Hopp til hovedinnhold

Hvordan lære digitale verktøy og tjenester

3. Offentlige tilbud og egenbetalte kurs er viktigere for de eldre

Å prøve seg fram på egenhånd og å få veiledning av venner og familie er de to læringsstrategiene som er viktigst for personer i alle aldre. For personer i alderen 30 til 59 år er veiledning fra kollegaer like viktig som fra venner og familie for å lære og bruke digitale verktøy og tjenester (se figur 3).

De som er 60 år eller eldre ser ut til å være mindre komfortable med å prøve seg fram på egenhånd sammenlignet med de yngre aldersgruppene. Mens over 95 prosent av de under 60 år har dette som en viktig læringsstrategi, oppgir henholdsvis 86 prosent av 60-åringene og 79 prosent av de som er 70 år eller eldre dette som en viktig strategi. Andelen som har lært digitale verktøy og tjenester gjennom kurs tilbudt av det offentlige eller egenbetalte kurs er imidlertid høyere for de eldre. Dette henger trolig sammen med at de i mindre grad er på andre læringsarenaer som utdanningsinstitusjoner og i arbeidslivet. Personer som er 70 år eller eldre har generelt lært digitale verktøy og tjenester gjennom færre læringsstrategier enn de øvrige aldersgruppene.

Figur som viser viktige strategier for å lære seg digitale verktøy og tjenester, fordelt på alder

Figur 3: Viktige strategier for å lære seg å bruke digitale verktøy og tjenester, fordelt på alder (N=2 000), 2018. Prosent. Kilde: Kompetanse Norge