PIAAC er den største undersøkelsen om voksnes ferdigheter noensinne, og gjennomføres i regi av OECD.
Ti år etter første gjennomføring av PIAAC, skal ferdigheter blant voksne igjen testes i mer enn 30 land.
Lave grunnleggende ferdigheter hos voksne er en utfordring for økonomisk og sosial velferd i alle land. Resultatene fra PIAAC-undersøkelsene er derfor et viktig grunnlag for å utvikle tiltak for bedre ferdigheter blant voksne og andre kompetansehevende tiltak.
Den andre PIAAC-undersøkelsen (PIAAC 2) skal gjennomføres i Norge av Statistisk sentralbyrå (SSB) i 2022/23. Det blir den mest omfattende undersøkelsen om voksnes ferdigheter. Resultatene fra testene i leseferdigheter og tallforståelse/regneferdigheter vil kunne sammenlignes med resultater fra tidligere tester.
I Norge ble den første utgaven av PIAAC (PIAAC 1) gjennomført i 2011/12. PIAAC 1 bygget på to tidligere undersøkelser; International Adult Literacy Survey (IALS) fra 1994-1998 og Adult Literacy and Lifeskills (ALL) fra 2003-2006. Norge har deltatt i alle undersøkelsene.
I tillegg til ferdighetstestene, inneholder PIAAC-undersøkelsene et spørreskjema om respondentenes bakgrunn og livssituasjon. Skjemaet omfatter flere tema, for å se voksnes ferdigheter i sammenheng med blant annet arbeidserfaring, utdanning og andre kjennetegn. Spørsmålene legger også vekt på hvordan ferdigheter brukes i arbeidslivet og i det daglige.
Som i tidligere undersøkelser om voksnes ferdigheter, er lesing og regning sentrale temaer i PIAAC 2. Nytt er imidlertid måling av ferdigheter i adaptiv problemløsning. Denne typen problemløsning dreier seg om evnen til å kunne definere et problem, finne informasjon og løse problemer i ulike kontekster som endres underveis i testen. Dette er en ferdighet som blir stadig viktigere i det 21. århundre.
Adaptiv problemløsning har noen likhetstrekk med problemløsning med IKT som ble målt i PIAAC 1, men disse formene for problemløsning kan ikke sammenlignes direkte.
Respondentene løser oppgaver med ulik vanskelighetsgrad. Noen respondenter har imidlertid ikke gode nok grunnleggende ferdigheter til å kunne besvare de ordinære oppgavene. I PIAAC 1 ble det innført en lesekomponenttest, som gjør det mulig å si mer om de som skårer på det laveste nivået. PIAAC 2 er i tillegg utvidet med en tallkomponenttest.
PIAAC 2 blir, i likhet med PIAAC 1, gjennomført som et besøksintervju. Men mens testene tidligere ble besvart på PC eller ved å fylle ut papirskjemaer, skal all datainnsamling nå foregå på et nettbrett som intervjueren har med seg.
Gangen i undersøkelsen er illustrert nedenfor:
Undersøkelsen består av to deler, et spørreskjema om bakgrunn og testing av ferdigheter. I første del svarer respondenten på bakgrunnsspørsmål (se figur over), mens intervjueren registrerer svarene på nettbrettet.
I den andre delen overtar respondenten nettbrettet, gjennomgår øvingsoppgaver og blir veiledet videre til ferdighetstesting. Etter å ha løst 16 oppgaver om grunnleggende ferdigheter innen leseferdigheter og tallforståelse/regneferdigheter (se figur over), bestemmes respondentens vei videre i testingen.
Respondenter som ikke består den innledende testdelen, går videre til komponenttestene som skal nyansere det laveste nivået av leseferdigheter og tallforståelse (se figur over). De øvrige respondentene testes i to av de tre ferdighetene leseforståelse, tallforståelse og adaptiv problemløsning.
Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomfører PIAAC 2 i Norge. Undersøkelsen finansieres av Kunnskapsdepartementet og Arbeids- og sosialdepartementet.
SSB har startet innsamling av data, og de har en egen informasjonsside for respondenter på PIAAC-hovedundersøkelse. Vi kommer til å legge ut oppdatert informasjon om resultater her så fort de blir publisert.
Hovedundersøkelsen gjennomføres 1. september 2022 til 30. april 2023. | Med et representativt utvalg på cirka 8 000 voksne i alderen 16–65 år. |
Første resultater. | Data fra PIAAC 2, og de første resultatene forventes å bli gjort tilgjengelige i 2024. |
PIAAC er en forkortelse for «Programme for the International Assessment of Adult Competencies». Undersøkelsen omtales også som «Survey of Adult Skills».
Den andre undersøkelsen (PIAAC 2) blir gjennomført i 2022/23. PIAAC 2 måler voksnes ferdigheter i lesing, tallforståelse og adaptiv problemløsning.
Resultater fra PIAAC 1 (2012) viser at:
I alle ferdighetene ligger Norge, sammen med Finland, Nederland og Sverige, over gjennomsnittet for alle deltakende land totalt, hvis vi ser befolkningen under ett.
I aldersgruppen 16–24 år er Norge under gjennomsnittet i leseferdigheter og omtrent på gjennomsnittet i tallforståelse, sammenlignet med alle respondenter totalt i samme aldergruppe.
Hanne Størset
seniorrådgiver
avdeling for undersøkelser og analyse
Telefon: 970 33 308
E-post: hanne.storset@hkdir.no