Hopp til hovedinnhold

Arbeidsrettet FOV

På denne siden finner du informasjon om hvordan du kan tolke og bruke læreplanene fra FOV for å knytte opplæringen til den kompetansen deltakerne trenger på en arbeidsplass.

Sist oppdatert : 16. oktober 2025

Arbeidsrettet opplæring

Med arbeidsrettet opplæring mener vi her en opplæring som er relevant for arbeidslivet og som bygger på deltakernes arbeidserfaringer fra tidligere. Opplæringen bør gjennomføres i eller i nær tilknytning til arbeidslivet.

Under finner du tre filmer om hvordan du kan tolke og bruke læreplanene fra FOV i arbeidsrettet opplæring.

I den første filmen får du høre om hva som menes med arbeidsrettet opplæring i denne sammenhengen. I tillegg får du et innblikk i de overordnede føringene som ligger i læreplanene knyttet til arbeidsretting av opplæringen.

Refleksjonsoppgaver

  • På hvilke måter tror du det å jobbe arbeidsrettet med FOV-læreplanene kan være fruktbart for deltakerne og hvordan er det utfordrende for dem?
  • På hvilke måter tror du det å jobbe arbeidsrettet med FOV-læreplanene er fruktbart for deg som lærer og hvordan er det utfordrende for deg?
  • Hva vet du om hvilke arbeidserfaringer deltakerne har med seg? Hva vet du om hvordan de får brukt disse erfaringene nå, i hverdagen og i opplæringen? Kan du bruke arbeidsmåter i opplæringen som får fram, aktualiserer og anerkjenner arbeidserfaringene?
    • Prøv ut måter å undersøke dette på og diskuter erfaringer med kollegaene dine.

Kompetansebegrepet

Læreplanene i FOV er forskrifter til opplæringsloven og derfor underlagt overordnet del. I overordnet del finner vi definisjon av hva det betyr å ha kompetanse i et fag. Under finner du definisjonen av kompetansebegrepet:

"Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning."

Før du ser filmen under, kan du lese definisjonen over og tenke gjennom hva som er viktig i denne definisjonen når du skal anerkjenne deltakernes kompetanse når de kommer inn i opplæringen og hvordan de skal utvikle kompetanse gjennom opplæringen. I filmen vil du deretter få nærmere gjennomgang av hvordan kompetansebegrepet kan tolkes i arbeidsrettet opplæring.

Refleksjonsoppgaver

  • Hvilket handlingsrom mener du kompetansebegrepet gir for å arbeidsrette FOV/jobbe arbeidsrettet med FOV-læreplanene?
  • Hvilke deler av kompetansebegrepet legger du mest vekt på i opplæringen, hvordan og hvorfor?
  • Kan du/dere legge til rette for at deltakerne opplever mestring når de skal anvende kunnskaper og ferdigheter de har lært i klasserommet ute i praksis, i hverdagen eller i arbeid? Hvordan kan du gjøre dette?

Hvordan bruke læreplanen i arbeidsrettet opplæring?

Når du skal bruke læreplanene i FOV i arbeidsrettet opplæring, kan det være et godt grep å ta utgangspunkt i arbeidsoppgavene som deltakerne skal gjøre på arbeidsplassen. Deretter kan du tolke og bruke kompetansemålene i fagene i lys av tekstene om faget i læreplanene.

I filmen under får du høre mer om hvordan du kan knytte oppgaver fra arbeid til ulike deler av læreplanene for å planlegge opplæringen.

Refleksjonsoppgaver

  • Er det andre kompetansemål som er aktuelle i dette eksempelet, i disse fagene eller i andre fag?
  • Finn en arbeidsoppgave fra en jobb som er eller kan være relevant for deltakerne. Les læreplanen for faget du underviser i og finn deler av planen som er relevante å jobbe med for å få kompetanse til å mestre denne arbeidsoppgaven.
  • I mange klasser er deltakere på ulike praksissteder, eller de har ulik arbeidserfaring fra tidligere. Da kan det være utfordrende for deg å lage felles oppgaver i klassen. Utforsk hvordan samme deler av læreplanen, som tverrfaglige tema, kjerneelement og kompetansemål kan konkretiseres i ulike arbeidsoppgaver på ulike arbeidsplasser.

Relevante arbeidsmåter fra norskopplæringen

Arbeidsmåtene innenfor arbeidsrettet norskopplæring er overførbare i arbeidet med arbeidsrettet FOV. Læreren bør trekke inn relevant og autentisk materiale og språk fra arbeidslivet i opplæringen. Vi anbefaler at opplæringsstedene har et systematisk utviklingsarbeid knyttet til arbeidsretting av FOV slik at det gjøres i samarbeid i kollegiet.

På nettsiden vår om hvordan du kan jobbe arbeidsrettet kan du finne flere filmer og tekster som er relevante også når du skal jobbe arbeidsrettet med FOV.

I artikkelen Kjerneelementer og arbeidsrettet skriveopplæring [IS2] kan du lese om arbeidsrettet skriveopplæring. Denne arbeidsmåten kan også være relevant i skriveopplæring knyttet til fagene i FOV.

Du kan også høre på podkastepisoden om det utvidede klasserommet som handler om hvordan norskopplæringen kan støtte opp under og utnytte læringspotensialet i annen opplæring og aktivitet - og hvordan man kan få til dette! I podkasten møter du Kaja Winsnes fra Kompetanse Norge, nå HK-dir, i samtale med Berit Orlien fra Lørenskog voksenopplæring og Astrid Stotesbury fra Karmøy voksenopplæring.

Samarbeid med andre enheter og arbeidsgivere

For deltakere som får FOV kombinert med arbeidsrettete tiltak, er samarbeidet med andre aktører avgjørende. Lærer bør samarbeide med veileder fra Nav, flyktningtjenesten eller liknende ut fra hvilket kvalifiseringsløp deltakeren er i. Det er for eksempel viktig å samarbeide om kontakten opp mot arbeidsplassen og om deltakernes konkrete mål for opplæringen. Det er også viktig å ha et godt samarbeid med eventuell arbeidsgiver dersom deltakeren kombinerer FOV med praksis eller ordinært arbeid.

På fagressursen for introduksjonsprogrammet finner du kompetansepakke om hvordan et arbeidsrettet introduksjonsprogram bør gjennomføres. Innholdet er knyttet til ordinær norskopplæring, men samarbeidet mellom de ulike aktørene vil være relevant også dersom deltakerne har FOV i det arbeidsrettete løpet.