Hopp til hovedinnhold

Læreplaner

På denne siden finner du informasjon om læreplaner for modulstrukturert opplæring for voksne.

Sist oppdatert : 23. september 2024

Læreplaner for forberedende opplæring for voksne (FOV)

Med iverksettelse av ny opplæringslov 1. august 2024 innføres forberedende opplæring for voksne (FOV) på nivået under videregående opplæring. FOV erstatter grunnskole for voksne. Nyutviklede læreplaner for FOV ble fastsatt av Kunnskapsdepartementet 3. juni 2024 og er gjeldende fra 1. august 2024.

Du finner læreplanene her:

Om læreplanene for FOV

Læreplanene for FOV er tilpasset voksnes behov for opplæring, blant annet ved at deltakerne kan videreutvikle sine norskspråklige ferdigheter i arbeidet med fagene. Læreplanene legger også til rette for tilpasning til opplæring på ulike arenaer.

Læreplanene for FOV, med unntak av læreplan for grunnmodulen, er organisert i fire moduler som bygger på hverandre. Inndelingen i moduler skal legge til rette for en fleksibel og tilpasset opplæring for den enkelte. Det er ingen fag- og timefordeling og heller ingen standardisert varighet på modulene i opplæringen for voksne. Opplæringen skal tilpasses deltakernes kompetanse, behov, mål og livssituasjon.

To læreplaner i faget norsk

Det er to læreplaner for norskfaget i FOV. Læreplanen i norsk for språklige minoriteter er en læreplan i norskfaget for deltakere som skal lære norsk som andrespråk. Læreplanen i norsk er en læreplan for norskspråklige deltakere som ikke har behov for norskopplæring.

De to læreplanene i norsk er sidestilte med hverandre. Begge fører fram til standpunktkarakter etter modul 4, med egne eksamenssett etter hver læreplan.

To versjoner av læreplanen i matematikk på modul 4

Det er to versjoner av modul 4 i læreplan i matematikk. Modul 4S er tilpasset deltakere som har som mål å søke studieforberedende løp, mens 4Y er tilpasset deltakere som har som mål å søke yrkesfaglige utdanningsprogram. Begge versjonene av modul 4 gir grunnlag for opptak til alle utdanningsprogram i videregående opplæring.

De to læreplanene i modul 4 er sidestilte. Begge fører fram til standpunktkarakter etter modul 4, med egne eksamenssett for hver læreplan.

Grunnmodulen

Læreplanen for grunnmodulen er utarbeidet for deltakere som både skal utvikle grunnleggende lese- og skriveferdigheter og også har behov for begynneropplæring i norsk. Målgruppa er de voksne som ikke har utviklet lese- og skriveferdighet på noe språk tidligere, eller som har svake lese- og skriveferdigheter på andre skriftspråk. Opplæringen etter læreplanen for grunnmodulen legger til rette for lese- og skriveopplæring i en faglig kontekst og legger på den måten grunnlag for opplæring på modul 1 i de andre fagene i FOV.

Kjerneelementet språklæring i fag

I læreplanene i matematikk, naturfag og samfunnsfag er det utviklet et kjerneelement som tydeliggjør språklæringens plass i faget. Kjerneelementet legger vekt på den kommunikative kompetansen deltakerne må utvikle for å kommunisere, lære og anvende faget i ulike sammenhenger.

Vurderingsuttrykk

I grunnmodulen skal uttrykket deltatt/ikke deltatt benyttes.

I modul 1 og 2 skal uttrykket lav måloppnåelse, middels måloppnåelse, høy måloppnåelse benyttes.

I modul 3 og 4 skal det brukes hele tallkarakterer på en skala fra 1 til 6.

Du finner informasjon om vurderingsordningene i hver enkelt læreplan.

Læreplaner for videregående opplæring for voksne (VOV)

Fra 1. august 2024 trer modulstrukturerte læreplaner i kraft i 13 lærefag. Modulstrukturert opplæring i de 13 lærefagene gir voksne et mer effektivt og fleksibelt tilbud gjennom hensiktsmessige og tilpassede opplæringsløp.

Podkast om innføring av nye læreplaner

Hør samtalen mellom Helene Uri og seniorrådgiverne Lene Vårum og Ingvild Røed Sletten fra HK-dir om blant annet innføring av nye læreplaner. De forteller om læreplanene for FOV og om faglig utviklingsarbeid. Du får også høre om støtteressurser og hvordan HK-dir ser for seg innføringen fremover.

Offentlig høring av læreplaner

Nye modulstrukturerte læreplaner for voksne har vært ute på høring. Høringsfrist for selve læreplanene var 1. desember 2023. Vurderingsordningene hadde frist 31. januar 2024. Gå til egen side om høringen.