Vurdering av informasjonsoppgaver og -tjenester om godkjenning av utenlandsk utdanning
Særskilt oppdrag 2024-007
Rapport • Tilhører rapportserie: JaRapporten utreder hvordan det gjennom informasjons- og veiledningstjenester kan bidra til at flest mulig med utenlandsk utdanning kommer ut i relevant og varig arbeid, både gjennom tjenester rettet mot enkeltindivider og tjenester rettet mot andre aktører som disse individene er i kontakt med.
Sammendrag
I tildelingsbrevet til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) for 2024, ber Kunnskapsdepartementet i særskilt oppdrag 2024-007, «Vurdering av informasjonsoppgaver og -tjenester om godkjenning av utenlandsk utdanning», HK-dir om å vurdere sine informasjonsoppgaver knyttet til godkjenning av utenlandsk utdanning i sammenheng med sine øvrige brukerrettede tjenester og å utrede en eventuell utvidelse av sine veilednings- og rådgivningstjenester om godkjenning.
På denne bakgrunnen har HK-dir utredet hvordan det gjennom sine informasjons- og veiledningstjenester kan bidra til at flest mulig med utenlandsk utdanning kommer ut i relevant og varig arbeid, både gjennom tjenester rettet mot enkeltindivider og tjenester rettet mot andre aktører som disse individene er i kontakt med (integreringsapparatet, arbeidsgivere, utdanningsinstitusjoner).
Utredningen identifiserer utfordringer med den nåværende innretningen av informasjonsoppgavene- og tjenestene i HK-dir og kartlegger informasjonstjenester blant andre aktører i godkjenningsfeltet, før den gjennomgår den eksisterende kunnskapen om informasjon om godkjenning, slik den fremkommer blant annet fra Riksrevisjonens undersøkelse om godkjenning av utdanning og yrkeskvalifikasjoner fra utlandet og undersøkelser av godkjenningsordningene som er forvaltet av HK-dir. Utredningen kartlegger også hvilke informasjonsbehov som finnes blant sentrale aktører i godkjenningsfeltet, som godkjenningsmyndigheter for lovregulerte yrker, høyere utdanningsinstitusjoner, fagskolesektoren, partene i arbeidslivet, fylkeskommunene og integrerings- og hjelpeapparatet.
Funnene i kunnskapsgrunnlaget og kartleggingen, viser at det er manglende kjennskap til godkjenningsordninger- og tjenester blant de mest relevante brukergruppene, at informasjonen er fragmentert og spredt utover mange aktører, og at kvaliteten på informasjonen er ujevn. Det gis dessuten lite informasjon til søkere om mulighetene et vedtak gir, og koblinger til andre brukerrettede tjenester er ofte fraværende.
På denne bakgrunnen ønsker HK-dir å bedre kvaliteten på informasjonen og å gjøre ordningene bedre kjent og mer brukervennlige gjennom tydeligere kommunikasjon og begrepsbruk, brukerretting av nettsider og kompetansebygging blant enkelte brukergrupper. Videre foreslår HK-dir å etablere en felles nasjonal informasjonsside om godkjenning, å videreutvikle landdatabasen med integrasjon til en ny og brukerrettet kvalifikasjonsdatabase, og å pilotere en utvidelse av råd- og turbotjenesten for arbeidsgivere til også å omfatte utenlandsk fagskoleutdanning.
I tråd med utredningens hovedfunn og de foreslåtte tiltakene, anbefaler HK-dir å gå videre med tiltakene langs to spor: interne tiltak som HK-dir vil prioritere å gjennomføre som nye initiativer eller i forlengelse av påbegynte prosesser, og tiltak i samarbeid med eksterne aktører som vil kreve involvering av Kunnskapsdepartementet og andre relevante virksomheter, og som kan føre til behov for tilleggsfinansiering.
Interne tiltak omfatter:
- Kommunikasjon og merkevarebygging av HK-dirs godkjenningsordninger
- Tydeliggjøring av begrepsbruken i godkjenningsfeltet
- Brukerretting av nettsiden Godkjenning av utdanning fra utlandet
- Videreutvikle informasjon om godkjenning på andre nettsider eid av HK-dir
- Gjennomføre kompetansehevende tiltak for integreringsapparatet
Tiltak i samarbeid med eksterne aktører omfatter:
- Et forprosjekt for etablering av en felles nasjonal informasjonsside om godkjenning
- Et forprosjekt for videreutvikling av landdatabasen med mulighet for å integrere den med en kvalifikasjonsdatabase
- Et pilotprosjekt for å utvide råd- og turbotjenestene til å omfatte utenlandsk fagskoleutdanning