Hopp til hovedinnhold

Resultater fra PIAAC 1

Norge presterer godt på testene i lesing, regning og problemløsning med ikt, i sammenlikning med andre land. Samtidig har over 10 prosent svake ferdigheter i regning, hvorav de fleste også i lesing.

Sist oppdatert : 27. november 2024

Undersøkelsen viser blant annet at:

400 000

voksne i Norge har svake grunnleggende ferdigheter i lesing

480 000

voksne i Norge har svake grunnleggende ferdigheter i regning

800 000

voksne i Norge har svake grunnleggende ikt-ferdigheter

Sammenliknet med de 23 andre landene som først gjennomførte PIAAC 1, viser undersøkelsen at:

  • Norge er nummer seks i leseferdigheter og tallforståelse
  • Norge er nummer fire i ikt-ferdigheter
  • sammen med Finland, Nederland og Sverige ligger Norge over snittet i alle ferdighetene, hvis vi ser befolkningen under ett
  • i aldersgruppen 16–24 år er Norge nummer 16 i leseferdigheter. Det er under gjennomsnittet i undersøkelsen.
  • i tallforståelse er Norge nummer 13 i aldersgruppen 16–24 år, noe som er omtrent på snittet

I 2014-rapporten er tallene fra PIAAC sammenliknet med tallene fra undersøkelsene ALL (2003–2006) og IALS (1994–1998). Undersøkelsen tyder på at leseferdighetene i Norge har gått ned siden 1998. Det er særlig i den yngste aldersgruppen at den norske gjennomsnittsskåren i lesing er lavere enn i tidligere undersøkelser.

Se flere resultater på:

Tiltak

Det er satt i verk ulike tiltak for å bedre voksnes grunnleggende ferdigheter i Norge. Undersøkelsen Adult Literacy and Lifeskills (ALL) førte på midten av 2000-tallet til debatt rundt voksnes grunnleggende ferdigheter i Norge.

Det ble satt i gang flere tiltak for å bedre kompetansen i den voksne befolkningen:

  • Tilskuddsordningen Kompetansepluss ble opprettet i 2006. Kompetansepluss gir tilskudd til kurs i grunnleggende ferdigheter for ansatte i private og offentlige virksomheter med lite formell utdanning.
  • Vi har har utarbeidet læringsmål for grunnleggende ferdigheter for voksne, basert på læreplanene i Kunnskapsløftet og Utdanningsdirektoratets rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Læringsmålene er en revidert versjon av kompetansemål i grunnleggende ferdigheter, som ble utarbeidet av Kompetanse Norge i samarbeid med Utdanningsdirektoratet.
  • Spredning av informasjon og kunnskap om voksnes grunnleggende ferdigheter til kommunene, Nav, Kriminalomsorgen og andre aktører som arbeider med voksne
  • Etterutdanningskurs for lærere som gir opplæring i grunnleggende ferdigheter til voksne
  • Videreutdanning i voksenpedagogikk og grunnleggende ferdigheter i samarbeid med Høgskolen i Vestfold (HiVe) og Universitetet i Stavanger (UiS)
  • Utvikling og spredning av modeller for praksisnær opplæring
  • Tydeligere fokus på grunnleggende ferdigheter i Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere
  • Innføringen av grunnleggende ferdigheter i læreplanene for Kunnskapsløftet har medført at voksne har fått rett til opplæring i grunnleggende ferdigheter uten å måtte ta hele fag i grunnskolen.