Hopp til hovedinnhold

Hvordan lære digitale verktøy og tjenester

4. Personer med høyere utdanning har flest læringsstrategier

Personer som har fullført utdanning på universitet eller høyskole oppgir flere strategier som viktige for å lære seg å bruke digitale verktøy og tjenester, enn personer med lavere utdanning. Den delen av befolkningen som har grunnskole som høyeste fullførte utdanningsnivå oppgir færrest læringsstrategier som viktige sammenlignet med andre utdanningsnivåer (se figur 4). Omlag halvparten av de som kun har fullført grunnskole er under 20 år og under utdanning. Denne gruppen skårer likevel generelt lavere enn andre utdanningsnivåer når man utelukker de som ikke er sysselsatte og personer som er yngre enn 20 år.

Undersøkelsen viser at jo høyere utdanningsnivå man har, desto flere har lært å bruke digitale verktøy og tjenester gjennom opplæring på arbeidsplassen, både gjennom veiledning fra kollegaer og kurs tilbudt av arbeidsgiver. Dette gjelder også når man bare inkluderer de som er sysselsatte, og uavhengig av om de bruker datamaskin på jobb. Resultatet fra Lærevilkårsmonitoren støtter også opp om at de med lavere utdanning deltar i mindre grad i opplæring i arbeidslivet og finner at de i større grad må gjøre det utenom betalt arbeidstid. Andelen som har oppgitt kurs med deltakeravgift som en viktig måte å lære seg digitale verktøy og tjenester på i denne undersøkelsen synker derimot ikke med økende utdanningsbakgrunn. Kurs tilbudt av det offentlige er noe viktigere for de med lengre utdanning.

Figur som viser viktige strategier for å lære seg digitale verktøy og tjenester, fordelt på utdanningsnivå

Figur 4: Viktige strategier for å lære seg å bruke digitale verktøy og tjenester, fordelt på utdanningsnivå (N=1 869), 2018. Prosent. Kilde: Kompetanse Norge