Hopp til hovedinnhold

Hvordan lære digitale verktøy og tjenester

2. Svake ikt-brukere lærer digitale verktøy gjennom færre læringsstrategier

Svake ikt-brukere lærer seg digitale verktøy og tjenester i størst grad gjennom veiledning fra familie og venner (se figur 2). Svake brukere oppgir generelt færre læringsstrategier som viktige måter å lære seg digitale verktøy og tjenester på enn ikt-brukere med høyere ferdighetsnivå. Imidlertid består de av langt flere pensjonister enn de som er sterke og middels gode brukere, noe som kan forklare hvorfor de i mindre grad har oppgitt arbeidsplass eller utdanningssted som en viktig læringsarena.

Sterke ikt-brukere har i større grad enn svake og middels gode brukere lært digitale verktøy og tjenester gjennom kurs på skole/utdanningssted, å lese manualer og veiledninger, samt å prøve seg fram på egenhånd. Sterke brukere oppgir å ha lært seg digitale verktøy og tjenester gjennom flest strategier sammenlignet med ikt-brukere som har lavere ferdighetsnivå. Det er likevel stort sett små forskjeller mellom de sterke og de middels gode brukerne.

Figur som viser viktige strategier for å lære seg digitale verktøy og tjenester, fordelt på ferdighetsnivå

Figur 2: Viktige strategier for å lære seg å bruke digitale verktøy og tjenester, fordelt på ferdighetsnivåene 1 – svake brukere (N=317), 2 – middels gode brukere (N=554) og 3 – sterke brukere (N=1 087), 2018. Prosent. Nivå 0 – ikke-brukere – er ikke inkludert siden denne gruppen har oppgitt at de ikke bruker digitale verktøy. Kilde: Kompetanse Norge