Målgruppe
Karriereveiledningstilbudet bør utformes med utgangspunkt i at målgruppen er mangfoldig og kan ha ulike ønsker og behov.
Sist oppdatert : 31. oktober 2024Forskere i tidlig karrierefase er en mangfoldig gruppe. De kan være doktorgradsstipendiater eller postdoktorer, eller de kan ha andre midlertidige eller faste forskerstillinger i tidlig fase av forskerkarrieren. De vil ha ulik alder og kjønn og kan komme fra Norge eller andre land. Annen landbakgrunn enn norsk kan bety annet språk og kulturell erfaring. De vil ha ulik livssituasjon og forskjellige økonomiske behov, familieforhold og forpliktelser.
Forskerne jobber i ulike team, fagmiljøer og organisasjoner. Forskerne vil også ha ulike behov, interesse og mulighet for å benytte seg av institusjonens karriereveiledningstilbud. Ved en enkelt institusjon, er det selvsagt også noen fellestrekk mellom forskerne, for eksempel fordi de jobber i samme fagmiljø eller forsker på noe av det samme.
Forskerne kan også ha ulike organisatoriske strukturer rundt seg. Doktorgradsstipendiater vil for eksempel delta i et doktorgradsprogram sammen med andre stipendiater og ha en fagveileder, men kan ha en nokså løs tilknytning til arbeidsmiljøet og det faglige fellesskapet. Postdoktorene på sin side, har ikke en fagveileder, men kan allikevel være tilknyttet et forskningsprosjekt med en faglig ledelse. Samtidig kan postdoktoren som midlertidig ansatt ha annen status og tilgang til goder og støttefunksjoner enn andre ansatte. Andre midlertidig ansatte i tidlig karrierefase, kan ha litt ulik organisatorisk tilknytning og tilhørighet.
For å utforme et mest mulig relevant tilbud, bør institusjonen gjøre en egen vurdering eller gjennomføre en mer grundig kartlegging av likheter og forskjeller i målgruppen. Kartleggingen kan enten bare være knyttet til objektive fakta (som ansettelsesform, faglig tilknytning, alder, kjønn og lignende) eller også inkludere en undersøkelse av mer subjektive forhold (som livssituasjon, ønsker og mål etterspørsel etter karriereveiledning og lignende), se under for eksempler.
Denne type analyse kan være et nyttig utgangspunkt både når man skal utvikle fellesaktiviteter og mer skreddersydde, individuelt tilpassede aktiviteter.
Likheter og forskjeller kan handle om
Objektive fakta
- Type stilling og ansettelsesform
- Formell tilknytning til hvilke enheter/fagmiljøer i og utenfor institusjonen
- Alder og kjønn
- Kulturell og språklig bakgrunn
- Fagområde, faglige interesser, tilknytning til hvilke forskningsprosjekter ol.
- Utdanningsbakgrunn, tidligere karriere/jobberfaring
Subjektive spørsmål
- Ønsker, behov og forventninger til jobb og karriere
- Karriereplaner i eller utenfor akademia
- Interesse og behov for karriereveiledning
- Livssituasjon og familieforhold, eller andre relevante faktorer utenfor jobb