Hopp til hovedinnhold

Organisering

Karriereveiledningstilbudet må organiseres med utgangspunkt i strukturen og rammebetingelser ved den enkelte institusjon, og det vil variere hva som er en hensiktsmessig organisering. Det er likevel noen aspekter man bør være oppmerksom på og ta hensyn til når tilbudet skal utformes.

Sist oppdatert : 6. november 2024

Ansvarsfordeling og rolleavklaring

Det bør være avklart og tydeliggjort hvilke nivåer/organisatoriske enheter som har ansvar for hvilke deler av (det operative) tilbudet. I tillegg bør det beskrives hvilke roller og oppgaver de ulike aktørene som skal legge til rette for og levere karriereveiledningstilbudet, skal ha. Det må også være tydelig hvilket ansvar som tillegges de ulike rollene.

Ansvaret for karriereveiledningstilbudet kan være fordelt på ulike nivåer ved den enkelte institusjon. Nivåene kan være for eksempel sentral administrasjon, fakultet, institutt, det enkelte fagmiljø eller divisjon, avdeling eller senter. Uansett hvilket ansvar det enkelte nivået blir tillagt, krever et vellykket karriereveiledningstilbud aktiv involvering av alle aktører som har en rolle eller oppgave.

Roller

Det vil variere hvilke roller og funksjoner som eksisterer i miljøet rundt forskeren, alt etter hvilken institusjon forskeren jobber ved. Typiske roller rundt forskeren kan være:

  • Faglig veileder (ph.d.)
  • Øverste leder for avdeling, institutt, fakultet, senter osv.
  • Den enkeltes nærmeste leder og/eller prosjektleder
  • HR-ansatte
  • Forskningsrådgiver/-koordinator
  • Ph.d.-rådgiver/-koordinator
  • Bibliotekar/forskningsstøtte ved bibliotekene
  • Mentor/kolleger
  • Helse/annen rådgivning
  • Placement officer
  • Karriereveileder

Personer som innehar disse ulike rollene vil ha ulike oppgaver og ansvar i relasjon til forskeren, men kan på forskjellig vis bidra til at den enkelte forsker får kjennskap og tilgang til karriereveiledning. Den enkelte institusjon bør kartlegge hvilke roller som omgir forskerne og avklare hvilke oppgaver de kan ha knyttet til karriereveiledningstilbudet.

Institusjonen bør sørge for at de som har slike roller, har tilstrekkelig opplæring.

Den enkelte bør minimum:

  • Kjenne til hvilket karriereveiledningstilbud som er tilgjengelig og vite at hen bør gi informasjon om dette når det er aktuelt
  • Vite hva karriereveiledningstilbudet består av, og hva forskeren kan forvente å få ut av de ulike tilbudene, for eksempel hva individuell karriereveiledning kan bidra til, eller hva man kan lære ved å delta i ulike karrierelæringsaktiviteter
  • Forstå når det kan være viktig å gi informasjon om karriereveiledningstilbudet, i stedet for å selv å forsøke å gi karriereveiledning
  • Ha bevissthet om hvilken rolle en selv kan spille i den enkeltes karriereutvikling, særlig når det kommer til hvilken (karriere-)informasjon man deler, og om man gir tilgang til eget nettverk.

Det er verdt å merke seg at noen roller kan ha andre funksjoner eller agendaer enn kun å ivareta den enkelte forskers karriereutvikling. En faglig veileder kan for eksempel ha egeninteresse knyttet til faglige veivalg som forskeren gjør, HR-ansatte kan ha agendaer som for eksempel rask gjennomføring, og en prosjektleder for prosjektet som kandidaten er knyttet til, vil ha prosjektets resultater og progresjon i fokus. Det er helt legitime agendaer og de kan være åpent og ryddig kommunisert, eller de kan være mer skjult og utydelige for den enkelte forsker.

Det kan derfor være av betydning at forskeren har tilgang til en nøytral karriereveileder som ikke vil ha andre interesser, bindinger eller agendaer enn å bidra til den enkeltes karriereutvikling. Dette er også i institusjonens interesse, da den enkelte forsker med god, nøytral karriereveiledning kan ta bærekraftige valg som kan bidra til fremdrift og hindre omvalg og frafall underveis.

Konkrete eksempler

Planer

Det bør foreligge beskrivelser og planer for institusjonens arbeid med karriereveiledningstilbudet. Planene bør tydeliggjøre hva som skal utføres når og av hvem. Det bør også foreligge en form for årshjul, som synliggjør hvilke tilbud/aktiviteter som foregår på hvilke tidspunkt i løpet av et år. Videre bør det lages oversikt over frister, og sjekklister som gjør det mulig å holde oversikt over om tilbudene/aktivitetene gjennomføres etter planene.