Vurdering av informasjonsoppgaver og -tjenester om godkjenning av utenlandsk utdanning
Særskilt oppdrag 2024-0078. Referanser
Andersen, R. K., Bråten, M. og Bøckmann, E. Rolf K. Andersen, Mona Bråten og Ester Bøckmann (2021). Godkjenningsordningen for utenlandske fag- og svennebrev. Virkninger på arbeidsvilkår. Fafo-rapport 2021:12. FAFO. Hentet fra https://www.fafo.no/zoo-publikasjoner/fafo-rapporter/godkjenningsordningen-for-utenlandske-fag-og-svennebrev
Arbeidsgruppe for rapport om NOKUTs godkjenningsordning for utenlandsk fag- og yrkesopplæring (2020). NOKUTs godkjenningsordning for utenlandsk fag- og yrkesopplæring – Veien videre. Arbeidsgruppe for rapport om NOKUTs godkjenningsordning for utenlandsk fag- og yrkesopplæring. Hentet fra https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2020/nokuts-godkjenningsordning-for-utenlandsk-fag-og-yrkesopplaring_veien-videre_2020.pdf
Arbeidsgruppe for utredning av et nasjonalt senter for yrkesfag (2023). Utredning av et nasjonalt senter for yrkesfag. Rapport fra arbeidsgruppe oppnevnt av Kunnskapsdepartementet, oktober 2023. Arbeidsgruppe for utredning av et nasjonalt senter for yrkesfag. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/40cc84209cbb48bdb1eae3edb6002b49/utredning-av-nasjonalt-senter-for-yrkesfag.pdf
Brautaset, K. m.fl. (2007): Innstilling fra Utredningsutvalg for godkjenning og godskriving av høyere utdanning i Norge. Det kongelige kunnskapsdepartement. Hentet fra https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/kd/rap/2007/0005/ddd/pdfv/304890-brautasetutvalget_22-01-07.pdf
ENIC-NARIC (2004). Code of good practice in the provision of information on recognition. UNESCO/Council of Europe. Hentet fra https://www.enic-naric.net/Upload/Documents/Code_good_practice_provision_information_recognition_2004.pdf
Council of Europe (1997). Explanatory Report to the Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education in the European Region. Council of Europe, European Treaty Series - No. 165. Hentet fra https://www.enic-naric.net/Upload/Documents/Explanatory_Report_LRC.pdf
HK-dir (2023a). Realkompetansevurdering i bransjeprogrammene En kartlegging av omfang og praksis i fagskole- og UH-sektoren. Notat nr. 7/2023. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Hentet fra https://cdn.sanity.io/files/dc7vqrwe/production/0d734973bb585d999999480071b1c957625d31e3.pdf?dl=
HK-dir (2023b). Svar på særskilt oppdrag 2023-001 i tildelingsbrev fra Kunnskapsdepartementet om å utrede tiltak for mer enhetlig og effektiv ordning for realkompetansevurdering. [Upublisert rapport]. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
HK-dir (2024). Strategi. Verksemdsstrategi for HK-dir 2023–2027. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Hentet 06.06.2014 fra https://hkdir.no/om-oss/strategi
Korseberg, L., Wiers-Jenssen, J., Eide, T., Østby, M. N. & Holtermann, H. (2022). Godkjenning til gavn? Undersøkelse av NOKUTs generelle godkjenningsordning for utenlandsk høyere utdanning. NIFU-rapport 2022:9. NIFU. Hentet fra https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/2992579
Korseberg, L, Vika, K.S og Høst, H. (2023): En godkjenningsordning som kan bli nyttig: Evaluering av godkjenningsordningen for utenlandsk fagskoleutdanning. NIFU Rapport 2023:9. NIFU. Hentet fra https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/3085363
Kunnskapsdepartementet (2021): Prop. 111 L (2020–2021). Endringer i universitets- og høyskoleloven, utdanningsstøtteloven, fagskoleloven og yrkeskvalifikasjonsloven mv. (samleproposisjon). Det kongelige kunnskapsdepartement. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/747245434bb04cd5a378c14330f173fa/no/pdfs/prp202020210111000dddpdfs.pdf
Kunnskapsdepartementet (2023a). Vedlegg til tildelingsbrev 2024. Særskilte oppdrag. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/a72885b2c807452ebd81b0fc32bd1e52/vedlegg-sarskilte-oppdrag-20242295924.pdf
Kunnskapsdepartementet (2023b). Tildelingsbrev til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse for 2024. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/a72885b2c807452ebd81b0fc32bd1e52/tildelingsbrev-til-hk-dir-for-2024-2.pdf
Kunnskapsdepartementet (2023c). Prop 126 L (2022-2023). Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven). Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/2458f88db09b474fb02e3ea3b1768b3b/no/pdfs/prp202220230126000dddpdfs.pdf
Lantero, L., Pedersen, A. B., Ramiņa, B., Bai Yun, C. (2022). Monitoring the implementation of the Lisbon recognition Convention: monitoring report. Council of Europe & UNESCO. Hentet fra https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000383465.locale=en
Liebig, T. (2024). The discount of foreign qualifications on the labour market and the benefits to recognition: evidence and policy conclusions. Presentert på Recognition of Qualifications of Third Country Nationals - WEBINAR 2: Simplifying recognition, 28.05.2024. European Commission.
Lillevik, R., Weiss, N., Kavli, H., Haugnæss, G. & Stenstavold, M. (2020). Kompetansekartlegging og karriereveiledning av nyankomne flyktninger. Fafo-rapport 2020: 03. Hentet fra https://www.fafo.no/zoo-publikasjoner/fafo-rapporter/kompetansekartlegging-og-karriereveiledning-av-nyankomne-flyktninger
Meld. St. 16 (2015-2016). Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring. Det kongelige kunnskapsdepartement https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-16-20152016/id2476199/
Meld. St. 14 (2019–2020). Kompetansereformen – Lære hele livet. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/afb66fbbcdfb47749f1b7007b559d145/no/pdfs/stm201920200014000dddpdfs.pdf
Meld. St. 14 (2022 –2023). Utsyn over kompetansebehovet i Norge. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/d4a1053c98614420a71de98352902464/no/pdfs/stm202220230014000dddpdfs.pdf
Meld. St. 17 (2023–2024). Om integreringspolitikken: Stille krav og stille opp. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/0b74b84e746a452eb0b64a88c873a6fe/no/pdfs/stm202320240017000dddpdfs.pdf
Meld. St. 19 (2023-2024). Profesjonsnære utdanningar over heile landet. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/4ab6bbb12ed54f9f959364aec06ba3f6/nn-no/pdfs/stm202320240019000dddpdfs.pdf
Molander, S., Harildstad, S.M. & Fossan, J.D. (2024). Godkjenningsordningen for utenlandsk fag- og yrkesopplæring. Erfaringsrapport 2024. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Hentet fra https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/godkjenningsordningen-for-utenlandsk-fag-og-yrkesopplaering-erfaringsrapport-2024
NOKUT (2019): Erfaringsrapport: Godkjenningsordningen for utenlandsk fag- og yrkesopplæring. Hentet fra https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2019/erfaringsrapport_godkjenningsordningen-for-utenlandsk-fyo.pdf
NOU 2022: 18 (2022). Mellom mobilitet og migrasjon. Arbeidsinnvandreres integrering I norsk arbeids- og samfunnsliv. Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/feeda3a5578449ae9ef3b865f0f13e29/no/pdfs/nou202220220018000dddpdfs.pdf
OECD (2017): Making Integration Work. Assessment and Recognition of Foreign Qualifications. OECD. Hentet fra https://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/making-integration-work-assessment-and-recognition-of-foreign-qualifications_9789264278271-en
OECD (2022): Skills and Labour Market Integration of Immigrants and their Children in Norway. OECD. Hentet fra https://www.oecd-ilibrary.org/sites/6109d927-en/index.html?itemId=/content/publication/6109d927-en
OECD (2023): Challenges in the recognition process and the cost of non-transferability of foreign qualifications. Presentert på International Workshop on the assessment, recognition and validation of qualifications and skills for beneficiaries of temporary protection from Ukraine, 03.11.2023. OECD.
OECD (2024): Improving the assessment, recognition and validation of qualifications and skills of beneficiaries of temporary protection from Ukraine in France. Final report. OECD. Hentet fra https://www.oecd.org/en/about/programmes/dg-reform/improving-the-assessment-recognition-and-validation-of-skills-and-qualifications-for-btp-from-ukraine-in-france.html
Riksrevisjonen (2019). Riksrevisjonens undersøkelse om godkjenning av utdanning og yrkeskvalifikasjoner fra utlandet. Dokument 2:13 (2018–2019). Hentet fra https://www.riksrevisjonen.no/globalassets/rapporter/no-2018-2019/godkjenning_utenlandsk_utdanning.pdf
Riksrevisjonen (2023). Riksrevisjonens oppfølging av forvaltningsrevisjoner som er behandlet av Stortinget. Dokument 3:1 (2023–2024). Hentet fra https://www.riksrevisjonen.no/globalassets/rapporter/no-2023-2024/oppfolging-av-forvaltningsrevisjoner-2023.pdf
Samordna opptak (2024). Universitet og høgskole – Realkompetanse. Hentet 04.06.2024 fra https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/andre-veier-til-opptak/realkompetanse/
Store norske leksikon (2024): Realkompetanse. Hentet 04.06.2024 fra https://snl.no/realkompetanse
UNESCO og Europarådet (1997): Lisboakonvensjonen. Med kriterier og prosedyrer. Kunnskapsdepartementet. Hentet fra https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/uh/lisboakonvensjonen/f-4260_web.pdf
UNESCO (2019). Global konvensjon om godkjenning av kvalifikasjoner vedrørende høyere utdanning. UNESCO. Hentet fra https://lovdata.no/traktat/2019-11-25-29
UNESCO og Council of Europe (2004). Joint ENIC/NARIC Charter of Activities and Services. The Committee of the Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education in the European Region, 9 June 2004. Hentet fra https://www.enic-naric.net/fileusers/Charter.en.pdf
UNESCO og Council of Europe (2019). Guidelines for National Information Systems. The Committee of the Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education in the European Region. Eight Session, 28 June 2019. Hentet fra https://www.enic-naric.net/Upload/Documents/Guidelines_National_Online_Information_Systems_ENGLISH.pdf
Universitets- och högskolerådet (2023): Hur har det gått på arbetsmarknaden för invandrade personer med utländsk högskoleutbildning? Utlåtanden över utländsk högskoleutbildning och integration på arbetsmarknaden på längre sikt. UHR:s rapportserie 2023:6. Hentet fra https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/publikationer/2023/uhr_rapport-2023-6_hur-har-det-gatt-pa-arbetsmarknaden_v2.pdf