Hopp til hovedinnhold

Hvordan lære digitale verktøy og tjenester

5. Arbeidsledige har flest strategier for å lære seg digitale verktøy

Uavhengig av hvilken arbeidsmarkedsstatus man har, er det å prøve seg på egenhånd og å få veiledning fra venner og familie to av de mest viktige strategiene for å lære seg å bruke digitale verktøy og tjenester (se figur 5). Pensjonister lærer i mindre grad på egenhånd enn andre, og de anser veiledning fra familie og venner som viktigere enn andre læringsstrategier. Dette samsvarer med bildet som ble gitt i figur 2 med fordeling på alder.

Personer som er arbeidsledige eller som deltar på arbeidsmarkedstiltak har lært digitale verktøy og tjenester gjennom flere læringsstrategier enn de med annen arbeidsmarkedsstatus. De som er arbeidsledige eller på arbeidsmarkedstiltak oppgir i større grad kurs tilbudt av det offentlige og kurs de betaler for selv som viktige læringsstrategier enn andre.

Omlag 70 prosent av personer under utdanning har lært digitale verktøy og tjenester gjennom kurs på skole/utdanningssted, mens 80 prosent av sysselsatte har lært gjennom veiledning fra kollegaer. Det er kun litt over halvparten av sysselsatte som anser kurs tilbudt av arbeidsgiver som en viktig læringsstrategi, men blant sysselsatte som bruker datamaskin på jobb er denne andelen noe høyere (60 prosent). Personer under utdanning og de som står utenfor arbeidsstyrken av andre årsaker enn å være pensjonert, er gruppene som har lært digitale verktøy og tjenester gjennom færrest læringsstrategier sammenlignet med de andre gruppene. Årsaken kan være at de i mindre grad har eller har hatt arbeidslivet som læringsarena.

Figur som viser viktige strategier for å lære seg digitale verktøy og tjenester, fordelt på arbeidsmarkedsstatus

Figur 5: Viktige strategier for å lære seg å bruke digitale verktøy og tjenester, fordelt på arbeidsmarkedsstatus (N=1 998), 2018. Prosent. Kilde: Kompetanse Norge