Om undersøkelsen PIAAC 1
Undersøkelsen målte hvor gode voksne i Norge og 30 andre land er i lesing, regning og problemløsning med ikt.
Sist oppdatert : 27. november 2024PIAAC1 bygger på de to tidligere undersøkelsene International Adult Literacy Survey (IALS) fra 1994–1998 og Adult Literacy and Lifeskills (ALL) fra 2003–2006.
Begrunnelsen for disse undersøkelsene var OECDs bekymring for at svake leseferdigheter hos voksne skulle utgjøre en alvorlig trussel mot økonomisk og sosial velferd.
Resultatene fra PIAAC forteller mer om de voksnes ferdigheter enn IALS og ALL. Dette skyldes blant annet at bakgrunnsspørsmålene har blitt mer omfattende. I tillegg blir koblingen mellom ferdigheter og hvordan disse brukes i arbeidsliv og dagligliv lagt mer vekt på.
Flere land har gjennomført PIAAC enn de foregående undersøkelsene. Dette gir bedre sammenligningsmuligheter.
Målemetode i PIAAC 1
PIAAC 1 er gjennomført som besøksintervju, der intervjuere har vært hjemme hos 5 000 personer i Norge. Utvalget er representativt for den norske befolkningen mellom 16 og 65 år.
Bakgrunnsspørsmålene er besvart muntlig til intervjueren, mens testene i all hovedsak er besvart på en pc som intervjueren hadde med seg. Dersom respondenten ikke behersket ikt godt nok til å ta testene på pc, fantes en løsning på papir.
Sentrale temaer
Som i tidligere undersøkelser, er lesing og tallforståelse sentrale temaer. Problemløsning var også med i ALL-undersøkelsen, men er nå konkret knyttet til bruk av ikt. Respondentene testes både i det å løse mer eller mindre komplekse problemer, og det å beherske ulike digitale verktøy. I de tidligere testene har det vært en del respondenter som ikke har klart å fullføre undersøkelsen fordi de ikke har lest eller skrevet godt nok til å forstå og besvare oppgavene. I PIAAC er det derfor tatt med en egen testdel for de med lavest ferdigheter. Denne kalles en lesekomponenttest, og gjør det mulig å si mer om de som skårer på det laveste nivået.
Gangen i undersøkelsen
Etter at bakgrunnsspørsmålene er gjennomført, går respondenten videre til en datatest, som avgjør om resten av undersøkelsen kan tas på pc eller på papir. Det er også mulig å velge papirversjonen selv om man består datatesten.
Den neste bolken består av en test av ferdigheter på et helt grunnleggende nivå. De som klarer denne testen, går videre til to av de tre temaene lesing, regning og problemløsning i ikt-miljø. De som ikke klarer den grunnleggende testen, går videre til lesekomponenttesten, som skal nyansere det laveste nivået av lesing.