Læreplaner
På denne siden finner du informasjon om læreplaner for modulstrukturert opplæring for voksne.
Sist oppdatert : 18. august 2025Læreplaner for forberedende opplæring for voksne (FOV)
Med iverksettelsen av ny opplæringslov 1. august 2024 ble nyutviklede læreplaner for FOV på nivået under videregående opplæring innført.
Du finner læreplanene her:
- Læreplan i norsk for språklige minoriteter – forberedende opplæring for voksne
- Læreplan i norsk – førebuande opplæring for vaksne
- Læreplan i engelsk – førebuande opplæring for vaksne
- Læreplan i matematikk – forberedende opplæring for voksne
- Læreplan i naturfag – forberedende opplæring for voksne
- Læreplan i samfunnsfag – forberedende opplæring for voksne
- Læreplan i grunnmodul – forberedende opplæring for voksne
Læreplanene ligger i en visning på nettsidene til Utdanningsdirektoratet (Udir). I denne visningen ligger det en støttefunksjon som kan være til hjelp når du skal bruke læreplanene.
Støtten gir eksempler på sammenhenger mellom kjerneelementer, tverrfaglige temaer, grunnleggende ferdigheter og kompetansemål. Den gir også eksempler på hvordan kompetansemål bygger på og leder til hverandre. Sammenhengene som vises er ikke uttømmende, og du står fritt til å utarbeide andre sammenhenger enn de som ligger i støtten.
Læreplanvisningen har også forklaring av noen av verbene som er brukt i læreplanene.
Du finner støtten i en meny til høyre i læreplanvisningen, der du kan skru på og av de ulike delene.
Om læreplanene for FOV
Læreplanene for FOV er tilpasset voksnes behov for opplæring, blant annet ved at deltakerne kan videreutvikle sine norskspråklige ferdigheter i arbeidet med fagene. Læreplanene legger også til rette for tilpasning til opplæring på ulike arenaer.
Læreplanene for FOV, med unntak av læreplan for grunnmodulen, er organisert i fire moduler som bygger på hverandre. Inndelingen i moduler skal legge til rette for en fleksibel og tilpasset opplæring for den enkelte.
Det er ingen fag- og timefordeling og heller ingen standardisert varighet på modulene i opplæringen for voksne. Opplæringen skal tilpasses deltakernes kompetanse, behov, mål og livssituasjon.
Med utgangspunkt i ønsket sluttkompetanse skal den voksne etter kartlegging kunne starte på aktuelle moduler i de fagene som skal inngå i opplæringen for den enkelte. Opplæringen skal tilpasses deltakernes behov og ta utgangspunkt i den enkeltes kompetanse og livssituasjon. Deltakere som avslutter eller tar pause i opplæringen, skal kunne få dokumentert sin kompetanse på et kompetansebevis.
Læreplanene for FOV legger til rette for dybdelæring og for at voksne får den faglige og språklige kompetansen de trenger for videre opplæring og deltakelse i arbeids- og samfunnsliv. Opplæringen skal videre bidra til at voksne som ikke har norsk som morsmål kommer raskt over i videre kvalifisering/utdanning og arbeid. Modulene har derfor et omfang som skal være gjennomførbart for målgruppen innenfor en rimelig tidsperiode.
Læreplanene legger til rette for å gå i dybden på temaer i fagene som er særlig relevante for en voksen målgruppe. Dette innebærer at enkelte sider ved fagene, slik de tradisjonelt sett er i ordinær grunnskole, ikke inngår i læreplanene for FOV.
Læreplanene skal ivareta opplæring i både fag og norsk språk for en målgruppe der majoriteten er minoritetsspråklige med stor variasjon i skolebakgrunn. Deltakernes kompetanse, erfaringer og flerspråklige ressurser skal danne utgangspunkt for opplæringen og brukes aktivt i læringsprosessen.
Læreplanene har samme struktur som læreplanene i LK20, og overordnet del i LK20 gjelder for opplæringen i FOV så langt det passer for voksne.
To læreplaner i faget norsk
Det er to læreplaner for norskfaget i FOV. Læreplanen i norsk for språklige minoriteter er en læreplan i norskfaget for deltakere som skal lære norsk som andrespråk. Læreplanen i norsk er en læreplan for norskspråklige deltakere som ikke har behov for norskopplæring.
De to læreplanene i norsk er sidestilte med hverandre. Begge fører fram til sluttvurdering og eksamestandpunktkarakter etter modul 4, med egne eksamenssett etter hver læreplan.
To versjoner av læreplanen i matematikk på modul 4
Det er to versjoner av modul 4 i læreplan i matematikk. Modul 4S er tilpasset deltakere som har som mål å søke studieforberedende løp, mens 4Y er tilpasset deltakere som har som mål å søke yrkesfaglige utdanningsprogram. Begge versjonene av modul 4 gir grunnlag for opptak til alle utdanningsprogram i videregående opplæring.
De to læreplanene i modul 4 er sidestilte. Begge fører fram til standpunktkarakter etter modul 4, med egne eksamenssett for hver læreplan.
Grunnmodulen
Læreplanen for grunnmodulen er utarbeidet for deltakere som både skal utvikle grunnleggende lese- og skriveferdigheter og også har behov for begynneropplæring i norsk. Målgruppa er de voksne som ikke har utviklet lese- og skriveferdighet på noe språk tidligere, eller som har svake lese- og skriveferdigheter på andre skriftspråk. Opplæringen etter læreplanen for grunnmodulen legger til rette for lese- og skriveopplæring i en faglig kontekst og legger på den måten grunnlag for opplæring på modul 1 i de andre fagene i FOV.
Språknivå i kompetansemålene
Kompetansemålene beskriver høy måloppnåelse ved avslutning av hver modul. Språknivåene som ligger implisitt i kompetansemålene fra modul 1 til 4 følger en språklig utvikling opp til nivå B1/B1+ i henhold til det felles europeiske rammeverket for språk (CEFR/Rammeverket) i modul 4.
Ved at språknivå i fagene bygger på Rammeverket, legger læreplanene til rette for at deltakere som har rett og plikt til norskopplæring etter integreringsloven, kan ta avsluttende norskprøve.
Kjerneelementet språklæring i fag
I læreplanene i matematikk, naturfag og samfunnsfag er det utviklet et kjerneelement som tydeliggjør språklæringens plass i faget. Kjerneelementet legger vekt på den kommunikative kompetansen deltakerne må utvikle for å kommunisere, lære og anvende faget i ulike sammenhenger.
Vurderingsuttrykk
I grunnmodulen skal uttrykket deltatt/ikke deltatt benyttes.
I modul 1 og 2 skal uttrykket lav måloppnåelse, middels måloppnåelse, høy måloppnåelse benyttes.
I modul 3 og 4 skal det brukes hele tallkarakterer på en skala fra 1 til 6.
Du finner informasjon om vurderingsordningene i hver enkelt læreplan.
HK-dir har utarbeidet beskrivelser av kjennetegn på måloppnåelse for fagene norsk for språklige minoriteter, engelsk, samfunnsfag, naturfag og matematikk.
Avsluttende nivå på modul 4
Avsluttende nivå for læreplanene i FOV (modul 4) skal være på nivå 2 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR). NKR gir en overordnet standard for formelt å anerkjenne utbyttet av ulike former for læring fra et mangfold av arenaer i samfunnet. Læreplanene for 10. trinn er et eksempel på andre læreplaner på dette nivå 2 i NKR.
NKR har åpne og overordnede læringsutbyttebeskrivelser som er blitt utforsket og brukt aktivt i arbeidet med å tilpasse de nye læreplanene til målgruppen for FOV og deres læringskontekst. Læreplanene fremstår derfor som annerledes enn læreplanene for 10. trinn i ordinær grunnskole selv om de er på samme nivå i henhold til NKR.
Læreplaner for videregående opplæring for voksne (VOV)
Fra 1. august 2024 trer modulstrukturerte læreplaner i kraft i 13 lærefag. Modulstrukturert opplæring i de 13 lærefagene gir voksne et mer effektivt og fleksibelt tilbud gjennom hensiktsmessige og tilpassede opplæringsløp.