør
beregninger.  
Deltakeren måler og anslår 
størrelser, bruker matematiske
begreper for å beskrive
mangekanter og gjør
formålstjenlige beregninger.  
Deltakeren kan med støtte 
lese og finne informasjon, 
og bruker enkle 
regnestrategier i
problemløsing.  
Deltakeren leser og finner 
informasjon og velger ut og 
bruker noen matematiske 
regnestrategier i 
problemløsing.  
Deltakeren leser og finner 
relevant informasjon og 
velger og bruker
hensiktsmessige
matematiske regnestrategier
i problemløsing.   
Deltakeren organiserer enkle 
tall og data, og kan med 
støtte gjøre beregninger.  
Deltakeren organiserer 
tall og data,
og gjør noen beregninger.  
Deltakeren organiserer 
tall og data på en
hensiktsmessig måte, gjør
nødvendige beregninger og
vurderer resultatet.   
Deltakeren samtaler enkelt om, 
og kan med støtte gjengi, 
noe av hovedinnholdet 
i relevante statistiske 
framstillinger fra
hverdagslivet. 
Deltakeren gjenforteller og 
samtaler om noe av 
hovedinnholdet i
relevante statistiske
framstillinger fra
hverdagslivet.    
Deltakeren gjenforteller og 
samtaler om hovedinnholdet 
i relevante statistiske 
framstillinger fra
hverdagslivet.  
Deltakeren bruker 
hverdagsspråk i
kommunikasjon i faget.   
Deltakeren bruker noe 
matematisk fagspråk 
i kommunikasjon
i faget.    
Deltakeren bruker 
matematisk fagspråk i
kommunikasjon i faget.   

Modul 3: Kjennetegn på måloppnåelse til støtte for modulvurdering

Lav kompetanse,
karakteren 2 
God kompetanse,
karakteren 4 
Framifrå kompetanse,
karakteren 6 
Deltakeren utforsker og 
kan med støtte
se noen mønstre og
sammenhenger og bruker
enkle strategier til å løse nye
og ukjente problemer.  
Deltakeren utforsker og 
ser noen mønstre, finner
sammenhenger og bruker
strategier til å løse nye og
ukjente problemer, og
vurderer i noen grad om
svarene er rimelige.  
Deltakeren utforsker og 
ser mønstre, finner 
sammenhenger og
bruker hensiktsmessige
strategier til å løse nye og
ukjente problemer, og
vurderer om svarene er
rimelige.  
Deltakeren kan med støtte 
formulere enkle matematiske
resonnementer og
argumenter.  
Deltakeren formulerer og 
vurderer matematiske 
resonnementer
og argumenter.   
Deltakeren formulerer, 
strukturerer og
vurderer matematiske
resonnementer og
argumenter.  
Deltakeren ordner, 
grupperer og
presenterer data på en
enkel måte.   
Deltakeren ordner, grupperer 
og presenterer data, 
begrunner valg av 
framstilling og gjør
noen beregninger.   
Deltakeren ordner, 
grupperer og
presenterer data på en
hensiktsmessig måte,
begrunner valg av framstilling
og gjør relevante beregninger.   
Deltakeren utforsker og 
gjenkjenner noen 
egenskaper ved
todimensjonale figurer og
utfører enkle beregninger.  
Deltakeren utforsker og 
beskriver noen 
egenskaper ved
todimensjonale figurer og
utfører beregninger.  
Deltakeren utforsker og 
beskriver egenskaper ved
todimensjonale figurer og
utfører relevante
beregninger.  
Deltakeren kan med støtte 
beskrive virkeligheten med 
et matematisk språk ved bruk
av noen enkle
representasjonsformer.  
Deltakeren beskriver 
virkeligheten med
et matematisk språk ved
bruk av noen
representasjonsformer.  
Deltakeren beskriver 
virkeligheten med
et hensiktsmessig
matematisk språk ved bruk
av ulike
representasjonsformer.  
Deltakeren bruker 
hverdagsspråk i
kommunikasjon av
matematiske
problemstillinger i opplæring,
arbeidsliv og samfunnsliv
Deltakeren kommuniserer 
med noe bruk
av fagspråk i løsning av
problemstillinger i opplæring,
arbeidsliv og samfunnsliv.  
Deltakeren kommuniserer 
med fagspråk
i løsning av problemstillinger
i opplæring, arbeidsliv og
samfunnsliv.   
Deltakeren kan med støtte 
lese, finne og
bruke informasjon i
matematikkfaglige tekster.  
Deltakeren leser, finner og 
bruker informasjon i
matematikkfaglige tekster. 
Deltakeren leser, finner og 
bruker relevant informasjon i
matematikkfaglige tekster.  

Modul 4S: Kjennetegn på måloppnåelse til støtte for standpunktvurdering

Lav kompetanse,
karakteren 2 
God kompetanse,
karakteren 4 
Framifrå kompetanse,
karakteren 6 
Deltakeren utforsker og løser
enkle matematiske
problemer og bruker
variabler for å beskrive
størrelser og matematiske
sammenhenger i teoretiske
og praktiske situasjoner.  
Deltakeren utforsker og løser
matematiske problemer og
bruker variabler for å
beskrive størrelser og
matematiske sammenhenger
i teoretiske og praktiske
situasjoner.  
Deltakeren utforsker og løser
komplekse matematiske
problemer og bruker
variabler for å beskrive
størrelser og matematiske
sammenhenger i teoretiske
og praktiske situasjoner.     
Deltakeren gjenkjenner noen
mønstre og matematiske
sammenhenger.  
Deltakeren identifiserer
mønstre, bryter ned
problemstillinger og
gjenkjenner og beskriver
noen matematiske
sammenhenger og
generaliserer.  
Deltakeren identifiserer
relevante mønstre, bryter
ned komplekse
problemstillinger, beskriver
matematiske sammenhenger
og generaliserer.  
Deltakeren bruker enkle
problemløsingsstrategier og
noen relevante benevninger.  
Deltakeren velger og bruker
problemløsingsstrategier,
bruker i stor grad relevante
benevninger og gjør noen
vurderinger av svarets
gyldighet.  
Deltakeren velger og bruker
hensiktsmessige
problemløsingsstrategier,
bruker relevante benevninger
og vurderer svarets
gyldighet.  
Deltakeren bruker noen
representasjonsformer for
tall og kan med støtte
forklare sammenhenger
mellom disse.  
Deltakeren bruker ulike
representasjonsformer for
tall og forklarer til en viss
grad sammenhenger mellom
disse.  
Deltakeren bruker
hensiktsmessige
representasjonsformer for
tall og forklarer
sammenhenger mellom
disse.  
Deltakeren bruker noen
matematiske og visuelle
representasjoner i
problemløsing og ved
innhenting og framstilling av
data.  
Deltakeren bruker
matematiske og visuelle
representasjoner i
problemløsing og ved
innhenting og framstilling
av data.  
Deltakeren bruker
hensiktsmessige
matematiske og visuelle
representasjoner i
problemløsing og ved
innhenting og framstilling
av data.  
Deltakeren reflekterer over
noen metodevalg og
overfører noen metoder
til nye situasjoner.  
Deltakeren reflekterer over
og begrunner i noen grad
metodevalg og overfører
metoder til nye situasjoner.  
Deltakeren reflekterer over
og begrunner metodevalg
og overfører relevante metoder
til nye situasjoner.   
Deltakeren formulerer noen
matematiske resonnementer
og argumenter og
kommuniserer med noe
fagspråk.  
Deltakeren formulerer i stor
grad sammenhengende
matematiske resonnementer
og argumenter og
kommuniserer med
fagspråk.  
Deltakeren formulerer
sammenhengende og
velbegrunnede matematiske
resonnementer og
argumenter og
kommuniserer med et
presist fagspråk.  
Deltakeren kan med støtte
lese, tolke og vurdere tekster
og visuelle framstillinger. 
Deltakeren kan lese, tolke og
vurdere tekster og visuelle
framstillinger.  
Deltakeren kan lese, tolke og
kritisk vurdere tekster og
visuelle framstillinger.  

Modul 4Y: Kjennetegn på måloppnåelse til støtte for standpunktvurdering

Lav kompetanse,
karakteren 2 
God kompetanse,
karakteren 4 
Framifrå kompetanse,
karakteren 6 
Deltakeren utforsker og løser
enkle matematiske problemer
og bruker variabler for å beskrive
størrelser og matematiske
sammenhenger i praktiske
situasjoner knyttet til
hverdagsliv og arbeidsliv.  
Deltakeren utforsker og
løser matematiske
problemer og bruker
variabler for å beskrive
størrelser og matematiske
sammenhenger i praktiske
situasjoner knyttet til
hverdagsliv og arbeidsliv.  
Deltakeren utforsker og
løser komplekse
matematiske problemer og
bruker variabler for å
beskrive størrelser og
matematiske
sammenhenger i praktiske
situasjoner knyttet til
hverdagsliv og arbeidsliv.  
Deltakeren gjenkjenner noen
mønstre og matematiske
sammenhenger.  
Deltakeren identifiserer
mønstre, bryter ned
problemstillinger og
gjenkjenner og beskriver
noen matematiske
sammenhenger.  
Deltakeren identifiserer
relevante mønstre,
bryter ned komplekse
problemstillinger og
beskriver matematiske
sammenhenger.  
Deltakeren bruker noen
problemløsingsstrategier og noen
relevante benevninger.  
Deltakeren velger og
bruker
problemløsingsstrategier,
bruker i stor grad relevante
benevninger og gjør noen
vurderinger av svarets
gyldighet.  
Deltakeren velger og
bruker hensiktsmessige
problemløsingsstrategier,
bruker relevante
benevninger og vurderer svarets
gyldighet.  
Deltakeren bruker noen
representasjonsformer for tall og
kan med støtte forklare
sammenhenger mellom disse.
Deltakeren bruker ulike
representasjonsformer for
tall og forklarer til en viss
grad sammenhenger
mellom disse.  
Deltakeren bruker
hensiktsmessige
representasjonsformer for
tall og forklarer
sammenhenger mellom
disse.  
Deltakeren bruker noen
matematiske og visuelle
representasjoner i problemløsing
og ved innhenting og framstilling
av data.  
Deltakeren bruker
matematiske og visuelle
representasjoner i
problemløsing og ved
innhenting og framstilling
av data.  
Deltakeren bruker
hensiktsmessige
matematiske og visuelle
representasjoner i
problemløsing og ved
innhenting og framstilling
av data.
Deltakeren reflekterer over noen
metodevalg og overfører noen
metoder til nye situasjoner.  
Deltakeren reflekterer over
og begrunner i noen grad
metodevalg og overfører
metoder til nye
situasjoner.  
Deltakeren reflekterer over
og begrunner metodevalg
og overfører relevante
metoder til nye
situasjoner.   
Deltakeren formulerer noen
matematiske resonnementer og
argumenter og kommuniserer
med noe fagspråk.  
Deltakeren formulerer i
stor grad
sammenhengende
matematiske
resonnementer og
argumenter og
kommuniserer med
fagspråk.  
Deltakeren formulerer
sammenhengende og
velbegrunnede
matematiske
resonnementer og
argumenter og
kommuniserer med en
presis bruk av faglige
termer.  
Deltakeren kan med støtte lese,
tolke og vurdere noen tekster og
visuelle framstillinger.  
Deltakeren kan lese, tolke
og vurdere tekster og
visuelle framstillinger.  
Deltakeren kan lese, tolke
og kritisk vurdere tekster
og visuelle framstillinger.  

Kjennetegn på måloppnåelse for modulene i FOV

Utformingen av kjennetegnene har vært et utviklingsarbeid, og her kommer første versjon. Vi vil innhente innspill fra ledere og lærere i voksenopplæringen når dere har gjort dere erfaringer med bruken av disse i arbeidet med modulvurdering og standpunktvurdering.

Har du innspill til kjennetegnene? Send oss en e-post: fullforingsreformen@hkdir.no